Hjem
HMS-portalen
Arbeid i laboratorie

Laboratoriet

Informasjon om verne- og sikkerhetstiltak, arbeidsinstrukser, regler og rutiner for arbeid i laboratorium og håndtering av farlig avfall

Hovedinnhold

Arbeid med farlige kjemikalier skal utføres i avtrekkskap. UiB praktiserer null-utslipp til avløp. Ingen farlige kjemikalier eller miljøskadelige stoffer skal skylles ned i vasken.

Arbeid med farlige kjemikalier.

Trygg håndtering av helsefarlige kjemikalier

Det er avgjørende at arbeidstakere alltid er informert om risikoen ved bruk av farlige kjemikalier i virksomheten. For å sikre dette må det gjennomføres risikovurderinger som identifiserer helsefarer ved bruk og håndtering av kjemikalier, og arbeidstakerne må få nødvendig informasjon om risiko knyttet til utførelsen av arbeidet.
Det er også viktig at det etableres rutiner for trygg håndtering av helsefarlige kjemikalier, og at arbeidsgiver sørger for at disse etterleves.
Arbeidstakere skal få opplæring i hvordan uønskede hendelser med kjemikalier kan håndteres på en sikker måte, og det må legges vekt på at de setter seg inn i sikkerhetsdatabladet før arbeidet starter. De ansatte må håndtere kjemikaliene i tråd med dette og bruke anbefalt verneutstyr. Videre må opplæringen inkludere prosedyrer for hva de skal gjøre dersom de selv eller en kollega blir eksponert for kjemikalier, med fokus på førstehjelp, varsling til helsevesen og kollegaer, samt tilgang til nødvendig informasjon fra sikkerhetsdatabladet. I en akuttsituasjon understrekes det at helsevesenet, og ikke bedriftshelsetjenesten, skal kontaktes for hjelp

Avtrekksskap

Arbeid med farlige kjemikalier skal foregå i avtrekkskap for å eliminere innånding av helsefarlige og irriterende damper og støv.For at brukerne av avtrekkskapet skal være trygge på at skapet fjerner forurensninger på en god og effektiv måte må skapet ha en årlig kontroll av lufthastigheten i lukeåpningen. Aller helst skal avtrekkskapet ha alarm som varsler ved for lav lufthastighet.

Underventilert benk

Arbeid med farlige kjemikalier på underventilerte benker med dekkskap anbefales ikke. Lufthastigheten i lukeåpningen i dekkskap tilfredsstiller ikke de krav som stilles i forbindelse med arbeid med farlige kjemikalier.

Dersom underventilerte benker med dekkskap skal benyttes til arbeid med kjemikalier, så må arbeidet risikovurderes, og man må være sikker på at grenseverdier for arbeid med kjemikalier satt i Forskrift om tiltaks- og grenseverdier ikke overstiges. 

Avhending av farlige kjemikalier

Avhending av farlig avfall, problemavfall og annet spesialavfall skal alltid utføres etter UiB sine gitte regler og rutiner.

Verne- og sikkerhetstiltak 

Det kan være mulig å redusere risiko ved å bytte ut materiell, kjemikalie, utstyr eller metode med noe som er mindre farlig. På den måten kan arbeidet/aktiviteten utføres med en redusert risiko og helst uten at personlig verneutstyr må benyttes.

Alt arbeid på laboratoriet skal risikovurderes

Risikovurderinger er et verktøy som bidrar til å hindre at det oppstår skade og sykdom på arbeidsplassen som følge av uønskede hendelser.

Tiltak

Eksempel på organisatoriske tiltak er:

Gjennomtenkt plassering av maskiner/innretninger, riktig valg av utstyr og materiell, sikkerhetsopplæring og arbeidsinstrukser, god ergonomisk tilrettelegging, krav til kompetanse, begrensninger i adgang til farlig arbeid.

Eksempel på vernetekniske tiltak er:

Støyskjerm, avtrekkskap, sikkerhetskabinetter, punktavsug, nøddusj og øyespyler.

Personlig verneutstyr (PVU)

PVU er alt utstyr, inkludert tilbehør, som blir brukt av ansatt under arbeid for å beskytte mot risiko og fare som kan true helse og sikkerhet. Eksempel på PVU er:

Bruk av PVU skal bygge på risikovurdering. For arbeid som medfører særlig fare for liv og helse, skal arbeidsgiver utarbeide arbeidsinstruks der vurdering av nødvendig bruk av PVU inngår. PVU skal benyttes når man ikke kan oppnå tilfredsstillende vern av ansattes helse, sikkerhet og velferd ved endringer i arbeidsmetoder og/eller prosesser, eller ved tekniske installasjoner for å oppnå et fullt forsvarlig arbeidsmiljø. For mer informasjon om bruk av PVU på arbeidsplassen, se Arbeidstilsynets nettsider.

UiB har rammeavtale for innkjøp og anskaffing av personlig verneutstyr, se Innkjøpsportalen.

Arbeidsinstrukser

Hvis det skal utføres arbeid som kan innebære særlig fare for liv eller helse, skal det utarbeides en skriftlig instruks om hvordan arbeidet skal utføres og hvilke sikkerhetstiltak som skal iverksettes.

Generelt om arbeidsinstrukser

Dersom utførelse av arbeid kan medføre særlig fare for skade på liv eller helse, skal arbeidsgiveren sørge for å utferdige skriftlig arbeidsinstruks for å sikre at arbeidet kan utføres på en fullt forsvarlig måte og at utførelsen av arbeid eller bruken av arbeidsutstyr begrenses til de personer som har gjennomgått nødvendig opplæring.

Det skal alltid foreligge skriftlig arbeidsinstruks i samsvar med forskrift om utførelse av arbeid ved arbeid med asbest, montering, demontering, endring og kontroll av stillas, og manuell høytrykksspyling med trykk over 250 bar.

Aktuelle linker:

Alenearbeid

I risikofylt arbeidsmiljø bør alenearbeid begrenses.

Arbeidet skal være sikkerhetsmessig forsvarlig

Ved UiB skal alt arbeid ved UiB være sikkerhetsmessig forsvarlig. En risikovurdering kan avdekke at det ikke alltid er tilfelle ved alenearbeid i risikofylte arbeidsmiljø. Hvis et uhell eller en ulykke skulle inntreffe, kan det være kritisk å være alene på arbeidstedet.  I slike arbeidsmiljø bør man derfor søke å unngå at arbeid utføres når andre ikke er tilstede, f.eks. etter arbeidstids slutt og i helger, jf. arbeidsmiljølovens bestemmelse om alenearbeid.

Hva med studenter?

Arbeidsmiljøloven regner studenter som arbeidstakere når de utfører arbeid ved UiB som har undervisning eller forskning som formål. Det vil si at når studenter utfører arbeid på for eksempel laboratorier, feltarbeid eller tokt regnes de som arbeidstakere og inkluderes av arbeidsmiljølovens bestemmelser om alenearbeid.  

Selv om studenter ellers ikke omfattes av arbeidsmiljøloven, bør det uansett unngås at studenter utfører arbeid alene om kvelder og i helger i risikofylte arbeidsmiljø. Hvis studenter må arbeide utenfor arbeidstid, bør minst 2 studenter arbeide sammen og det skal på forhånd lages en avtale med veileder/vitenskapelig ansvarlig.

Når situasjonen er slik at alenearbeid er uunngåelig er det viktig at det utføres en risikovurdering i forkant av alenearbeidet. Her må man vurdere arbeidets karakter og hvilke ytre faktorer som spiller inn; for eksempel om arbeidet innebærer kjemikalier, instrumenter, biologiske faktorer, gasser etc.  

Arbeid med farlige kjemikalier, biologiske faktorer m.m.

Reglane er til hjelp for å unngå at kjemikaliene blir kontaminert, men òg for å unngå at bruker skal få problem på grunn av uønskede hendelser ved bruk.

Trygghetsregler

  • Sikkerhetsdatablad skal alltid leses før man går i gang med arbeid med kjemikalier eller biologiske faktorer.
  • Det er forbudt å ta med mat og drikke inn på laboratoriet. En skal ikke bruke kjøleskap eller fryseboksar på laboratoriet til lagring og oppbevaring av matvarer. Heller ikke bruke laboratorieutstyr, som f.eks. begerglas til mat og drikke selv om utstyret er nytt og ikke har bært brukt til kjemikalieformål.
  • God hygiene er viktig på laboratoriet. Hygiene som det her snakkes om tilsier at vi ikke skal ha ting som klær og mobiltelefoner m.m. inn på laboratoriet som vi ikke rengjør før vi tar det med ut fra klassifisert lab.
  • Generelt sett skal en alltid bruke vernebriller. Unngå bruk av kontaktlinser dersom det er mulig.
  • Bruk laboratoriefrakk av bomull. Kunstfiberstoff kan gi gnist fra statisk elektrisitet og det kan ved uønsket hendelse medføre stygge brannsår då kunstfiber smelter.
  • Bruk sko som er "tette" over tærne for å unngå skader dersom en søler kjemikalier.
  • Vernehansker skal brukes ved bruk av etsende, giftige, irriterende eller allergiframkallende forbindelser, samt for kjemikalier som er farlige ved hudkontakt.
  • Laboratoriet må alltid holdes ryddig og rent.
  • Smak aldri på kjemikalier eller oppløysinger selv om du meiner å være sikker på at de er ufarlige.
  • Bruk aldri munnen til pipettering, men bruk gummiballong, byrette, pipumpe, elektrisk pipetteringsautomat eller annet utstyr.
  • Søl på arbeidsbenker og gulv skal tørkes opp umiddelbart, uansett om det er kjemikalier eller vann.
  • Vask hender omhyggelig når du har vært i kontakt med kjemikalier. Bruk såpe og vann, ikke organiske løsemiddel.
  • For arbeid med enkelte typer stoffer, skal det foretas en eksponeringsregistrering (se lenke til stoffkartoteket på HMS-portalen).
  • Det skal aldri forekomme umerka kjemikalier på laboratoriet. Originalemballasje skal alltid være merket i medhald av merkeforskrifta (etikettar kan skrivast ut frå Stoffkartoteket).
Original kjemikalie i uoriginal emballasje:

Fortynna kjemikaliar i diverse uoriginale flasker og glass:

Navn på kjemikalietNavn/summeringsformel på kjemikaliet
Leverandør/produsent av kjemikalietEventuelt; navn på leverandør
Distributør av kjemikalietKonsentrasjon
FarepiktogramFarepiktogram
H- og P-setningerH- og P-setninger
CAS-nummerEvt. CAS-nummer
Dato og signatur på den som har overført kjemikaliet fra originalemballasjenDato og signatur på den som har overført kjemikaliet fra originalemballasjen

Generelle regler for arbeid i laboratoriet

  • Les alltid sikkerhetsdatabladet før du tar i bruk et kjemikalie. Sikkerhetsdatabladet er tilgjengelig i det elektroniske stoffkartoteket Chemical Manager.
  • Ikke returner kjemikalier tilbake til original emballasjen. En inkompatibel blanding kan dannes ved et uhell.
  • Hold kjemikaliebehalderene lukket. Støv og damp kan komme fra ein åpen behalder, og gasser og suspendert materiale kan trenge inn og dette kan medføre at naturen på kjemikaliet kan endre seg. I tillegg vil en òg unngå unødig eksponering.
  • Aldri bruk feilaktig eller umerkede reagens. Dersom du er usikker på stoffet- ikkje bruk det, men få den avhendet.
  • Aldri bruk spatel, rørestav eller andre gjenstander ned i en original lagrings behalder for kjemikalier. Ta ut innholdet ved å helle innholdet oppi et begerglass eller annet egnet utstyr. 
  • Skrukorkene på flasker eller glass må plasseres oppå en rein flate med åpning ned når de blir tatt av flasken eller glasset. Dette for å unngå kontaminering av forbindelser og unødig eksponering.
  • Kjemikalier skal ikke bæres etter flaskehalsen og heller ikke inntil kroppen. Det skal brueks egne bæreanordninger f.eks. bøtter eller trillebord.
  • Ved helling fra flasker skal etiketten alltid vende opp, slik at eventuelt søl ikke ødelegger etiketten.
  • Ha aldri andre kjemikalier på flaska enn det som står på etiketten.
  • En skal ta spesielle forhåndsregler når en håndterer konsentrerte syrer. Fortynning av syrene skal gjøres ved å helle syre oppi vann med kontinuerleg røring.

HMS-sjekkliste for laboratorier ved nybygg eller større ombygginger

Her er lenke til Sjekklisten for laboratorier ved nybygg eller større ombygginger