Kinetisk poesi og hypertekstromaner på biblioteket
Det første offentlige arrangementet til den nystiftede forskergruppen for elektronisk litteratur ved LLE vakte både teoretiske refleksjoner og latter og engasjement fra salen.
Hovedinnhold
I samarbeid med Vagant og Bergen offentlige bibliotek inviterte forskergruppen for elektronisk litteratur mandag 2. mai til to arrangement på det nye auditoriet til biblioteket. På ettermiddagen fikk vi en presentasjon av verk fra antologien Electronic Literature Collection 2 av to av dets redaktører, Rita Raley og Talan Memmott, med en påfølgende diskusjon av prosessen med å lage en antologi av elektronisk litteratur med to redaktører av den første utgaven av samlingen, Scott Rettberg (som også er leder for UiBs forskergruppe for elektronisk litteratur) og Stephanie Strickland. Om kvelden var det framføringer av verk fra begge antologiene, med spørsmål ledet av Vagants Audun Lindholm.
Vi leser fortsatt tekstene til Ovid, Shakespeare og Ibsen, men vil skjønnlitteratur skrevet for nettet vare like lenge? Dette spørsmålet var en av grunnene til at antologiene Electronic Literature Collection 1 og 2 (ELC1 og ELC2) ble utgitt: for det å samle verk på denne måten er en måte å sikre et arkiv. Likevel går teknologien så fort at et av verkene fra ELC2 som ble framført mandag kveld, Lexia to Perplexia, skrevet av amerikanskfødte, svenskboende Talan Memmott i 2000, allerde ikke fungerer i moderne nettlesere. Memmott fant likevel en versjon av det poetisk-teoretiske verket somfungerte for kveldens framføring.
Stephanie Strickland leste fra verkene V:niverse og Slipping Glimpse, som begge er generative og kinetiske dikt med tilhørende papirpublikasjoner. Hun forklarte hvordan teksten i Slipping Glimpse er programmert for å flyte i bakgrunnsvideoene av vann, på samme måte som et blad eller en kvist som fanges i vannet følger dens strømninger. William Gillespie leste fra Letter to Linus, en syklus prosatekster som er konseptualisert som en kube hvor teksten fra hver av de seks sidene kan føre til en hvilken som helst av de fire tilgrensende sidene. Deretter introduserte han sin samarbeidspartner Scott Rettberg, leder for forskergruppen og vert for dagens arrangement, og de to framførte deler av sin prisbelønte hypertekstroman The Unknown fra 1999. Denne romanen handler om en gruppe unge forfattere, som har de samme navnene som de faktiske forfatterne, og som gjør stor suksess med sin hypertekstroman "The Unknown". De reiser på en bokturné som blir villere og villere, og ender opp med å lage Hollywoodfilm av romanen, starte en kult, og å dø eller gå under på absurde og oppfinnsomme måter. Publikum var ivrige deltagere og ropte ut hvlike lenker Gillespie og Rettberg skulle følge, til mye latter og glede.
Etter framføringene var de spørsmål fra salen, ledet av Vagantredaktøren Audun Lindholm. Vagant har det siste halvannetåret hatt en fast spalte om elektronisk litteratur skrevet av Scott Rettberg. Lindholm er også redaktør for mikroforlaget Gasspedal, som under tittelen Gasspedal Animert også utgir animert poesi.
Arrangementene markerte også starten på et nytt samarbeid med Bergen offentlige bibliotek. I tillegg til å stille med lokale og teknisk assistanse, har biblioteket satt opp en egen datamaskin blant bokhyllene hvor lesere kan utforske antologien selv. Skjermbildet er også projisert på veggen over bokhyllene - ta en titt på bildene biblioteket har lagt ut på Facebooksidene sine for å se hvordan det fungerer, eller stikk innom selv. På sikt jobber biblioteket sammen med forskergruppen for elektronisk litteratur for å finne måter å trekke elektronisk litteratur inn i biblioteket på en mer permanent måte, kanskje ved verk skrevet spesielt for dette stedet, en stedspesifikk litterær installasjon.
Rita Raley, en av redaktørene av ELC2 og en viktig teoretiker innen elektronisk litteratur og digital kunst, gjester LLE og faggruppen for digital kultur som Fulbright-spesialist, og blir på UiB fram til 18. mai. Hun er Associate Professor i engelsk litteratur på University of Santa Barbara.