Meteorologi
Studentseminar

Seminar i mesoskala dynamikk på Ustaoset

For første gang ble det avholdt studentseminar i kurset mesoskala dynamikk i en av universitets hytter på Ustaoset på Hardangervidda.

Clemens Spensberger

Siden temaet for seminaret var fjellmeteorologi ble det bestemt at seminaret skulle holdes i passende omgivelser. Dette resulterte i 4 dager med flott vær, interessante presentasjoner og masse god mat!

Forberedelsene startet søndag 29.april med innhandling av mat til de nærmeste dagene. Rundt klokken 16 møttes 8 studenter, foreleser Thomas Spengler og kursassistent Clemens Spensberger på togstasjonen i Bergen før reisen fortsatte til Ustaoset. Etter ankomst i universitetshytten Ottesheimen ble dagen avsluttet med en god middag, ulike spill og ”hyttekos”. I tillegg ble de første manuelle målingene foretatt. For det formål var et anemometer (for å måle vindhastighet) og et psychrometer (for temperatur og fuktighetsmålinger) medbrakt.

Mandag 30.mai startet seminarene etter en kort introduksjon av Thomas Spengler. 3 studenter holdt presentasjoner om blant annet rotorer forårsaket av fjellbølger og innvirkningen fjell har på frontogenese. I den utvidede lunsjpausen gikk noen av deltagerene for å handle inn mat til middag og andre måltider de kommende dagene, mens andre benyttet muligheten til å ta en skitur og nyte solen i det fine været. Det andre punktet på listen for dette seminaret var å løse oppgaver om katabatiske vinder og vinder som blåser gjennom åpningen mellom fjell (gap winds). Mandag ettermiddag ble brukt til å løse oppgavene og forberede presentasjon av løsningene. I løpet av dagen ble det tatt målinger av vind og temperatur med jevne mellomrom. Dagen ble avsluttet med grilling med gresk tilbehør introdusert av Konstantinos, en gresk utvekslingsstudent som tar kurset, med påfølgende sosial sammenkomst i oppholdsrommet i hytta.

Siden 1.mai er en offentlig fridag ble dagen brukt til å slappe av og nyte det flotte været. Noen valgte å ta enda en skitur, mens andre koste seg i sola ved hytten og spiste is. På kvelden kunne alle nyte et fantastisk måltid bestående av flere ulike kinesiske retter laget av Qi, en kinesisk doktorgradsstudent som også tar kurset.

Siste dagen av seminaret var det flere presentasjoner av studentene om temaer som katabatiske vinder, dalvinder, kystjet på Spitsbergen, sørvestlig vind over sør-Norge og orografisk forårsaket nedbør. Lunsjpausen ble brukt til pakking og rydding av hytten. Etter lunsj ble løsningene på oppgavene presentert og diskutert. Til slutt ble seminaret oppsummert og revidert med tilbakemeldinger og forslag for neste års seminar. Alle studentene tok toget tilbake til Bergen ca kl 18, mens Thomas og Clemens ble værende til torsdag for å vaske hytten.

For å oppsummere må man si at disse fire dagene var en stor suksess og svært nyttige! På den ene siden var det vitenskapelige utbyttet av presentasjonene og oppgavene veldig verdifulle, mens på den andre siden den personlige berikelsen fra presentasjon av artikler og det å lære hvordan man kan forbedre presentasjonsstilen. I tillegg ble vi som gruppe bedre kjent og oppdaget at vi har mye av å lære av hverandre. Det å ha et slikt seminar er absolutt å anbefale og bør vurderes for andre kurs på GFI.

Skrevet av: Stefan Keiderling
Oversatt av: Cecilie Villanger