Institutt for filosofi og førstesemesterstudier

Årbok 2010 - Bergensnettverket Kvinner i Filosofi

Hvorfor et nettverk for kvinner i filosofi? Innen filosofifaget utgjør kvinner en markant faglig minoritet i og med at kvinneandelen blandt vitenskapelige ansatte i fast stilling, utgjør kun 13%. Bergensnettverket for kvinner i filosofis sentrale oppgave er å bidra til å støtte opp om den faglige aktiviteten til de kvinnene som allerede har en faglig posisjon, øke rekrutteringen av kvinner til faget og til å bidra til at disse har et forum der de kan oppleve det å få utvekslet faglige erfaringer.

Bergensnettverket for kvinner i filosofi ble stiftet 21. november 2009. Årboka 2010 inneholder seks tekster som alle er basert på innleggene som tidligere er blitt presentert på nettverkets seminarer.

INNHOLD:

Forord

Vigdis Songe-Møller: Antigones dødelige begjær etter Samme. Sofokles' Antigone i lys av antikkens filosofi.

Rebekka Sofia Ahvenniemi: Sannhet som kunst: En presentasjon av sannhetsbegrepene til Martin Heidegger og Theodor W. Adorno.

Oda Elisabeth Wiese Tvedt: Det tekniske verdensbilde og dets mytologier.

Deirdre C. P. Smith: Wittgenstein, language and ethics: some choices

Helle Nyvold: Om forholdet mellom mennesker og dyr.

Mette Christine Hansen: Om lenestolens rolle innenfor bevissthetsfilosofien.

Boka er en del av instituttets skriftsserie og kan lånes på biblioteket. Redaktører for Årboka 2010 er Gro Rørstadbotten og Helle Nyvold.