Klinisk institutt 1

Forskergruppe for nevrostimulerende behandling og hjerneavbildning

Forskergruppe med spesialisering på hjerneforskning ved bruk av radiologiske metoder.

Forskergruppen foran en maskin
Paul André Sommerfeldt

Vi er en forskningsgruppe som spesialiserer seg på hjerneforskning ved bruk av radiologiske metoder. Vi har spesielt fokus på å undersøke nevrostimulerende behandling ved depresjonssykdommer.

I vår forskning kombinerer vi avansert hjerneavbildning, registerforskning, analyse av biomarkører i blod, genetiske analyser, sensorteknologi og nevropsykologiske undersøkelser.

Vårt mål er å forstå virkningsmekanismene bak behandlingene og årsaksforholdene til sykdommene vi studerer, hovedsakelig ved hjelp av data fra longitudinelle behandlingsstudier og internasjonale samarbeid.

Vi er en tverrfaglig og bred forskingsgruppe som ledes av Leif Oltedal sammen med Ute Kessler (ansvar klinikk) og Olga Therese Ousdal (ansvar hjerneavbildning).

Mer informasjon om gruppen og våre prosjekter finner du via lenkene under.