Hjem
Institutt for geovitenskap

Strategiplan - Institutt for geovitenskap

Institutt for geovitenskap - Strategiplan 2024 - 2030

Illustrasjonsbilde av vår visjon og våre verdier
Foto/ill.:
Atle Rotevatn

Hovedinnhold

VISJON OG OVERORDNET MÅL

Visjon: Geofaglig kunnskap for en bedre forståelse av planeten Jorden, og et bedre samfunn.

Våre verdier: kvalitet, samarbeid, åpenhet, inklusivitet, integritet

Overordnede mål: 

  • GEO skal være et åpent, inkluderende og samarbeidende institutt som opererer i forsknings- og utdanningsfronten nasjonalt og internasjonalt. 
  • GEO skal bidra aktivt i forskningsformidling, utadrettet virksomhet og en kunnskapsbasert samfunnsdebatt.
  • GEO skal levere kunnskap, innovasjoner og geovitere som bidrar til god løsning av samfunnsoppgaver og bærekraftig utvikling.

Denne strategiplanen vil følges opp av annethvert årlige tiltaksplaner, der tiltak for å nå strategiplanens mål vil defineres og oppdateres. 
 

Denne strategiplanen vil følges opp av annethvert årlige tiltaksplaner, der tiltak for å nå strategiplanens mål vil defineres og oppdateres. 

Forskning

Visjon for forskning: GEOs forskning skal ha høy kvalitet, være metodologisk, teoretisk og faglig nyskapende, og den skal være synlig. GEO skal være nasjonalt ledende, og i forskningsfronten internasjonalt, innenfor våre strategiske fagområder. 

Instituttet skal

  • Drive grunnforskning og anvendt forskning med fokus på tre hovedområder innen forståelsen av jordens oppbygging og dynamikk: (1) Marin, klima og polarforskning, (2) Geofarer og miljø, (3) Energiomstilling og ressurser. 
  • Støtte initiativer til sentre, større forskningsprosjekter og internasjonale forskningsprogram, og opprettholde eller styrke instituttets rolle i eksisterende sentre.
  • Tilrettelegge for, og kommunisere en klar forventning om, at alle faste vitenskapelige ansatte skal søke på et bredt spekter av utlysninger for forskningsfinansiering, og ha fokus på at budsjettering av prosjektene skal understøtte en bærekraftig økonomi ved GEO.
  • Styrke faglig og tverrfaglig samarbeid på institutt, fakultet, UiB, samt nasjonalt og internasjonalt, ved deltagelse i søknader, prosjekter og faglige møteplasser.
  • Støtte staben i deres forskning, sikre en rettferdig arbeidsfordeling der et likhetsprinsipp ligger til grunn for tilgang til (sammenhengende) forskningstid.
  • Tiltrekke oss ledende forskere ved tilsettinger i vitenskapelige stillinger, der både instituttets undervisningsbehov og strategiske forskningsprofil vektes i ansettelsesprosessen.    

Utdanning

Visjon for utdanning: GEO skal være nasjonalt ledende på utdanning innenfor geofagene, med en innovativ, samarbeidende og studentfokusert tilnærming til utdanningsutvikling. Våre utdanninger skal være attraktive og samfunnsrelevant for studenter og arbeidsliv, og vi skal ha en profesjonell administrasjon av våre studietilbud.


Instituttet skal

  • Drive og utvikle fremragende, forskningsbaserte utdanningstilbud innenfor geofagene på BSc-, MSc- og PhD-nivå, med utgangspunkt i vår ledende posisjon og utdanningsekspertise i vårt Senter for Fremragende Utdanning, iEarth. Lede og delta i utvikling og drift av tverrfaglige utdanningstilbud, som svarer på samfunnets kunnskaps- og kompetansebehov.
  • Bygge opp under en aktiv kultur for Scholarship of Teaching and Learning (SOTL), som å lede og delta i pedagogisk og didaktisk forskning, deling og publisering av utdanningsforskning og -praksis, og deltagelse på nasjonale og internasjonale SOTL-arenaer.
  • Sette studentene i sentrum av vårt utdanningsarbeid, ved å involvere studentene som endringsagenter, co-creators og sparringpartnere i utviklingen av våre utdanninger.
  • Oppfordre og støtte ansatte i å søke på utlyste eksterne og interne midler til kvalitetsutvikling i undervisning, søke «Fremragende underviser» (FUND/ETP) status, nominere kandidater til utdanningspriser (slik som Ugleprisen og Olav Thon Stiftelsens pris) og å ta emner innen pedagogikk (UPED emner).   
  • Tiltrekke seg gode kandidater på alle nivåer ved å markedsføre studiene på nettsider, sosiale media og ved å drive aktiv rekrutering samt å informere om karrieremuligheter etter endt studium/utdannelse.    
  • Fortsette å tilby en sterk felt- og toktbasert utdanningsportefølje. Lokale, kostnadseffektive og bærekraftige feltlokaliteter skal benyttes i undervisningen der det er mulig. 
  • Implementere praktiske kunnskaper/ferdigheter som samarbeid, HMS, felt/tokt, GIS, programmering, statistikk og kvantitative beregninger i eksisterende og nye emner.
  • Gjennomføre regelmessig gjennomgang av instituttets utdanningsportefølje for å bygge fremragende utdanning, skalere drift i henhold til ressurser, og sikre at utdanningstilbudet svarer på samfunnets og arbeidslivets behov.
  • Tilby en fremragende forskerutdanning for våre PhD-kandidater innenfor geovitenskapene.
  • Arbeide for geofaglig kompetansebygging i samfunnet, samarbeide med skoler og utdanne lærerkrefter med geofaglig kompetanse.  Tilby livslang læring gjennom etter- og videreutdanning (EVU) for å bidra til kompetanseheving i samfunnet innenfor våre egne og tilstøtende fagområder.

Forskningsinfrastruktur

Visjon for forskningsinfrastruktur: GEO skal ha en sterk og internasjonalt konkurransedyktig forskningsinfrastruktur, med fokus på å utvikle globalt fremragende fasiliteter som motor for banebrytende forskning. GEO skal lede og delta i koordineringen av nasjonale og internasjonale forskningsinfrastrukturer.


Instituttet skal 

  • Trygge drift av infrastruktur og sikre høyt kompetent teknisk og vitenskapelig personell, som er kritisk  både for drift, vedlikehold og utvikling. Prioritere infrastruktur som er sentral i våre mest fremragende forskningsaktiviteter, har høyt aktivitetsnivå, og som underbygger strategisk viktige forsknings- og utdanningsbehov. 
  • Arbeide for anskaffelse og finansiering av strategisk viktig ny forskningsinfrastruktur som underbygger forskningsaktiviteten ved instituttet, og ta aktivt nasjonalt ansvar i samarbeid med andre institusjoner/fagmiljøer i å bygge nasjonal forskningsinfrastruktur for våre fagområder.
  • Arbeide for å sikre god og økt tilgang til, og bruk av, skipstid på de forskningsfartøy som GEO er bruker av.
  • Ha adekvat IT-støtte for tungregning og drift av forskningsinfrastruktur.
  • Ha sikker lagring og håndtering av alle typer data som genereres ved instituttet. Utvikle rutiner som sikrer at disse tilgjengeliggjøres i tråd med UiB sin politikk for åpen vitenskap, og med FAIR-prinsippene1 som rettesnor.
  • Sikre tilstrekkelige og kostnadseffektive arealer til infrastruktur og lagring av vitenskapelig utstyr og prøvemateriale.
     

Formidling og utadrettet virksomhet

Visjon for formidling og utadrettet virksomhet: GEO skal være et åpent, utadvendt og inviterende institutt mot samfunn, skoler, beslutningstakere og arbeidsliv. Vi skal bidra aktivt til forskningsformidling, utadrettet virksomhet og en kunnskapsbasert samfunnsdebatt.


Instituttet skal

  • Ha oppdaterte, tiltrekkende og lett tilgjengelige nettsider med relevant informasjon om GEOs forskning og utdanning, som tilrettelegger for eksternt samarbeid og sterk studentrekruttering.  
  • Ha en stor kontaktflate med næringsliv, arbeidsliv og det bredere samfunn gjennom deltagelse på relevante arenaer, i nyhetsbildet, i forskningsformidlingskanaler og gjennom samfunnsdebatten. 
  • Øke sin kontaktflate mot skoleelever og lærere ved å tilby etter- og videreutdanning for lærere i geofag, samt ved å tilby et engasjerende opplegg for besøkende skoleklasser til instituttet. 
  • Øke forskningsformidling og populærvitenskapelig aktivitet, for eksempel gjennom bidrag som presentasjoner, podkaster, forskningsnettsider, nyhetsmedier og sosiale medier. 
     

Arbeidsmiljø

Visjon for arbeidsmiljø: GEO skal være et sosialt, åpent og inkluderende institutt for studenter og ansatte, der samarbeid, likestilling, mangfold, kreativitet, takhøyde, gjensidig respekt og integritet er sentrale verdier. GEO skal ha fokus på helse, miljø, sikkerhet og kvalitet i alle ledd.


Instituttet skal

  • Ha et kontinuerlig og høyt fokus på helse, miljø og sikkerhet, samt holde en høy etisk standard i alle aktiviteter.
  • Ha et sterkt fokus på arbeid med likestilling, inkludering og mangfold (LIM), gjennom å fokusere på å arbeide med tiltak beskrevet i UiBs tiltaksplaner for LIM-arbeid på alle institusjonelle nivå. 
  • Tilrettelegge for gode sosiale og faglige møteplasser og kommunikasjonskanaler ved instituttet, f.eks. gjennom informasjonsmøter, faglige seminarer, sosiale tilstelninger, og nyhetsbrev.
  • Ha et særskild fokus på å støtte yngre forskere (PhD-kandidater, postdoktorer og forskere) gjennom gode mottaksrutiner, god faglig veiledning, karriereplanlegging og kompetansebygging. 
  • Ha en sterk og god administrasjon som understøtter kjerneaktivitetene ved instituttet, og godt samarbeid med administrativ linje på fakultet og UiB sentralt.