Hjem
Institutt for økonomi
NYHET

Lærer smarte triks av pappa

En overvekt av unge entreprenører i Norge følger i sine fedres fotspor, og velger å starte opp firma innenfor samme bransje. Det viser seg å være smart, ifølge ny forskning fra UiB som er blitt omtalt i prestisjetunge Wall Street Journal.

far og sønn
Foto/ill.:
COLOURBOX

Hovedinnhold

Professor Hans Hvide ved Institutt for økonomi har sammen med professor Paul Oyer publisert en ny artikkel som kartlegger hvordan det går med unge mannlige entreprenører som starter sine egne selskaper i Norge. Artikkelen har blitt plukket opp og presentert i det prestisjetunge Wall Street Journal. Et overraskende funn er at en overvekt velger å gå i sine fedres fotspor, og starte opp i samme eller tilsvarande bransje som sin far. Det er en lur strategi, ifølge Hvide og Oyer.

— Unge mannlige entreprenører som velger å starte opp sin bedrift innenfor samme bransje som faren gjør det bedre enn entreprenører som starter i andre sektorer, påpeker Hvide og lister opp flere områder der de gjør det bedre:

  • de investerer substansielt mer kapital i oppstartsfasen av bedriften.
  • de har mye større sannsynlighet for å overleve fire år.
  • de har flere ansatte.
  • de markerer seg positivt i næringslivet ved å ha et høyt antall ansatte eller mye verdier i bedriften.

Dinner table human capital

Hvide og Oyer mener at noe av nøkkelen til suksess ligger i kunnskapsoverføringen som skjer mellom far og sønn i oppveksten. Artikkelforfatterne omtaler dette som "dinner table human capital", som speiler at fedrene gir sønnene kunnskap i uformelle og familiære settinger. 

— Mye av kunnskapen lærer de unge entreprenørene hjemme. Samtidig ser vi at flere suksessfulle unge entreprenører har vært med sin far på sommerjobb i oppveksten, og lært mye om virksomheten der, sier Hvide.

  • LES MER: Les mer om forskningsprosjektet på Voxeu.org.