Ph.d.-programmet ved Fakultet for kunst, musikk og design
På disse sidene finner du informasjon om ph.d.-programmet i kunstnerisk utviklingsarbeid ved Universitetet i Bergen, Fakultet for kunst, musikk og design (KMD). For informasjon om vitenskapelig ph.d. ved KMD innen fagfeltene musikkvitenskap, musikkterapi og musikkpedagogikk, se rød boks.
Hovedinnhold
Opptak og finansering
Opptak til ph.d.-utdanningen
De fleste ph.d.-kandidater er fast tilsatt i åremålsstillinger (3 eller 4 år) som stipendiat tilknyttet ett av de 3 instituttene ved KMD. Når stipendiatene tilsettes tas de samtidig opp til ph.d.-programmet og blir innlemmet i et forskerfelleskap.
Andre, som for eksempel stipendiater og tilsatte i rekrutteringsstillinger ved andre institusjoner, må søke fakultetet om opptak til ph.d.-programmet. (legge ved lenke til digitalt søknadsskjema for opptak til ph.d.-programmet).
For å bli tatt opp som ph.d.-kandidat ved KMD må en oppfylle formelle krav til finansiering, kvalifikasjon og prosjektbeskrivelse.
Formelle krav til finansiering
Alle som ikke er tilsatt i stipendiatstilling ved KMD, som for eksempel stipendiater og tilsatte i rekrutteringsstillinger ved andre institusjoner (også andre fakultet/avdelinger ved UiB) må ha sikret seg finansiering i forkant. Finansieringen må være for hele utdanningsløpet og dekke både levekostnader og kostnader knyttet til det kunstneriske forskningsprosjektet.
Det er ikke mulig til å søke om opptak på grunnlag av egen/privat finansiering. Det kan søkes opptak med ekstern finansiering fra arbeidsgiver eller fra ulike forskningsfond/legater.
Se budsjettmal for stipendiatens driftsbudsjett.
Formelle krav til kvalifikasjon
Søkere må som hovedregel ha ein femårig mastergrad i utøvende eller skapende kunst, i samsvar med beskrivelsene av kvalifikasjonsrammeverkets nivå 7. Fakultetet selv kan etter særskilt vurdering godkjenne annen likeverdig utdanning som grunnlag for opptak, det gjelder også tilsvarende kunstnerisk kompetanse.
Formelle krav til prosjektbeskrivelse
Søknaden skal inneholde prosjektbeskrivelse (inntil 3000 ord) og fremdriftsplan.
Veileder for prosjektbeskrivelse.
Andre faktorer
Se flere detaljer om søknadskrav i utlysningstekst for stipendiatstillinger ved KMD på ledige stillinger ved UiB. Det er normalt residensplikt for kandidater tilsatt ved fakultetet.
Ph.d.-avtalen
Opptak til ph.d.-programmet ved fakultetet gjelder for tre eller fire år, avhengig av om pliktarbeid inngår i finansieringsperioden. Alle som blir tatt opp, må inngå skriftlig avtale; en såkalt ph.d.-avtale. Ph.d.-avtalen sendes til kandidaten sammen med opptaksbrevet og skal returneres til fakultetet i utfylt og signert stand. Ph.d.-koordinator tar avtalen til dekan for signatur.
Snarlig etter ansettelse vil fakultetet sende deg en ph.d.-avtale som består av 2 deler (del A og B). Ph.d.-kandidater som ikke er tilsatt ved UiB får imidlertid en avtale som består av 3 deler (del A, B og C). Avtalen skal inngås slik:
Del A: En generell del skal fylles ut av alle som er tatt opp på et doktorgradsprogram. Avtaleparter i del A er kandidat og UiB ved fakultet og institutt.
Del B: Avtale om faglig veiledning i doktorgradsutdanningen skal fylles ut av alle studenter som er tatt opp på et doktorgradsprogram. Avtaleparter i del B er kandidat, veiledere, institutt og fakultet. Alle oppnevnte veiledere skal være med på avtalen. Eventuelle endringer i veiledningsavtalen skal stå i del B vedlegg 1.
Del C: Avtale mellom ekstern institusjon og UiB om gjennomføring av doktorgradsutdanning fylles kun ut av de kandidatene som har arbeidsplass ved annen institusjon.
Den enkelte kandidat har ansvar for at avtalene blir underskrevet og returnert til fakultetet innen en gitt frist. Etter at ph.d-avtalen er returnert og signert av fakultetet, regnes opptaksprosessen som avsluttet.
Opptaksperiode og studierett
Kandidater tas opp til ph.d.-program for en gitt periode, vanligvis 3 eller 4 år, med en fastsatt sluttdato. Den totale opptaksperioden på 6 år inkluderer eventuelle utvidelser av opptaksperioden som følge av gyldige permisjoner (f.eks. fødselspermisjon, sykemelding og lignende)
Ph.d.-utdanningen er normert til tre (3) årsverk.
Det er ikke anledning til å planlegge gjennomføring av ph.d.-utdanningen med en progresjon som gir lengre avtaleperiode enn seks (6) år. Fakultetet kan i sine utfyllende regler ha strengere krav til progresjon.
Ved lovhjemlede permisjoner forlenges avtaleperioden tilsvarende. Kandidatene er selv ansvarlige for å melde fra om og dokumentere slike avbrudd. Avtaleperioden kan etter søknad til fakultetet forlenges på annet grunnlag.
Kontakt hrkmd@uib.no for opplysninger om forlenget finansieringsdato etter lovhjemlede permisjoner.
Semesterregistrering
Semesterregistrering i Studentweb er obligatorisk for ph.d.-kandidater i avtaleperioden. Semesterregistrering er viktig for å opprettholde studierett selv om kandidater på ph.d.-programmet i kunstnerisk utviklingsarbeid ikke melder seg på emner eller godkjenner utdanningsplanen i Studentweb, som det gjøres i de vitenskapelige ph.d.-programmene.
Frist for semesterregistering: 1. september for høstsemesteret og 1. februar for vårsemesteret.
Har du oversittet fristen? Send mail til phd.kmd@uib.no og be om at fristen for semesterregistrering utvides.
Regelverk
Veiledning
Ved opptak til ph.d.-programmet skal minst én veileder være oppnevnt. Fakultetet oppnevner en hovedveileder etter forslag fra instituttet. Oppnevningen formaliseres i ph.d.-avtalen, del B Avtale om faglig veiledning. Normalt skal hovedveileder være ansatt ved fakultetet. Dersom hovedveileder unntaksvis er ekstern, skal det oppnevnes en medveileder ansatt ved fakultetet.
- Alle veiledere skal ha doktorgrad eller tilsvarende kunstnerisk kompetanse og være aktive innen sitt felt.
- Eksterne veiledere skal fremlegge en akademisk CV (lenker til nettsider med biografi er ikke tilstrekkelig).
- For hovedveileder omfatter veilederavtalen normalt totalt 180 arbeidstimer for hele studieløpet, estimert til 60 arbeidstimer per studieår, hvorav minst 20 timer per studieår skal være direkte kontakttid mellom stipendiat og veileder.
- For medveileder omfatter avtalen normalt totalt 120 arbeidstimer for hele studieløpet, estimert til 40 arbeidstimer per studieår, hvorav minst 15 timer per studieår skal være direkte kontakttid mellom stipendiat og veileder.
- Dersom det oppnevnes flere medveiledere, skal deres arbeidstid normalt dekkes innenfor total veiledningsressurs på 300 timer for hele studieløpet. Fordelingen av rammen skal i slike tilfeller spesifiseres.
- Ph.d.-kandidaten oppfordres til å møte med hovedveileder en gang per måned, digitalt eller fysisk.
- Kontakthyppigheten bør fremgå av den årlige fremdriftsrapporteringen.
Obligatorisk veilederopplæring
10% av veiledernes arbeidstimer skal settes av til deltagelse i obligatorisk veilederopplæring og faglige samlinger i regi av fakultetet eller Nasjonal forskerskole i kunstnerisk utviklingsarbeid.
Oppnevning av eksterne veiledere
Veiledere oppnevnes av fakultetet selv. Instituttet sender informasjon med kontaktpunkt og akademisk CV til fakultetet med opplysninger om når veilederforholdet skal gjelde fra. Akademisk CV er spesielt viktig for å sikre at veileders kompetanse vurderes i henhold til Forskrift § 3.2 Oppnevning av veiledere. Alle eksterne veiledere skal ha et oppnevningsbrev med informasjon om kompensasjon, antall veiledningstimer totalt og periode (normalt innenfor finansieringsperioden). Fakultetet sender ny veileder et oppnevningsbrev og innhenter personopplysninger for utbetaling av honorar. Eksterne veiledere kompenseres årlig etterskuddsvis.
Bytte av veileder/medveileder
Kandidat og hovedveileder kan hver for seg be fakultetet om å oppnevne ny veileder for kandidaten. Hovedveileder kan ikke fratre før ny er oppnevnt. Ved endring av veiledere må fakultetet snarlig varsles. Som hovedregel omfatter veilederavtalen 60 arbeidstimer per år i avtaleperioden for hovedveileder og 40 arbeidstimer for medveileder. Hvis veiledningstimer skal fordeles på annen måte, eller fordeles på flere enn to medveiledere, må fordeling av timene spesifiseres i ph.d.-avtalen, del B Avtale om faglig veiledning som signeres av kandidat, veiledere, grunnenhet/institutt og fakultet.
Hvis hovedveileder slutter og forlater UiB, men opprettholder sin status som hovedveileder (da som ekstern) skal en medveileder være tilsatt ved fakultetet.
Regelverk
Opplæringsdelen
Opplæringsdelen består av to emner:
- Fellesfaglig obligatorisk del (20 studiepoeng)
- individuell del (10 studiepoeng)
Begge emner skal normalt tas etter opptak til programmet og skal være gjennomført og godkjent før den kunstneriske refleksjonen innleveres.
Fellesfaglig obligatorisk del organiseres direkte fra Nasjonal forskerskole Påmelding til forskerskolens aktiviteter gjøres via institusjonen (KMD) ved å fylle ut en progresjonsplan med datoer for ønsket påmelding. Kursplan og mer informasjon om studieåret finnes på forskerskolens nettside.
Progresjonsplanen signeres av kandidat, hovedveileder og instituttleder og sendes til phd.kmd@uib.no for påmelding. Avmelding til kurs meldes til phd.kmd@uib.no ikke senere enn 3 måneder før en aktivitet, med unntak av uforutsette hendelser, som sykdom.
Du mottar informasjon direkte fra forskerskolen om forberedelser og det praktiske rundt seminarer og Artistic Research Forumer. Ta kontakt med forskerskolen direkte på pku@hkdir.no dersom du har spørsmål om innholdet i opplæringen.
Kandidat og veileder skal snarest mulig og senest innen tre (3) måneder etter opptak sammen lage en plan for individuell opplæringsdel. Planen signeres av kandidat, hovedveileder og instituttleder og sendes til phd.kmd@uib.no for arkivering i kandidatens studiemappe.
Dokumentasjon på opplæring
Alle elementer som inngår i opplæringsdelen skal dokumenteres. OBS! Kandidaten kan ikke selv melde seg opp til emner eller registrere aktiviteter i Studentweb. Det gjøres av fakultetet.
- Aktiviteteter gjennomført ved Nasjonal forskerskole dokumenteres ved at fakultetet mottar lister over ph.d.-kandidater med gjennomført opplæring. Basert på listene blir aktivitetene lagt inn på den enkelte ph.d.-kandidat sin utdanningsplan i Studentweb.
- Dokumentasjon på aktiviteter gjennomført i henhold til godkjent individuell opplæringsplan sendes fortløpende til phd.kmd@uib.no for registrering. Se veiledning nederst i skjema for individuell opplæring på hvilken dokumentasjon som kreves.
Endelig godkjenning av fullført opplæringsdel
Opplæringsdelen skal være gjennomført og godkjent før den kunstneriske refleksjonen innleveres. Alle elementer som inngår i opplæringsdelen skal dokumenteres.
Når kandidaten har fått godkjent 30 studiepoeng i sin opplæringsplan vil dette være synlig i Studentweb. Hovedveileder og instituttleder skal bekrefte at kandidaten har fullført obligatorisk opplæringsdel (30 sp) i tråd med kravene i ph.d.-program i kunstnerisk utviklingsarbeid ved å signere Endelig godkjenning av opplæringsdel. Fakultetet fatter vedtak om endelig godkjenning av opplæringsdelen ved å signere skjemaet samt vedlegge FS rapport 727.001 Utdanningsplan som arkiveres sammen med skjema i kandidatens studiemappe.
Regelverk
Fremdriftsrapportering
Universitetet i Bergen har fastsatt årlig rapporteringsplikt for alle som som er tatt opp i den organiserte forskerutdanningen. Rapporten skal inneholde opplysninger som UiB etterspør når det gjelder progresjon i ph.d.-prosjektet, pliktarbeid, veiledningsforhold, m.m.
Frist for å levere fremdriftsrapport er 1. november.
Fremdriftsrapporteringen gjennomføres via et surveyverktøy, hvor alle hovedveiledere og ph.d.-kandidater får en e-post fra UiB med link til eget skjema som de skal fylle ut. Merk at det IKKE er mulig å gå inn på linken etter 1. november.
Kandidat og veileder rapporterer separat og har et likeverdig ansvar for rapportering. Manglende eller mangelfull fremdriftsrapportering fra kandidaten kan medføre tvungen avslutning før avtaleperiodens utløp. Det vises også til reglement for stipendiatstillinger hvor det fremgår at finansieringen kan bli stoppet dersom fremdriftenmangler/er utilfredsstillende. Veiledere som unnlater å følge opp rapporteringsplikten, kan bli fratatt veilederansvaret.
Hvem behandler rapportene?
Institutt- og programledelsen ved fakultetet i tillegg til representant fra studieadministrasjonen leser og følger opp rapportene. Overordnete problemstillinger på generelt nivå rapporteres til fakultetets Utvalg for forskning og forskerutdanning (UFF). Rapportene gjøres utilgjengelige når kandidaten skrives ut av ph.d.-programmet.
Er du i tvil om du skal fremdriftsrapportere?
Har du oversittet frist for rapportering?
Da må det fylles ut manuelt spørreskjema. Skjemaet sendest til fakultetet. Merk at rapporteringen ikke vil inngå i fakultetets statistikk for gjennomført fremdriftsrapportering.
Regelverk
Midtveisevaluering
Midtveisevaluering finner normalt sted i i tredje eller fjerde semester for et 3-årig studieløp uten pliktarbeid, og i fjerde og femte semester for et 4-årig studieløp. Kandidat og hovedveileder foreslår når det passer best basert på kandidatens progresjon og eventuelt rettmessig fravær som vil kunne påvirke tidspunkt for midtveisevalueringen. Se fakultetets retningslinjer for midtveisevaluering.
Forberedelser til midtveisevaluering:
HOVEDVEILEDER:
- informerer fakultetet om planlagt tidspunkt for midtveisevaluering (gjerne 6 måneder før)
- foreslår eksternt komitemedlem til instituttet
- sender utfylt skjema for hovedveileders rapport til fakultetet for utsendelse til komiteen 1 uke før
INSTITUTTLEDER:
- oppnevner komite og sender mail til fakultetet med informasjon om eksternt medlem (navn, stilling, institusjon, mailadresse og akademisk CV)
- Leder komiteen for midtveisevalueringen. Komiteen skriver rapport som skal sendes til phd.kmd@uib.no.
KANDIDAT:
- sender dokumentasjon (eventuelt lenke til eksposisjon i Research Catalogue) på kunstneriske resultater og – refleksjon, revidert prosjektbeskrivelse, oppdatert og godkjent plan for 10 stp. individuell opplæringsdel og oppdatert budsjett for oversendelse til komiteen 3 uker før
- sender informasjon om prosjektet til kommunikasjonsgruppen for kalenderoppslag senest 2 uker før. Se informasjon om kalenderoppslag på KMD sine nettsider
- sender utfylt skjema for kandidatens selvrapport til fakultetet for utsendelse til komiteen 1 uke før
Kalenderoppslag på KMD sine nettsider
Kommunikasjonsgruppen lager kalenderoppslag i forbindelse med at midtveisevalueringen skal være offentlig. 2 uker før midtveis sender kandidaten følgende til kommunikasjon@kmd.uib.no:
- Tittel og ingress
- Et breddebilde /headerbilde
- Dato, tid og sted for midtveisevaluering
- Zoom- lenke (dersom aktuelt)
- En tekst som beskriver prosjektet / presentasjonen din- og gjerne en kort bio. Det er en fordel om tekstene utarbeides både på norsk og engelsk, men dette er valgfritt.
Eksempler på tidligere kalenderoppslag:
https://kmd.uib.no/en/Calendar/Public-Lectures/midterm-assessment-karen-werner
https://kmd.uib.no/no/kalender/disputas-og-midtveisevaluering/midtveisevaluering-soren-thilo-funder
Regelverk
Kandidatens huskeliste
- Gjøre deg kjent med Forskrift og Programbeskrivelse (se spesielt Programbeskrivelsen, pkt. 3.1 Obligatoriske aktiviteter og arbeidsformer)
- Signere ph.d.-avtale.
- Snarest mulig og senest innen tre (3) måneder etter ansettelse/opptak sammen med hovedveileder gå igjennom prosjektbeskrivelsen, budsjett og plan for den individuelle opplæringsdelen (10 sp), og vurdere eventuelle behov for justeringer. Betydelige endringer i prosjektbeskrivelsen skal godkjennes av fakultetet selv. Reviderte dokumenter sendes fakultetet.
- Planlegge for fellesfaglig opplæring ved den Nasjonale forskerskolen så tidlig som mulig etter opptak.
- Sende inn dokumentasjon på individuell opplæring fortløpende til fakultetet for godkjenning og registrering i Studentweb.
- Kreditere institusjonen når den har gitt et nødvendig og vesentlig bidrag til eller grunnlag for det offentliggjorte arbeidet, som ved utstillinger/konserter i det offentlige rom.
- Planlegge for midtveisevaluering (gjerne 6 måneder før) i 4./5. semester (4-årig) eller 3./4. semester (3-årig).
- Sende revidert prosjektbeskrivelse, individuell opplæringsplan og budsjett til fakultetet 3 uker før midtveisevalueringen.
- Sende kandidatens selvrapport til fakultetet 1 uke før midtveisevalueringen.
- Signere komiterapport for midtveisevalueringen.
- Forberede til obligatorisk sluttseminar 3 måneder før det søkes om bedømmelse av ph.d.-resultatet.
- Delta på oppfølgingsmøte etter sluttseminar hvis komiteen finner vesentlige svakheter ved prosjektet. Møtet avholdes innen to måneder etter sluttseminar og før det søkes om sluttbedømming.
- Ta stilling til om refleksjonsdelen leveres 4 uker før eller samtidig med presentasjon av kunstnerisk resultat (skal oppgis ved søknad om bedømmelse)
- Søke om bedømmelse 5 måneder før offentlig presentasjon av kunstnerisk resultatet.
- Innlevere skriftlige merknader, senest fem (5) virkedager etter at forslaget til sammensetning av bedømmelseskomite er gjort kjent for kandidaten.
- Levere en kortfattet skriftlig oppsummering av ph.d.-resultatet på engelsk og norsk, og en pressemelding på norsk, som skal være offentlig tilgjengelig senest to (2) uker før disputas.
- Etter innlevering eller presentasjon av kunstnerisk resultat søke om tillatelse til å rette formelle feil, men kun i refleksjonsdelen. Til søknaden skal det legges ved en liste (errataliste) som viser de rettinger som ønskes.
- Arkivere ph.d.-resultatet samlet gjennom fakultetets forskningsportal på researchcatalogue.net (eller på annet godkjent system for offentliggjøring og varig arkivering) senest to uker etter disputas.
- Delta på doktorpromosjon ved UiB for nye doktores.
Hovedveileders huskeliste
- Gjøre deg kjent med forskrift (se spesielt § 6. Veiledning) og programbeskrivelse (se spesielt pkt. 3.2 Veiledning).
- Signere ph.d.-avtale - del B Avtale om faglig veiledning som oversendes fra kandidaten.
- Delta på obligatorisk veilederopplæring i regi av KMD eller Nasjonal forskerskole (10 % av arbeidstimene).
- Varsle fakultetet når kandidaten er klar for midtveisevaluering.
- Signere komiterapport for midtveisevaluering.
- Levere veileders rapport til fakultetet som skal sendes komiteen 1 uke før midtveisevaluering.
- Signere endelig godkjenning av opplæringsplan (30 sp) som vedlegg til kandidatens søknad om bedømmelse.
- Varsle instituttleder når kandidaten er klar for å gjennomføre sluttseminar.
- Skrive referat fra sluttseminaret.
- Varsle fakultetet når kandidaten er klar for å søke bedømmelse.
- Sjekke vedlegg i søknaden og bekrefte at det kunstneriske ph.d.-resultatet er på et slikt nivå at det kan legges fram for bedømmelse, og signere.
- Bistå kandidater som ikke har norsk som morsmål med oversettelse i forbindelse med pressemelding og sammendrag.
- Møte på disputas.
Reglement
Nasjonalt nivå
Universitetet i Bergen
Fakultet for kunst, musikk og design
Retningslinjer, rutiner og skjema
Opptak
Søknad om opptak til ph.d.-program i kunstnerisk utviklingsprogram (kun for eksterne)
Felles veileder til prosjektbeskrivelse
Digitalt skjema for opptak til ph.d.-program (kommer, kun for eksterne)
Avtale om opptak til ph.d.-utdanningen
Avtale om opptak til ph.d.-utdanningen - del B endringer i faglig veiledning
Plan for individuell opplæringsdel (10 sp)
Progresjonsplan obligatorisk del (20sp)
Budsjettmal ph.d.-kandidat
Gjennomføring
Retningslinjer for midtveisevaluering ved KMD
Midtveisevaluering - skjema for selvrapportering
Midtveisevaluering - hovedveileders rapport
Rapportmal for midtveisevaluering - evalueringskomiteen
Fullføring
Retningslinjer for obligatorisk sluttseminar
Komiterapport for sluttseminar
Endelig godkjenning av opplæringsdel (30 sp)
Søknad om bedømmelse av kunstnerisk ph.d.-resultat
Forslag til bedømmelseskomite
Mal for bedømmelseskomiteens innstilling
Veiledning til komiteen for bedømmelse av ph.d.-resultatet
Mal for errata
Habilitetserklæring
Rutine for å søke om ekstra driftsmidler
Diverse lenker
Lenke til Avhandlingsportalen for levering av pressemelding
Nasjonal forskerskole i kunstnerisk utviklingsarbeid
Grieg Research School in Interdisciplinary Music Studies