Christian Lomsdalen
Position
PhD Candidate, in Religious Studies
Affiliation
Research
Ph.D candidate on a project regarding the right to be exempted on religious, philosophic, or life stands grounds in the norwegian primary education. This is a continuation of my master thesis in the didactics of religion from the University of Bergen.
I have a background from the norwegian school system, where I mainly taugth in secondary school. My educational background is in social studies and the humanities with bachelor degrees in political science (NTNU, 2009), study of religion (UiB, 2017), and history (UiB, 2021). This has been continued with masters degrees in peace and conflict transformation (UiT, 2012) and didactics of religion (UiB, 2019). This has been complimented with Postgraduate Certificate in Education (PGCE) (UiB, 2013), and continuing education in teaching controversial topics (UiB, 2019) and sex education (HiOA, 2017; INN, 2021).
I am a member of the research group Educational Law and are admitted as a member of the research school Religion-Values-Society (RVS).
Since 2016 I have been publishing and creating the podcast Lektor Lomsdalens innfall that deals with different aspects of and perspectives on education and the norwegian school system.
Teaching
Publications
Interview
- Lomsdalen, Christian; Johannessen, Elise Margrethe Vike (2025). LL-622: Elise Johannessen om heteromaskulinitet og humor hos elevene. (external link)
- Lomsdalen, Christian; Fjalestad, Elin (2024). Kunnskapsministeren og forskar om fritakssaka: – Ein kan ikkje få fritak frå opplæring om seksualitet og mangfald. (external link)
- Lomsdalen, Christian; Gunnulfsen, Ann Elisabeth; Hall, Jeffrey (2024). Om rektor som rettsanvender (Podcast, Lektor Lomsdalens innfall). (external link)
- Knutsen, Ketil; Lomsdalen, Christian (2024). Hvordan jobber vi med historiebevissthet i skolen?. (external link)
- Strand, Gro Marte; Lomsdalen, Christian (2023). Lektor Lomsdalens innfall: LL-553: Gro Marte Strand om overgangen til ungdomsskolen (podcast). (external link)
- Lomsdalen, Christian; Winje, Øystein (2023). Øystein Winje om uteskole. (external link)
- Goldschmidt-Gjerløw, Beate; Lomsdalen, Christian (2023). LL-506: Christian Lomsdalen om kjønn, fritak og religion. (external link)
- Lomsdalen, Christian; Wesche, Julius Paul; Eide, Mari Lund (2023). Forskning på øret: Podcast som formidlingskanal . (external link)
- Lomsdalen, Christian; Christopher, Renold T.; Ødegården, Thea Enerud (2023). Søknad om fritak fra Pride sprer seg: – Det er for mye. (external link)
- Vedeler, Gørill Warvik; Lomsdalen, Christian (2023). LL-499: Gørill Warvik Vedeler om samarbeidet med hjemmet på videregående. (external link)
- Goldschmidt-Gjerløw, Beate; Lomsdalen, Christian (2022). LL-413: Christian Lomsdalen om fordommer og fritak. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2022). Elev ba om å få slippe å synge eller spille instrumenter av religiøse årsaker – fikk avslag . (external link)
- Skarstein, Dag; Lomsdalen, Christian (2022). Dag Skarstein om litteratur og elevene som ikke lykkes i norskfaget. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2022). Elev ba om å få slippe å synge eller spille instrumenter av religiøse årsaker – fikk avslag . (external link)
- Lippe, von der, Marie; Lomsdalen, Christian; Eide, Mari Lund et al. (2022). Ny forskergruppe diskuterte kontroversielle temaer med VGS-elever. (external link)
- Hall, Jeffrey Brooks; Lomsdalen, Christian (2021). LL-325: Jeffrey Hall om utdanningsrett og skoleleders ansvar (Podcast). (external link)
- Harnes, Helga Bjørke; Lomsdalen, Christian (2021). Om historisk empati. (external link)
- Federici, Roger Andre; Helleve, Arnfinn; Midthassel, Unni Vere et al. (2021). LL-363: Hvilken effekt gir det å øke helsesykepleierressursen i skolen?. (external link)
- Brevik, Lisbeth M.; Lomsdalen, Christian (2021). Om evaluering av fagfornyelsen. (external link)
- Jørgensen, Camilla Stabel; Aspelund, Ingrid; Lomsdalen, Christian (2021). LL-282: Jørgensen og Aspelund om undervisning om 22. juli. (external link)
- Skåland, Børge; Lomsdalen, Christian (2020). Om vold mot ansatte i skolen. (external link)
- Trippestad, Tom Are; Lomsdalen, Christian (2020). Den ideologiske kampen i norsk skole. (external link)
- Olsen, Torjer Andreas; Andreassen, Bengt-Ove; Lomsdalen, Christian (2020). Om urfolk og minoriteters plass i skolen. (external link)
- Madsen, Ole Jacob; Lomsdalen, Christian (2019). Ole Jacob Madsen om Generasjon Prestasjon. (external link)
- Undheim, Sissel; Lomsdalen, Christian (2019). Podcast: Lektor Lomsdalens innfall. Om populærkultur i religionsfagene. . (external link)
- Jørgensen, Camilla Stabel; Lomsdalen, Christian (2019). Camilla Stabel Jørgensen om etiske ekskursjoner. (external link)
- Flatø, Martin; Lomsdalen, Christian (2019). Martin Flatø om inntak til videregående. (external link)
- Mathé, Nora Elise Hesby; Lomsdalen, Christian (2019). Nora Mathé om demokrati og politikk. (external link)
- Røkenes, Fredrik Mørk; Lomsdalen, Christian (2018). Fredrik Mørk Røkenes om profesjonsfaglig digital kompetanse. (external link)
Academic article
- Lomsdalen, Christian; Lippe, von der, Marie (2025). The right to opt out: a comparative analysis of exemption schemes in Scandinavian public schools and the impact of cultural bias. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2024). Fritak på religiøst grunnlag – en endringsmelding. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2023). Islam, kjønn, og fritaksproblematikk i skolen. Svømmeundervisningen som kjerne til konflikt i fritakssaker. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2021). Fritak og religiøse spenninger i skolen. (external link)
Lecture
- Lippe, von der, Marie; Lomsdalen, Christian (2024). Undervisning om kontroversielle spørsmål. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2024). Fritak fra seksualitets-undervisning og pride i skolen. Verdier, lover, og rettigheter i praksis . (external link)
- Lomsdalen, Christian (2024). Fritak på religiøst grunnlag. Nå også i videregående skole.. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2024). The future of religious education in schools. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2024). Fritak på religiøst grunnlag. I grunnskolen og videregående skole. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2024). Elevinitierte religiøse aktiviteter og fritak i skolen. Elevenes rettigheter, foreldreretten, og samfunnets behov og plikter . (external link)
- Lomsdalen, Christian (2023). Fritak på religiøst grunnlag i skolen. Et praktisk perspektiv på fritaksretten . (external link)
- Lomsdalen, Christian; Andersland, Inge; Årsheim, Helge (2023). Endringer i Opplæringsloven: Fritak, forkynnelse og religionsfagene. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2023). Fritaksretten i Opplæringsloven. Et praktisk og menneskerettslig perspektiv. . (external link)
- Lomsdalen, Christian (2023). Seksualitetsundervisning og fritaksrett. Verdier, lover, og rettigheter i praksis . (external link)
- Lomsdalen, Christian (2023). Kjønn, seksualitet, og kontrovers. Hvordan og hvorfor møte elevene der de er når den de er er blitt en sak.. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2023). Podkast som undervisning, vurdering, og læringsform. Utstyr, metode, og praktiske muligheter.. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2023). Fritak på religiøst grunnlag i skolen. Et praktisk perspektiv på fritaksretten. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2023). Fagdag i forbindelse med Skeivt kulturår. (external link)
- Lomsdalen, Christian; Lippe, von der, Marie; Andersen, Ida Vikøren et al. (2023). Hvordan kan vi undervise om kontroversielle tema i ulike skolefag? Refleksjoner fra forskningsprosjekt. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2023). Fritak på religiøst grunnlag i skolen. Et praktisk perspektiv på fritaksretten i grunnskolen og i videregående skole. . (external link)
- Lomsdalen, Christian (2023). Humanistisk kritikk av og perspektiver på kristendom og islam. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2023). Undervisning av kontroversielle spørsmål. Teori, praksis, og etikk.. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2023). Podkast som undervisning, vurdering, og læringsform. En praktisk og muntlig mulighet. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2022). Fra enkeltstående dokumenter til en sammenheng. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2022). Ekskursjon og podkast som metode. Rettigheter, religion og besøk.. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2022). Kan skolen bli mer fleksibel – en podcast. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2022). Podkast. En kjapp innføring i opptak og redigering. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2020). Lydopptak og podkast som vurderingsform. (external link)
- Aukland, Knut; Andersland, Inge; Lomsdalen, Christian et al. (2020). Lansering av: Ti uløste Problemer: KRLE og Religion og etikk, 2020-2030. (external link)
- Lippe, von der, Marie; Undheim, Sissel; Lomsdalen, Christian (2017). Hva skal vi med religion og livssyn i skolen?. (external link)
Academic lecture
- Lomsdalen, Christian (2024). The exemption right in the Education Act as a safety valve - for whom? A tentative article . (external link)
- Lomsdalen, Christian (2024). The right to opt-out: a comparative analysis of exemption procedures in Scandinavian public schools. (external link)
- Lomsdalen, Christian; Andersen, Ida Vikøren; von der Lippe, Marie Steine et al. (2024). “Jeg ville ikke gått i fengsel for det, liksom”: Elevers utforskning av egne grenser og aktørskap i medborgerskap-undervisning om sivil ulydighet . (external link)
- Lomsdalen, Christian (2024). Ekskursjoner, seksualitet og fritak. Ny opplæringslov og religion.. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2024). Fritak på religiøst grunnlag. Ekskursjoner, KRLE, og seksualitet . (external link)
- Lomsdalen, Christian (2024). Fritak som tilpasset opplæring? Kvantitativ studie av læreres erfaring med fritak på religiøst og livssynsmessig grunnlag i grunnskolen. . (external link)
- Lomsdalen, Christian (2023). Undersøkelse av fritaksretten i Opplæringsloven. En underveismelding. (external link)
- Lippe, von der, Marie; Lomsdalen, Christian (2023). The right to opt-out. A comparative analysis of the right of withdrawal from religious education and religious activities in Scandinavian state schools . (external link)
- Lippe, von der, Marie; Lomsdalen, Christian (2023). Fritak på religiøst grunnlag i svenske, danske, og norske skoler. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2023). Fritaksretten, en bred fremstilling. (external link)
- Lomsdalen, Christian; Bråten, Oddrun Marie Hovde; Eidhamar, Levi Geir et al. (2023). Hvordan formes livssyn? Utforsking i en livssynsåpen skole: Et planlagt bokprosjekt. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2023). How resistance to and disagreement with common norms for gender, sexuality, and morals affects the classroom. A glance at new data on the workings of the right to be exempted on religious grounds in Norway.. (external link)
- Eide, Mari Lund; Lomsdalen, Christian; Lippe, von der, Marie et al. (2023). “Like, I wouldn’t go to jail for it” - Student discourses on the use of civil disobedience as a protest tool in climate activism . (external link)
- Lomsdalen, Christian (2023). Hva ønsker religiøse minoriteter fritak fra i norsk skole – og hvorfor? En underveismelding.. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2022). Fritaksretten fra et lærerperspektiv. Noen glimt inn i et lite utforsket fenomen. . (external link)
- Lomsdalen, Christian (2022). Education about christianity as a controversial topic for christians. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2022). Education about christianity as a controversial topic for christians. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2022). The Icelandic and Norwegian schemes for exemptions based on religion or lifestance in basic education. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2022). Fritaksretten i Opplæringsloven. En prosjektbeskrivelse. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2021). Religiøst mangfold som en didaktisk utfordring. En undersøkelse av praksis i skolen knyttet til fritaksretten i Opplæringsloven §2-3a.. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2021). Religiøst mangfold som en didaktisk utfordring. En undersøkelse av praksis i skolen knyttet til fritaksretten i Opplæringsloven §2-3a.. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2021). The right to be exempted as religiously based otherness. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2021). Religious diversity as a didactic challenge. A study of the practice of exemption in Norwegian basic education. . (external link)
Popular scientific lecture
- Lomsdalen, Christian (2024). Det lovløse klasserommet. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2024). Podkast, som forskningsformidling og undervisningsmetode. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2024). Debatten om finansiering av tros- og livssynssamfunn, forklart. . (external link)
- Hellesund, Tone; Lomsdalen, Christian; Elvebakk, Kenneth Slotterøy (2022). Den hemmelige klubben. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2022). Fritak på religiøst grunnlag i alle fag. Et praktisk perspektiv på fritaksrett i grunnskolen . (external link)
Article in business/trade/industry journal
- Lomsdalen, Christian (2023). Kirkevalget, et utenifraperspektiv. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2023). Humanistisk gravferd. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2023). Folk, kirke, eller folkekirke? Ett (?) dilemma for folkekirken i det livssynsåpne samfunnet. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2022). Fritaksklagene jeg ikke fant. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2017). SKAM i skolen . (external link)
Feature article
- Lomsdalen, Christian (2023). Fritak fra pridetog og gudstjenester, men ikke fra kunnskap om mangfold og tro. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2022). Fritak - yoga, svømming, pride og skolegudstjenester. (external link)
- Lomsdalen, Christian (2022). Ufrivillig skolefravær og vold i skolen, to sider av samme sak?. (external link)
- Follestad, Tore Holte; Lomsdalen, Christian; Aasland, Margrete Wiede et al. (2021). Vil du snakke om det, Bent Høie?. (external link)
- Almås, Elsa Mari; Wilhelmsen, Agnes Cecilie; Lomsdalen, Christian et al. (2021). Hva mener de politiske partiene om seksuell folkehelse?. (external link)
Non-fiction book
Popular scientific article
Academic chapter/article/Conference paper
Masters thesis
- Lomsdalen, Christian; Lippe, von der, Marie (2019). Den besværlige fritaksretten. Om klagesaker og henvendelser gjort til fylkesmannsembetene knyttet til Opplæringsloven §2-3a.. (external link)
- Lomsdalen, Christian; Valestrand, haldis (2012). Gendered resistance(?): is gender significant in the “National Popular Resistance Front” of Honduras?. (external link)
See a complete overview of publications in Cristin.
Peer-reviewed articles:
Lomsdalen, C. (2023). Islam, Kjønn, og Fritaksproblematikk i Skolen: Svømmeundervisningen som Kjerne til Konflikt i Fritakssaker. Scandinavian Journal of Islamic Studies, 17(1), 11–34. https://doi.org/10.7146/tifo.v17i1.137275.
Lomsdalen, C. (2021). Fritak og religiøse spenninger i skolen. Prismet, 72 (2), p. 153–170. https://doi.org/10.5617/pri.8884.
Lomsdalen, C. (2021). Motstridende rettigheter i klasserommet og fordommer mot enkeltgrupper. In M. v. d. Lippe (Ed.), Fordommer i skolen. Gruppekonstruksjoner, utenforskap og inkludering. Universitetsforlaget. https://doi.org/10.18261/9788215037417-2021-12.
Articles:
Lomsdalen, C. (2017). SKAM i skolen. Prismet, 68 (1-2), p. 149–154. https://doi.org/10.5617/pri.4772.
Lomsdalen, C. (2022). Fritaksklagene jeg ikke fant. Norsk pedagogisk tidsskrift, 106 (1), p. 69-78. https://doi.org/10.18261/npt.106.1.7.
Master thesises:
Lomsdalen, C. (2019). Den besværlige fritaksretten. Om klagesaker og henvendelser gjort til fylkesmannsembetene knyttet til Opplæringsloven §2-3a [Master thesis, Universitetet i Bergen]. Bora. https://hdl.handle.net/1956/21167.
Lomsdalen, C. (2012). Gendered resistance(?): is gender significant in the “National Popular Resistance Front” of Honduras? [Master thesis, Universitetet i Tromsø]. Munin. https://hdl.handle.net/10037/4349.