Fakultet for kunst, musikk og design
Valg

Kunngjøring av valg ved Fakultet for kunst, musikk og design 2021

I løpet av våren skal det velges medlemmer til nytt fakultetsstyre og nye medlemmer til instituttrådene, fra alle stemmerettsgrupper.

Funksjonsperiode
Det skal velges nye representanter fra gruppe A og C for perioden 01.08.2021 - 31.07.2025, og gruppe B og D for perioden 01.08.2021 - 31.07.2022.

Manntall
For å kunne foreslå kandidater eller for å kunne få lov til å stemme må du stå i manntallet til UiB, jf Valgreglementet § 6

Manntall over ansatte

Manntall over studenter
Stemmerett
For å ha stemmerett må du være ansatte fast eller på åremål i minst 50 % stilling. Stemmerett har også de som er midlertidig ansatt for en periode på minst ett år i minimum 50 % stilling eller som på valgtidspunktet har hatt et sammenhengene ansettelsesforhold på 12. måneder i minst 50 % stilling.

Studenter som er registrert som student og har betalt semesteravgift det semesteret valget avholdes har stemmerett.

Valg til fakultetsstyret

Det skal velges nye representanter til fakultetsstyret fra gruppe A og C for perioden 01.08.2021 - 31.07.2025, og gruppe B og D for perioden 01.08.2021 - 31.07.2022.

Til fakultetsstyret skal det velges:

• tre medlemmer og minst fire varamedlemmer av og blant gruppe A (representanter for fast ansatte/åremålsansatte i undervisnings- og forskerstilling
  • ett medlem og to varamedlem av og blant gruppe B (representanter for midlertidig tilsatte i undervisnings- og forskerstilling)
  • ett medlem og to varamedlem av og blant gruppe C (representanter for teknisk og administrativt tilsatte).
  • to medlemmer og minst tre varamedlem av og blant gruppe D (studentene).

Valgform, -måte og -periode
Valget holdes som preferansevalg.

For gruppene A, B og C holdes det elektroniske valg, med mindre det i en gruppe bare er foreslått så mange kandidater som det antallet som skal velges som medlemmer og varamedlemmer, og det går fram av forslaget hvem som foreslås som henholdsvis medlemmer og varamedlemmer. I så tilfelle, foretas valget av det avtroppende fakultetsstyret som valgforsamling.

Valgperiode for elektronisk valg: 27. mai kl. 09:00 - 2. juni kl. 12:00. Det blir separate valg for gruppene, men de holdes samtidig.

Valg av medlemmer fra gruppe D organiseres av studentutvalget (KSU -Kunstnerisk studentutvalg) ved Fakultet for kunst, musikk og design.

Hvordan fremme forslag?
For at et forslag skal være gyldig, gjelder disse kravene:

• Forslaget må være skriftlig og det må fremgå tydelig av forslaget hvem som er forslagsstiller(e). Ved flere forslagsstillere er det tilstrekkelig at én av forslagsstillerne sender inn forslaget. Valgstyret vil be om bekreftelse per epost fra de øvrige forslagsstillerne i etterkant.
  • Forslag på kandidat til styringsorgan skal være fremmet av minst samme antall forslagsstillere som det antall kandidater forslaget inneholder.
  • Forslagsstiller må ha stemmerett i et valg for å ha rett til å foreslå kandidat til samme valg (gruppene A, B og C utgjør hver sin valgkrets).
  • Ingen forslagsstiller kan skrive under på mer enn ett forslag.
  • En forslagsstiller kan ikke foreslå seg selv som kandidat.
  • De foreslåtte må være valgbare (se § 8 Valgbarhet og rett til å kreve fritak i UiBs valgreglement
  • Foreslås kandidat som kan kreve seg fritatt fra valg, skal forslaget vedlegges skriftlig samtykke fra vedkommende.

Forslaget må være kommet inn til valgstyret innen fristen 31. mars kl. 12.

Valg til instituttrådene

Det skal velges nye representanter til instituttrådene fra gruppe A og C for perioden 01.08.2021 - 31.07.2025, og representanter for gruppe B og D for perioden 01.08.2021 - 31.07.2022.

Instituttrådene ved KMD skal ha følgende størrelse og sammensetning, i tillegg til instituttleder:

• fem medlemmer og to varamedlemmer av og blant gruppe A (representanter for fast ansatte/åremålsansatte i undervisnings- og forskerstilling)
  • ett medlem og to varamedlemmer av og blant gruppe B (representanter for midlertidig tilsatte i undervisnings- og forskerstilling)
  • ett medlem og ett varamedlem av og blant gruppe C (representanter for teknisk og administrativt tilsatte).
  • to medlem og minst to varamedlemmer av og blant gruppe D (studentene).

Valgform, -måte og -periode

Valget holdes som preferansevalg.

For gruppene A, B og C holdes det elektroniske valg, med mindre det i en gruppe bare er foreslått så mange kandidater som det antallet som skal velges som medlemmer og varamedlemmer, og det går fram av forslaget hvem som foreslås som henholdsvis medlemmer og varamedlemmer. I så tilfelle, foretas valget av det avtroppende instituttrådet som valgforsamling.

Valgperiode for elektronisk valg: 27. mai kl. 09:00 - 2. juni kl. 12:00. Det blir separate valg for gruppe A, B og C, men de holdes samtidig.

Valg av medlemmer fra gruppe D organiseres av studentutvalget (KSU - Kunstnerisk studentutvalg) ved Fakultet for kunst, musikk og design.

Hvordan fremme forslag?
For at et forslag skal være gyldig, gjelder disse kravene:

• Ingen forslagsstiller kan skrive under på mer enn ett forslag.
  • En forslagsstiller kan ikke foreslå seg selv som kandidat.
  • De foreslåtte må være valgbare (se § 8. Valgbarhet og rett til å kreve fritak i UiBs valgreglement)
  • Forslaget må være kommet inn til valgstyret innen fristen 31. mars kl. 12.

Supplement til valgreglementet for gjennomføring av valg til instituttråd fra gruppe C ved KMD
Kandidaten med flest stemmer i gruppe C til instituttrådsvalg, trekkes gjennom loddtrekning som representant til instituttråd x. Kandidaten med nest flest stemmer, trekkes gjennom loddtrekning som representant til instituttråd y. Kandidaten som har fått tredje flest stemmer, trekkes gjennom loddtrekning som representant til instituttråd z.

Kandidater av motsatt kjønn med flest stemmer som ikke er valgt, trekkes gjennom loddtrekning som vararepresentant til instituttråd x, y og z.