Hav

Hanna Sannes vinner NOR-FISHING Student Camp 2024

Hanna Sannes, masterstudent i biodiversitet, økologi og evolusjon, vant nylig sammen med sitt team NOR-FISHING Student Camp-konkurransen, der de presenterte en idé om digitalisering av data om fiskegytning.

Hanna Sannes
Fra venstre til høyre: Fahim Anwar, doktorgradsstipendiat i internasjonal business NTNU, Hanna Sannes, masterstudent UiB og Sigurd Nash Reksen, biologstudent NTNU.
NOR-FISHING

Hvordan fikk du kjennskap til NOR-FISHING Student Camp, og hva motiverte deg til å søke?

Jeg fant ut om campen gjennom en e-post fra Prof. Katja Enberg, min kursleder for SG14. Campens tema, "Mer mat fra havet," var i tråd med det vi studerte, noe som vekket min interesse. Til tross for at jeg følte meg usikker på hva jeg kunne forvente, bestemte jeg meg for å søke, og heldigvis ble jeg valgt ut til å delta.

Ideen deres til konkurransen var et prosjekt knyttet til digitalisering av data om fiskegytning. Hvordan kom det tverrfaglige teamet ditt opp med denne ideen?

Vårt team, bestående av Fahim Anwar, doktorgradsstipendiat i internasjonal business fra NTNU, Sigurd Nash Reksen, biologstudent også fra NTNU, og meg selv, fikk tre case-studier å velge mellom. Vi valgte case-studien "Hvordan kan digitalisering bidra til å forbedre driften innen akvakultur og fiskeri for å akselerere industriens utvikling i en bærekraftig retning?" fordi vi var fascinert av utfordringen med å utforske noe utenfor vår vanlige ekspertise.

Hva var deres foreslåtte idé til caset?

Vi foreslo å digitalisere data om fiskegytning ved å bruke smarte bøyer utstyrt med forskjellige sensorer for å overvåke vannforhold og spore gyteområder. Ved å analysere disse dataene kunne vi utvikle algoritmer for å forutsi fremtidige gyteområder. Dette ville gi verdifulle innsikter for fiskerier, akvakultur, marinbiologer og beslutningstakere, og hjelpe til med å forvalte ressursene mer effektivt.

Hvordan vil denne teknologien adressere problemer som klimaendringer?

Teknologien vil bidra til å overvåke endringer i gyteområder forårsaket av klimaendringer. Ved å forutsi fremtidige gyteområder kan vi bedre forvalte fiskeriene og beskytte kritiske gyteområder, noe som sikrer bærekraftige praksiser til tross for endrede miljøforhold.

Vurderer dere å videreutvikle denne ideen?

Ja, vi utforsker mulighetene for å videreutvikle prosjektet. Vi vurderer å starte med et pilotprosjekt og søker støtte fra eksperter og potensielle samarbeidspartnere for å realisere ideen.

Ser dere potensial for å gjøre denne ideen til en oppstartsbedrift?

Vi ser absolutt potensial. Vi vurderer måter å utvikle ideen videre på, muligens gjennom et pilotprosjekt. Det er sterk interesse for å forfølge dette, og vi utforsker muligheter for støtte og samarbeid.

Hvordan opplever du forbindelsen mellom akademisk forskning og privat sektor?

Jeg mener det er avgjørende å bygge bro mellom akademia og næringslivet. Praktiske samarbeid, som å jobbe med case-studier fra bedrifter slik vi gjorde på NOR-FISHING Student Camp, kan føre til innovative løsninger på virkelige problemer. Samhandling med privat sektor kan gi studentene verdifulle innsikter og muligheter til å anvende sin forskning på meningsfulle måter.

Lær mer om NOR-FISHING Student Camp her: https://nor-fishing.no/