Hjem
Det juridiske fakultet
Veiledning for søkere til stipendiatstillinger

Veiledning for søkere til stipendiatstilling

Veiledning for søkere til stilling som stipendiat ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Bergen.

Bile av inngangen til Det juridiske fakultet
Foto/ill.:
Eivind Senneset

Hovedinnhold

Under følger informasjon som er relevant for søkere til stipendiatstillinger, og andre som skal søke opptak til ph.d.-programmet ved Det juridiske fakultet. Informasjonen er basert på veiledere til søkere og bedømmelseskomite vedtatt av fakultetsstyret 24.09.2024.

1. Generelt om å søke stipendiatstilling

Dersom du søker på stipendiatstilling, skal du bruke elektronisk søknadsskjema i Jobbnorge. Lenke til søknadsskjema finnes i utlysningen av den enkelte stillingen.  

Utlysningen kan enten være åpen («stipendiat i rettsvitenskap»), rettet mot et bestemt fagområde eller være tilknyttet et bestemt forskningsprosjekt. I de to siste tilfellene må prosjektbeskrivelsen være innenfor rammene av det oppgitte tema i utlysningsteksten.

For opptak kreves femårig mastergrad eller tilsvarende utdanning. Cand.jur. og hovedfag etter tidligere studieordning regnes som tilsvarende utdanning. Fakultetet kan etter særskilt vurdering godkjenne annen utdanning som likeverdig.

Det juridiske fakultets ph.d.-utdanning gir forskeropplæring innenfor rettsvitenskap. Det utelukker ikke prosjekter med tverrfaglige innslag og perspektiver. Det er utlysningsteksten som definerer kravet til grunnutdanning og faglig perspektiv. 

Søkeren skal dokumentere et høyt faglig nivå og vise til en prosjektbeskrivelse som sannsynliggjør at vedkommende vil kunne klare å gjennomføre et doktorgradsprosjekt i løpet av 3 år i 100% stilling. For søkere uten kunnskaper i norsk eller et annet skandinavisk språk, forventes det også gode engelskkunnskaper.

Fakultetet legger til grunn at verken søkere fra EU-, EØS- eller andre land skal diskrimineres på bakgrunn av nasjonalitet. For utenlandske søkere vil det bli foretatt en vurdering av om utdanningen er likeverdig med kravet som er stilt i utlysningsteksten. 

Søkeren trenger ikke å kontakte eventuelle veiledere selv, men vil få oppnevnt veiledere fra fakultetet ved eventuell oppstart som stipendiat.

2. Søknadens form og innhold

Normalt skal følgende vedlegg følge søknaden:

  • CV
  • Prosjektbeskrivelse
  • Masteroppgaven (om denne inngår i utdannelsen)
  • Vitnemål og karakterutskrift. Søkere som har sin utdannelse fra utenfor Skandinavia, må legge ved HK-dir.-godkjenning av utdannelsen, sertifisert oversettelse til engelsk eller skandinavisk, i tillegg til offisiell dokumentasjon som viser hvilke karakterer på vitnemålet som er på et høyt faglig nivå, og hvilke kriterier som ligger til grunn for en slik vurdering.

Normalt kan søkere også legge ved:

  • Inntil 5 vitenskapelige publikasjoner. Dersom søkeren legger ved artikler i samforfatterskap må søkeren legge ved medforfattererklæring som angir hvordan forfatterne har samarbeidet og eventuelt hvilke deler av arbeidet hver av forfatterne har skrevet. Masteroppgaven vil ikke telle som publikasjon, men som en eksamensprestasjon. Det vil si at masteroppgaven inngår i helhetsvurderingen av søkerens faglige nivå, men ikke regnes som en tilleggskvalifikasjon. For at komiteen skal bedømme arbeid må det være på engelsk eller skandinavisk språk.

Merk at utlysningsteksten kan sette andre krav til vedlegg enn det som er angitt ovenfor. Det er utlysningsteksten som er gjeldende.

2. Krav til kandidatens faglige nivå

For å bli ansatt som stipendiat og tatt opp på fakultetets ph.d.-program må søkerne dokumentere et høyt faglig nivå. Kravet kan oppfylles på to måter:

1. Dersom søkeren har et vektet snitt på karakteren B eller bedre.

I beregningen av karaktersnitt vektes de ulike karakteren etter studiepoeng. Et noe lavere karaktersnitt kan bli akseptert dersom karakterene viser progresjon mot slutten av studiet og/eller som er relevante for søkerens doktorgradsprosjekt.

2. Dersom søkeren gjennom rettsvitenskapelige arbeider og/eller annen erfaring kan dokumentere et faglig nivå som tilsvarer et vektet snitt på karakteren B eller bedre.

I dokumentasjon av faglig nivå kan man inkludere publiserte eller upubliserte vitenskapelige arbeider, tilleggsutdanning og særlig relevant arbeidserfaring. Merk at jo svakere karakternivået er, desto mer kreves av annen dokumentasjon på at kandidaten kan prestere på høyt faglig nivå.

3. Krav til prosjektsbeskrivelsen

For å bli ansatt som stipendiat og tatt opp på fakultetets ph.d.-program må søkerne vise til en prosjektbeskrivelse av høyt faglig nivå som sannsynliggjør at vedkommende vil kunne klare å gjennomføre et doktorgradsprosjekt i løpet av 3 år i 100% stilling. 

Prosjektbeskrivelsen skal være et selvstendig arbeid, men innholdet kan være drøftet med prosjektleder for stillingen og/eller andre fagpersoner. Ta gjerne kontakt med forskere på fakultetet for å få råd. Du finner oversikt over fakultetets forskergrupper og kontaktinformasjon til forskergruppeledere her.

Prosjektbeskrivelsen skal normalt være på 6-10 sider og skal skrives på et skandinavisk språk eller på engelsk, om ikke annet er oppgitt i utlysningsteksten. Følgende generelle krav gjelder:

  • Prosjektets overordnede tema og hypoteser/problemstillinger må være tydelig forklart. Prosjektbeskrivelsen bør identifisere en tematikk som er tilstrekkelig spesifikk og avgrenset for å kunne behandles i et ph.d.-prosjekt.
  • Formålet med prosjektet må forklares. Søker må vise at prosjektet vil bidra til ny kunnskap på fagområdet.
  • Det må dokumenteres gode forutsetninger for å gjennomføre prosjektet og kunnskap om hvordan prosjektet forholder seg til eksisterende forskning.
  • Planlagte metodiske innfallsvinkler i prosjektet må beskrives. Søker må vise at teorier og metoder som vil benyttes er anvendelige for prosjektets problemstilling eller at det er gode muligheter til å utvikle passende teorier og metoder underveis i forskningsprosjektet.
  • Risiko i og/eller forskningsetiske sider ved prosjektet skal omtales: Søker bør forklare hvilke sider av prosjektet som er særlig utfordrende, og som kan volde problem i utføring av prosjektet. Søker bør også forklare hvordan slike utfordringer er tenkt håndtert.
  • Søker skal utarbeide en fremdriftsplan for de ulike deler av forskningsarbeidet som sannsynliggjør at prosjektet kan fullføres innen normert tidsramme og den gitte finansieringsrammen.

4. Saksgang i ansettelsesprosessen

Det skal foretas en helhetlig vurdering av søkerne. Det blir lagt vekt på utdanning, erfaring og personlig egnethet for stillingen. Søkerne bedømmes særlig etter sin evne til å gjennomføre en doktorgrad innenfor de rammene som stillingen setter. Det skal vurderes om søkeren viser potensial for å produsere et vitenskapelig arbeid på et høyt faglig nivå innenfor en tidsramme på tre år.

Etter at søknadsfristen er ute, oppnevner fakultetet en sakkyndig komité som skal ta stilling til søkernes faglige kvalifikasjoner. Komiteen skal vurdere hvilke av søkerne som anses som kvalifiserte for stillingen, og dersom det er flere kvalifiserte søkere skal komiteen foreta en rangering av disse. For utfyllende informasjon se veileder for bedømmelseskomité til ansettelse i stipendiatstillen. Når komiteen har levert sin rapport vil søkerne vil få den tilsendt og kan komme med eventuelle merknader.

Saken går så videre til leder for Forskningsutvalget som avklarer behovet for intervju og eventuelt nedsetter intervjukomité. Forskningsutvalget avgir deretter sin innstilling til Ansettelsesutvalget som foretar endelig tilsetting. Forskningsutvalget treffer også avgjørelse om opptak på ph.d.-programmet og oppnevner veileder.

UiB har fastsatt nærmere regler om offentlig søkerliste og søkernes rett til å gjøre seg kjent med utvidet søkerliste.