Senter for dyphavsforskning

Vitenskapelig utforskning av Jøtul-ventilfeltet

Dyphavsbiolog Pedro Ribeiro er ombord på RV Maria S. Merian og deltar i et forskningstokt ledet av det tyske senteret for marine miljøvitenskaper (MARUM) for å utforske og undersøke Jøtul-hydrotermalventilfeltet.

Photograph of the Gyme black smoker on the ocean floor in the Jøtul vent field.
Fotografisk kompositt av Gyme black smoker, Jøtul-ventilfeltet.
MARUM

Jøtul-hydrotermalventilfeltet ligger på Knipovichryggen, som befinner seg øst for Grønland i den nordligste delen av Norske-Grønlandshavet. Ekspedisjonen er et initiativ fra MARUMs Senter for fremragende forskning "The Ocean Floor – Earth’s Uncharted Interface" og følger opp tidligere forskning ved å dykke dypere inn i forståelsen av Jøtuls geologiske og geokjemiske forhold, samt deres innflytelse på mangfoldet og fordelingen av liv på havbunnen. Pedro deltar i dykk med ROV Quest 4000, der han utforsker Jøtul og innhenter høyoppløselige 3D-fotomosaikker av de kjente aktive stedene som skal brukes i felles geologiske og biologiske studier. Senter for dyphavsforskning ved Universitetet i Bergen er svært fornøyd med å samarbeide om denne ekspedisjonen og fortsetter sitt langsiktige bidrag til forståelsen av prosesser og økosystemer på havbunnen langs Den arktiske midthavsryggen.

ROV-dykkene strømmes direkte og kan følges på YouTube: https://www.youtube.com/live/BeFz4y_f6pA