Hjem
HMS-portalen

HMS-samordningsavtale

UiB skal samordne HMS-arbeidet med våre samarbeidspartnere for å sikre forsvarlig arbeidsmiljø innenfor områder hvor begge er lokalisert og/eller driver aktivitet.

Hovedinnhold

I tråd med arbeidsmiljøloven § 2-2 skal virksomheter samordne HMS-arbeidet innenfor de områder hvor begge er lokalisert og/eller driver aktivitet for å sikre et fullt forsvarlig arbeidsmiljø for begge parters ansatte.

Dette betyr at partene forplikter seg til å samarbeide for å sikre at virksomhetenes aktiviteter planlegges, organiseres, utføres og vedlikeholdes i samsvar med HMS-lovgivingen for å forebygge ulykker og skader på mennesker, miljø og materiell.

Virksomhetene avtaler hvem som er samordningsansvarlig (hovedbedrift) med ansvar for å samordne HMS-arbeidet for felles aktiviteter og/eller områder. HMS-samordningsavtalen skal være skriftlig og den skal inngås av lederne for virksomhetene. 

HMS-samordningsavtaler er en del av UiBs systematiske HMS-arbeid og er et virkemiddel for å sikre måloppnåelse, imøtekomme myndighetskrav og skal bidrar til kontinuerlig forbedring og effektiv ressursbruk på HMS-området. Dette krever ledernes engasjement og aktiv medvirkning fra ansatte og verneombud. HMS-samordningsavtaler inngår i universitetets HMS-internkontrollsystem med rapportering i linjen.