Lærerstudenters danning og faglige utvikling gjennom FoU: Rektors perspektiv.
Førsteamanuensis Anne Grete Danielsen har skrevet en artikkel i den nylig utgitte boken "Å bli lærer. Danning og profesjonsutvikling." Bokens redaktører er Ann Elise Rønbeck og Sidsel Germenten og utgitt av Akademika forlag.
![Ny bok: Å bli lærer. Ny bok: Å bli lærer.](https://www.uib.no/sites/w3.uib.no/files/styles/content_main/public/media/a_bli_laerer_3.jpg?itok=GYdXuJNt×tamp=1579189500)
Hovedinnhold
Artikkelen "Lærerstudenters danning og faglige utvikling gjennom FoU: Rektors perspektiv." undersøker samspillet mellom en lærerutdanningsinstitusjon og utvalgte praksisskoler, særlig med tanke på FoU-samarbeid. Empirien er hentet fra forsøksprosjektet Pilot i Nord – de femårige grunnskolelærerutdanningene som inkluderer en masterutdanning ved Universitetet i Tromsø.
Synliggjør skoleleders erfaringer
I pilotprosjektet legges det stor vekt på at studentene skal utvikle en forskende tilnærming til skolepraksis, og for å lykkes med dette regnes det som nødvendig med et aktivt FoU-samarbeid mellom det vitenskapelige personalet og lærerutdannerne i praksisskolene. Pilotprosjektet har knyttet til seg seks «universitetsskoler», dvs. partnerskoler som har inngått et særlig forpliktende samarbeid med grunnskolelærerutdanningen.
Undersøkelsen synliggjør skoleledernes erfaringer med FoU-samarbeid og universitetsskoleprosjektet mer generelt og er basert på problemstillingen Hvordan ser rektorene på universitetsskoleprosjektet, og hvordan beskriver de sine erfaringer med FoU?