Det juridiske fakultet
Tildelinger fra Forskningsrådet

Jussforskere ved UiB får millioner til ny forskning på straff og kriminalitet

Henriette Tøssebro og Linda Gröning ved Det juridiske fakultet får finansiert hvert sitt forskningsprosjekt som skal gi ny kunnskap om straffegjennomføring og kriminalitetsforebygging.

Profilbilde av Henriette Tøssebro og Linda Gröning
FÅR PROSJEKTSTØTTE: Henriette Tøssebro skal lede prosjektet EX-PUN, mens Linda Gröning skal lede PROTECT-prosjektet.
UiB

Norges forskningsråd har nylig offentliggjort årets tildelinger innenfor kategorien "Demokrati og global utvikling". Fra Det juridiske fakultet ved UiB ble det sendt inn to søknader, som begge fikk finansiering. Forskningsdekan Ragna Aarli er svært fornøyd med tildelingen, og peker på at det tradisjonelt har vært vanskelig å få ekstern finansiering til rettsvitenskapelige prosjekter.

– Det er stor konkurranse om midlene fra Forskningsrådet, og da er det ekstra gledelig med tilslag på to prosjekter som vi har vurdert som gode og viktige, uttaler Aarli.

Utfordringer ved straffegjennomføring

Førsteamanuensis Henriette N. Tøssebro får 7 millioner kroner til prosjektet Exploring Contemporary Legal Challenges to the Execution of Punishment (EX-PUN) som er et samarbeid med forskere ved Nalsar University of Law i India. Formålet med prosjektet er å utforske de rettslige utfordringene som oppstår ved gjennomføring av straff.

Tøssebro som tiltrådte ved UiB i august i år, søkte om midler i kategorien "Forskerprosjekt for tidlig karriere". Fire av 23 søknader i kategorien fikk finansiering.

– Henriette Tøssebro imponerer stort med å vinne fram med sin første prosjektsøknad. Med dette komparative prosjektet om straffegjennomføring etablerer hun seg på en svært gledelig måte som en ny drivende kraft i strafferettsmiljøet vårt, skryter Aarli.

Kriminalitet blant barn og unge

Professor Linda Gröning får 12 millioner kroner til prosjektet Protecting child rights and public safety: Premises for the integration of child's best interest and crime prevention (PROTECT). Prosjektet skal vurdere hvordan vi best kan beskytte rettighetene til barn og unge som begår kriminalitet, samtidig som vi ivaretar samfunnets sikkerhet.

Institutt for politikk og forvaltning ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet er samarbeidspartner i prosjektet, der Marit Skivenes vil fungere som prosjektleder sammen med Gröning. Prosjektet har fått finansiering i kategorien "Forskerprosjekt for fornyelse". Av 187 søknader i kategorien fikk 30 prosjekter tilslag.

– Linda Grøning er en av våre aller sterkeste forskere. Det nye prosjektet vil gi ny kunnskap om barns rettsstilling, og det er all grunn til å være stolt over at UiB får være arnested for denne kunnskapsutviklingen, sier forskningsdekan Aarli.

Begge prosjektene vil ha oppstart i løpet av 2025, og pengene skal blant annet brukes til å ansette stipendiater og postdoktorer.