Kommunikasjonsavdelingen
Bergen internasjonale filmfestival

Feiring av filmprisen Gulluglen 10 år

Vi feirer ti år med konkurransen Gulluglen for beste forskningdokumentar - og samarbeidet mellom UiB og BIFF - med en mottakelse på Kulturhuset.

Gullugle-diplomet
Gulluglen har blitt delt ut til beste forskningsdokumentar under BIFF siden 2014.
Ingvild Festervoll Melien

Vi feirer ti år med konkurransen Gulluglen og samarbeid mellom UiB og BIFF med en mottakelse på Kulturhuset kl 19.00.

Program for mottakelsen

Tale ved UiB-rektor Margareth Hagen.

Kort samtale om forskningsformidling og filmformatet mellom førsteamanuensis ved UiB Ernesto Semán som tar nye formidlingsformer i bruk, og Gullugle-sjef Håkon Tveit som også jobber på UiB.

Det blir servering av mat og drikke.

Mottakelsen er åpen for alle.

Gulluglen

Forskningsformidling på stort lerret til et bredt publikum har siden 2014 vært sentralt i samarbeidet mellom Universitetet i Bergen og Bergen internasjonale filmfestival (BIFF).

Hvert år konkurrerer fem filmer om prisen for beste forskningsdokumentar. Vinneren kåres av en jury bestående av skarpe akademikere ved UiB. Vinnerfilmen blir kunngjort på BIFFs prisutdeling og tildelt prisen Gulluglen og 25 000 kr som er gitt av universitetet.

Årets Gulluglejury består av forskerne Dorinde KleinegrisTrond Holmen Erlien og Salwa Suliman
Universitetslektor Håkon Tveit er BIFFs leder for arbeidet med Gulluglen.

Velkommen!

Før mottakelsen er det anledning til å se filmen EL EQUIPO (starter 17.45 i LUX, billett kreves) som deltar i konkurransen.

Årets filmer i Gullugle-konkurransen