Institutt for politikk og forvaltning
NY PUBLIKASJON

Ny artikkel av Regine Paul forklarer drivkraften bak EUs nye AI-lov

Hva er viktige drivkrefter bak Den europeiske unions banebrytende regulering av kunstig intelligens?

A picture of Regine Paul.
Evind Senneset, UiB

Den 9.desember inngikk Europaparlamentet, EU-kommisjonen, og Det europeiske råd en avtale om hvordan de skal regulere kunstig intelligens. Dette inkludert grunnleggende modeller à la GPT i fremtiden. I sin nye artikkel i Regulation & Governance, forklarer Regine Paul, professor ved Institutt for politikk og forvaltning, hva som driver EU sin banebrytende regulering av kunstig intelligens.

Basert på kvalitativ-interpretativ analyse av et fullstending utvalg policydokumenter og intervjuer med policyeksperter med EU-kommisjonen og AI High Level Expert Group, dekonsturerer hun i artikkelen sin hvordan risikohuristikk er blitt brukt for å differensiere den regulatoriske sfæren diskursivt og i form av regulatorisk struktur. Den forklarer en slik risikobasert strukturering som en del av EU sine forsøk på å skape et (mer) konkurransedyktig europeisk fellesmarked for kunstig intelligens mot USA og Kina. Artikkelen bidrar til studier om den europeiske politiske økonomien, (performativ) politikk for teknologiregulering og risikobasert regulering. Regine leder også et nettverk for studier av kritisk AI-politikk og regulering.