CENTENOL

Åpenhet og dialog med våre stakeholders er nøkkelen

Kunnskapsformidling står sentralt i CENTENOLs arbeid. I uke 19 holdt senterleder Christian Franklin foredrag for Arbeids- og inkluderingsdepartementet i Oslo, og for Bergen Næringsråds trainee-gruppe.

Neste
Christian Franklin
Senterleder Christian Franklin, her fra åpningskonferansen til CENTENOL
Eivind Senneset, UiB
Christian Franklin
Christian Franklin holder her foredrag for Arbeids- og inkluderingsdepartementet i Oslo
Det juridiske fakultet, UiB

1. juni har UiBs EØS-rettssenter CENTENOL vært åpent i ett år. Senteret er finansiert av Norges Forskningsråd over en 5-årsperiode og forsker rundt spørsmål knyttet til fri bevegelighet i EØS og hvordan EØS-regelverket påvirker norsk rett og praksis på mer overordnet nivå. Målet er å gjøre EØS-rettenog dens påvirkning på norsk rett mer tilgjengelig og forståelig, både for folk flest samt også for de som lager og må bruke regelverket i sitt daglige virke. Mye tid har det første året gått med på å gjøre folk kjent med senteret, og hva forskerne der har å tilby allmenheten.

• Vi ønsker naturligvis å nå ut til alle som kan ha et utbytte av kunnskapen som vi opparbeider ved senteret. Det har blitt en del oppdrag for forvaltningen, men også næringslivet viser interesse for mer kunnskap om EU/EØS. Interessen har bare blitt større nå som EØS fyller runde 30 år, sier Franklin.

Senteret er lokalisert i flotte, nye lokaler på Dragefjellet. Hit inviteres gjester til både seminarer og andre faglige arrangement knyttet til de forskjellige forskningsprosjektene som pågår der.

• Alle prosjektene har kommet godt i gang nå, og vi gleder oss til å dele resultatene av arbeidet vårt etter hvert som forskningen skrider frem. Vi har en rekke arrangement planlagt utover høsten. Blant annet kan nevnes Den årlige trygderettskonferansen som CENTENOL for første gang skal være med som medarrangør, og to webinarer knyttet til forskningsprosjektene på utlendingsrett og europeiseringen av norsk rett.

CENTENOL var representert på årets Christie-konferanse, både på og bak scenen og i utstillingsområdet. På CENTENOLs stand ble konferansedeltagere invitert til å lære mer om problemstillinger som ligger helt i forskningsfronten på området ved bruk av en interaktiv app som tar brukeren gjennom forskjellige situasjoner der retten til fri bevegelighet står på spill.

• Det var spennende å se hvordan digitale verktøy kan brukes for å gjøre folk oppmerksomme på hvilke EØS-rettigheter de har. Og hvor ivrige de var på å oppsøke forskerne våre som stod på stand i etterkant for å diskutere problemstillingene nærmere. Vi har jo ofte ikke svar på disse spørsmålene som reises – men hvis vi hadde det, så hadde det jo ikke vært så mye poeng med CENTENOL til å begynne med! Vi skylder Paulo Chavarria ved Det juridiske fakultet en stor takk for den fantastiske app’en han har laget, som åpner for helt nye former for forskningsformidling.

Christie

t.v: Paulo Chavarria som lagde den interaktive app'en.

Eivind Senneset, UiB