Forum for vitenskap og demokrati
Arrangement

Agnete Vabø: Akademisk autonomi under press?

Representerer de endrede prinsipper for organisering, styring og finansiering en trussel mot akademisk autonomi?

Illustrasjon fra  Norges offentlige utredninger 2022:2
Norges offentlige utredninger 2022:2

Et styringstrykk med vekt på management og et stort administrativt apparat, kan gå på bekostning av kollegial styring og ledelse. Det gjelder også fremveksten av serviceuniversitetet med studenten i sentrum, og mer eksterne krav og standarder for kvalitet i høyere utdanning. Alt i alt ser det ut til at de endrede prinsipper for organisering, styring og finansiering representerer en trussel mot akademisk autonomi.

Agnete Vabø er forskningsdekan ved Fakultetet for samfunnsvitenskap, OsloMet. Hun har nylig vært med på å utarbeide rapporten Et ytringsklima under press. Akademisk frihet og ytringsfrihet i en brytningstid (2021).

Møteleder: Anders Johansen

Vi serverer enkel frokost til de første som kommer