Ny forskning på medievaner og helsevesenet
Nordmenns medievaner og prioriteringer i helsevesenet er hovedtemaene i andre runde av Norsk medborgerpanel, som åpnet i dag.
Hovedinnhold
Denne nyhetssaken er eldre enn to år og kan inneholde utdatert informasjon.
5000 invitert til å delta
Mandag 10. mars gikk startskuddet for runde to av Norsk medborgerpanel, som er en ny og internettbasert undersøkelse om nordmenns holdninger om viktige samfunnstema. Prosjektet er et samarbeid mellom en rekke fagmiljøer ved Universitetet i Bergen og UniRokkansenteret.
Ca. 5000 nordmenn deltok i første runde av undersøkelsen, som gikk av stabelen i november i fjor. Disse er nå invitert til å delta i runde to, som vil pågå ut mars.
Medievaner og helsevesenet hovedtema
I hver runde får deltakerne spørsmål om tillit og politisk deltakelse, klima og miljø og diversitet og velferd. I tillegg har runde to et særskilt fokus på nordmenns medievaner og prioriteringer innen helsesektoren. Flere av spørsmålene vil dreie seg om nettopp disse to temaene.
Post-doc ved Institutt for sammenliknende politikk Sveinung Arnesen synes det er særlig spennende at runden nå vil generere paneldata, altså data hvor det samme utvalget stilles de samme spørsmålene på ulike tidspunkter.
- Nå får vi sjansen til å følge hva folk mener om et tema over tid, og dette er svært verdifull informasjon i forskningen, sier Arnesen.'
Regjeringen ber Medborgerpanelet om undersøkelse
Dataene som Medborgerpanelet samler inn vil danne grunnlag for mye ny forskning ved Universitetet i Bergen i årene fremover.
Men materialet er også egnet for oppdragsforskning. Helse- og omsorgsdepartementets prioriteringsutvalg skal utvikle kunnskapsgrunnlaget for en NOU (Norsk offentlig utredning, red. anm.) om prioritering innen helsevesenet, og har i den sammenheng allerede bestilt en undersøkelse fra Medborgerpanelet.
Gavekort på 25 000 kroner i premie
I hver runde av Medborgerpanelet vil en tilfeldig trukket deltaker vinne et reisegavekort på 25 000 kroner. Nylig kunne Medborgerpanelets initiativtaker Elisabeth Ivarsflaten fortelle en deltaker i runde èn at han hadde vunnet et reisegavekort på 25 000 kroner.
Når runde to er over vil en deltaker bli trukket ut som vinner av et nytt gavekort på 25 000 kroner. Ideas2Evidence, som står for den praktiske gjennomføringen av undersøkelsen, vil stå for trekningen.
Er du deltaker i runde to og har spørsmål vedrørende undersøkelsen, send det/dem på e-post til medborger@uib.no.