Utdanningskvalitetspriser mottatt ved Det juridiske fakultet, UiB
Fakultetet har mottat flere priser for sitt arbeid med å forbedre studie-og utdanningskvaliteten i jusstudiet, blant annet Universitetet i Bergen sin Uglepris, den nasjonale Utdanningskvalitetsprisen for høyere utdanning og Universitetet i Bergen sin Læringsmiljøpris
Hovedinnhold
Universitetet i Bergen sin utdanningskvalitetspris Ugleprisen
I 2006 mottok fakultetet Universitetet i Bergen sin Uglepris for gjennomføringen av studieopplegget og resultater målt opp mot det faglige og pedagogiske opplegget av masterprogrammet i rettsvitenskap.
i 2018 mottok fakultetet Ugleprisen for arbeidet som emneansvarlig førsteamanuensis Jan-Ove Færstad har gjort med systematisk faglig og pedagogisk utvikling av JUS113 Kontraktsrett I: Studiekvalitet i stor skala. Studentaktiv kontraktsrettsundervisning for 300
førsteårsstudenter.
Med en forskningsbasert tilnærming til utviklingen av emnet, og med engasjement og stor innsats, har han lykkes med å skape et gjennomtenkt og godt kurs: Studentene er aktive, entusiastiske og fornøyde, andre undervisere er inspirerte. Underviserne har
tatt i bruk digitale ressurser mer enn før, vurderingsformen er litt endret, og forelesningene har blitt mere studentaktive (med Kahoot, podcast, diskusjonsforelesninger).
Utdanningskvalitetsprisen for høyere utdanning
Utdanningskvalitetsprisen er en nasjonal pris for fremdragende arbeid med studie- og utdanningskvalitet i norsk høyere utdanning tildelt av Kunnskapsdepartementet. I 2004 ble prisen på 1 mill kroner i sin helhet tildelt Det juridiske fakultet ved UiB. Tildelingen skjedde på grunnlag av det pedagogiske opplegget som ligger til grunn for det nye mastergradsstudiet i rettsvitenskap
Dette skrev UiB avisen På Høyden om tildelingen. 5.5.2004:
Departementet hedrer Juridisk fakultet
"Nullprosent stryk med ny studieordning"
"Ny studieordning på juss"Årets nasjonale utdanningskvalitetspris, på én million kroner, går i sin helhet til Universitetet i Bergen, Juridisk fakultet. De får utmerkelsen for "nyskapende utviklingsarbeid" i forbindelse med omleggingen av studiet.
Det juridiske fakultet har fullført en total omlegging av studiet, og de høster nå anerkjennelse fra Utdannings- og forskningsdepartementet. Reformarbeidet ved fakultetet har gått under tittelen "Ny studieplan for det juridiske studium: Fra lesing til læring", og innebærer blant annet at studiet er kortet ned fra seks til fem år.
- Dette kompenseres blant annet ved tettere oppfølging av studentene og et større fokus på den løpende læreprosessen. Ved å redusere de store eksamenene og utnytte hele studieåret til undervisning, effektiviseres studieopplegget uten at det går på bekostning av kvaliteten, sier dekan Ernst Nordtveit, som selvfølgelig er svært glad for departementets utmerkelse.
Han mottok prisen av Kristin Clemet i forbindelse med NOKUT konferansen i Stavanger 5. mai.
Alt til juss
Den nasjonale prisen for fremragende arbeid med studie- og utdanningskvalitet i norsk høyere utdanning deles ut for fjerde gang i år. NOKUT, som administrerer prisen på vegne av Utdannings- og forskningsdepartementet fikk inn 21 søknader fra 15 institusjoner. I år er det første gang at prisen går uavkortet til én kandidat.
I følge juryen skyldes ikke dette at det har vært mangel på andre gode kandidater, men at vinneren har gjennomført en omstilling som er dyptgripende i forhold til sin tidligere utdanningspraksis.
"Institusjonen har løst sine utfordringer på en eksemplarisk måte og innført et studieopplegg som er i tråd med anerkjent teori om læring, undervisning og vurdering", heter det i juryuttalelsen.
Strukturert studiehverdag
Sentralt i omleggingen på jusstudiet står økt studentaktivitet. Den nye studieplanen har problembasert læring som overordnet paraply og baserer seg på obligatorisk deltakelse og tydelige prosedyrer for hvordan gruppene skal arbeide. IKT er her et helt avgjørende verktøy.
- I starten var studentene litt skeptiske til dette med obligatorisk deltakelse og en del mente de fikk økt arbeidsmengde. Nå virker det imidlertid som om de ser verdien av en mer strukturert studiehverdag. Det for eksempel studenter som har sagt til meg at de ønsker å ta opp igjen tidligere eksamener fordi de med det nye opplegget opplever at de mestrer faget bedre, sier Nordtveit og legger til at man nå også unngår ventetid ved sensur.
Han retter en stor takk til alle ansatte som han understreker har gjort en formidabel innsats for å få gjennomført omleggingen.
Læringsmiljøprisen ved Universitetet i Bergen
i 2016 mottok førsteamanuensis Knut Martin Tande og fakultetsledelsen Læringsmiljøprisen for arbeidet med å digitalisere jusutdanningen i Bergen.
Prisen vektlegger faglig, pedagogisk og sosial innsats eller tilrettelegging av det helhetlige læringsmiljøet. Alle studenter og studentorganisasjoner kan nominere kandidater, som kan være en ansatt, et læringsmiljø, en administrativ enhet eller en annen enhet eller organisasjon ved UiB med ansvar for studie- eller undervisningsvirksomhet. Det er Læringsmiljøutvalget ved UiB som kårer vinneren.