Samfunnsplanlegging og rolleforståelse i komplekse plansituasjoner
Jobber du med offentlige planprosesser og ønsker bedre kompetanse på strategiske grep og metoder i samfunnsplanlegging? Nettbasert videreutdanning i regi av Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder og NTNU.
Samfunnsplanlegging og rolleforståelse i komplekse plansituasjoner
Main content
Studiet skal gi oppdaterte perspektiver på planleggingens rolle både innenfor og utenfor det tradisjonelle plansystemets prosesser, prosedyrer og rammer. Studiet er utviklet av UiB, NTNU og Universitetet i Agder og er aktuelt for deg som jobber med planrelaterte oppgaver i offentlig- eller privat sektor. Studiet gir 15 studiepoeng på masternivå og går på deltid over ett år fra september - mai med en kombinasjon av fysiske- og digitale samlinger.
Faglig innhold
Hovedtema for studiet er samfunnsplanlegging i komplekse sammenhenger og nyere teorier om hvordan en kan gripe an spenninger i planprosesser. Studiet bygger på geografiske og planteoretiske perspektiver, herunder nye former for deltakelse og tiltak som kan bidra til å utvikle et grønnere samfunn. Undervisningen vil være tett koblet på konkrete plankontekster i kommuner og fylkeskommuner i ulike deler av landet.
Målet er at du som jobber med planrelaterte oppgaver skal få større og bredere forståelse for planlegging som praktisk og teoretisk fag og bli bedre rustet til å håndtere komplekse plansituasjoner med mange interesser og aktører.
Hvordan er studiet lagt opp?
Hovedtyngden av undervisningen vil foregå via nett. Det vil i tillegg være to fysiske samlinger, en i starten av studiet og en mot slutten. Hver av de to fysiske samlingene går over to dager og det er obligatorisk å delta på begge samlingene. Første samling vil være en felttur et sted i Norge, mens den siste samlingen vil foregå ved UiB i Bergen.
Den nettbaserte undervisningen er delt inn i fire moduler og vil foregå via UiBs læringsplattform Mitt UiB. Se oversikt over moduler under.
Vi tar i bruk feltmetodikk og problembasert læring og vil kombinere teoriundervisning med analyse og drøfting av konkrete case under veiledning av medstudenter og faglig ansatte. Ulike lokaliteter i Norge vil utgjøre empiriske eksempler som vil bli brukt i undervisningen. Vi legger videre opp til at deltakerne aktivt skal bruke egen erfaring og kunnskap og ta med egne eksempler inn i studiet.
Studiet krever høy grad av egeninnsats og selvstudium. Læringsaktiviteter og gruppearbeid innenfor de digitale modulene vil være fleksibelt lagt opp slik at det skal være mulig å kombinere med jobb. Hver modul avsluttes med oppgaver eller øvelser som må være godkjent før du kan gå videre til neste modul. Studiet avsluttes med innlevering av en skriftlig oppgave.