Senter for dyphavsforskning

GoNorth 2024-ekspedisjonen er over!

GoNorth 2024-ekspedisjonen ble avsluttet forrige uke etter en tre-ukers vitenskapelig reise, fra 29. august til 19. september, og overgikk forventningene med en mengde nye data takket være gunstige is- og værforhold.

Neste
Two people wash and scrub a core sampler on a ships deck
Hannah Rose Babel og en kollega vasker en gravitasjonskjerne (en av 32 tatt under reisen) ombord på skipet.
Daniel Albert, GoNorth/SINTEF
Scientist samples pore water in a lab
Hannah Rose Babel fra CDeepSea utfører analyse av porevannsprøver ombord på skipet.
GoNorth2024 route map
Ruten til FF Kronprins Haakon i gult og de ulike prøvetakingsstasjonene i oransje. De seismiske linjene er også merket i oransje.
GoNorth2024 crew photo on ship's deck
Venstre til høyre: Bjørn Runar Olsen and Frank Jakobsen (UiT), Dag Inge Blindheim (NORCE), Jasmin Schönenberger (NGU), Kenneth Reece (HI), Alexander Minakov (UiO), Stig Monsen (UiB), Katja Häkli (NORCE), Andreas Wolden (HI), Cecilie Thaarup (UNIS), Thomas Funck (GEUS), Oskar Gjesdal Veggeland (NTNU), Nicki Riber Andreasen (GST), Amandine Tisserand (NORCE), Per Trinhammer (Aarhus Universitet), Hannah Rose Babel (UiB), Jan Sverre Laberg (UiT), Bjørg Risebrobakken (NORCE), Knut Tarberg (HI), Gunn Monika Røttingen (HI), Rebecca Torsvik (HI), Benjamin Farstad Knotten (HI), Morten Innvær (HI), Mathias Molvik (HI). In front: Daniel Albert (SINTEF), Ashiqul Alam Khan (NTNU), Lars Rasmussen (GEUS), Marius Hufthammer (HI).
Daniel Albert, GoNorth/SINTEF

En av høydepunktene fra denne ekspedisjonen i 2024 var utforskningen av Independence Fjord, et sjeldent besøkt område på Grønlands nordspiss. Låst inne av havis mesteparten av året, var det kun to dybdemålinger tilgjengelig for skipets kaptein før reisen. Nå, takket være passasjen til forskningsfartøyet FF Kronprins Haakon, har forskere samlet inn millioner av dybdedata, noe som markerer et betydelig sprang i forståelsen av denne urørte regionen.

“Det er spennende å drive vitenskap i et så uutforsket område,” sa ekspedisjonsleder Bjørg Risebrobakken. “Overalt vi så, var det noe nytt å oppdage. Vi følte et dypt ansvar for å samle inn så mye data som mulig.”

Avdekke Grønlands skjulte historie

Under ekspedisjonen seilte FF Kronprins Haakon gjennom Independence Fjord, rammet inn av breer og prydet med enorme isfjell. Teamet samlet sedimentkjerner fra fire steder, noe som vil bidra til å avdekke historien til fjorden og Grønlands innlandsis, og kaste lys over hvordan innlandsisen har utviklet seg og hva den frigir til havet når den smelter på grunn av global oppvarming.

Sedimentene på havbunnen fungerer som et arkiv for jordens historie. Når lag av sediment akkumuleres, fanger de ledetråder om fortiden – fra rester av små organismer som foraminifera til den kjemiske sammensetningen av deres mikroskopiske skjell. Ved å analysere disse lagene kan forskere avdekke de miljømessige forholdene som eksisterte for tusenvis, til og med millioner, av år siden.

Totalt hentet teamet opp 122 korte sedimentkjerner og 32 lengre gravitasjonskjerner i løpet av reisen ved hjelp av ekspedisjonens to multicorers. Disse prøvene vil bli studert i årevis, og gi innsikt i Arktis' miljømessige endringer.

Utdanning av neste generasjon arktiske eksperter

En viktig oppgave for GoNorth er å utdanne fremtidige spesialister innen Arktis-havet. Årets ekspedisjon inkluderte fem doktorgradsstudenter som studerte geologi, geomikrobiologi, kybernetikk og datavisjon. En av deltakerne, Hannah Rose Babel fra CDeepSea, fokuserte på å ta prøver av porevann – vann fanget i sedimentene – fra kjerner tatt i løpet av den første uken av reisen. Ved å analysere den kjemiske sammensetningen av dette porevannet, sammen med DNA-analyser, har hun som mål å forstå hvilke mikroorganismer som lever i undergrunnen.

Mikrober i disse dyphavsedimentene spiller en avgjørende rolle i syklusen av kjemiske elementer mellom havbunnen og havet. Før denne ekspedisjonen var vår forståelse av livet i de dype sedimentene i det sentrale Arktiske Hav basert på bare tre små prøver. Nå, takket være GoNorth-teamet, vil forskere ha et mye klarere bilde av Arktis' undergrunnen mikrobiologi.

De banebrytende dataene samlet inn under GoNorth 2024 vil drive vitenskapelig oppdagelse i årene som kommer, og bidra til vår forståelse av Arktis' fortid og fremtiden for dette skjøre økosystemet.

(Sammensatt fra informasjon sendt inn av Daniel Albert i hans daglige rapporter fra ekspedisjonen)