Fakultet for kunst, musikk og design

Nyhetsarkiv for Fakultet for kunst, musikk og design

I oktober tilbyr Pandemisenteret et tverrfaglig kurs for studenter om beredskap for helsemessige kriser. Kurset er primært rettet mot PhD-kandidater og masterstudenter og vil ta opp en rekke spennende problemstillinger i samarbeid med noen av de fremste fagpersonene ved UiB.
Tildelingen fra universitetets strategiske satsing på humaniora i 2024 er klar: 2,5 millioner går til styrking av humanistisk forskning og fagmiljøer ved UiB.
Utstilling, konserter – opplesninger og performanceverk står på menyen når kunst, musikk og designstudentene åpner opp dørene for folk og vårluft.
Globale samfunnsutfordringer har avsatt midler til stimulering av faglig tverrfakultært samarbeid - søknadsfrist 30. april 2024.
I løpet av februar 2024 tilbyr vi en miniserie med tre webinarer som omhandler hydrogen og ammoniakk. Bli med oss ​​for å få verdifulle oppdateringer om ulike aspekter av dagens utvikling innen hydrogenteknologi, økonomi og lovverk!
Forskarar kjem til Bergen for å løyse dei store samfunnsutfordringane. Simon Øverland har invitert nokre av dei til å fortelje om framtidas løysingar.
Welcome to the digital and free SDG Conference in Bergen 2024! The theme is 'The role of universities in transformative change'. Take a look at the programme and register today.
Synnøve Myhre blir ny fakultetsdirektør ved Det medisinske fakultet. Hun er i dag fakultetsdirektør ved Fakultet for kunst, musikk og design (KMD). – Jeg ser frem til å gjøre meg kjent med MED igjen, og med alle de kompetente og flinke folkene som er tilknyttet fakultetet, sier Myhre.
Undersjøiske transformatorstasjoner – styrking av eksisterende teknologi for å redusere kostnadene for havvind. Se opptak av foredraget her!
Sjur Haga Bringeland, PhD-stipendiat ved Senter for Griegforskning, har publisert ein artikkel ved Bach-Archiv i Leipzig.
På 1800-talet sette Ole Bull og Edvard Grieg Noreg på det musikalske verdskartet. Men korleis arta musikklivet i Bergen seg i hundreåra før og etter desse to nasjonale gigantane?
I dette seminaret presenterer Jonathan Økland Torstensen hydrogen produksjon ved hhv hydrolyse av vann og pyrolyse av naturgass med utgangspunkt i pågående forskning. Videre diskuterer han aspekter ved de to produksjonsmetodene som kan ha betydning for hvordan vi produserer hydrogen i stor skala i framtiden.
Forskingsleiar i Glitre Nett, Per-Oddvar Osland, vil i denne presentasjonen diskutere korleis fleksibilitet kan vere eit tiltak for å handtere utfordringar i straumnettet som t.d. effekttoppar.
Foreslå ditt arrangement under Day Zero på SDG Conference Bergen, 7. februar 2024.
Gikk du glipp av dette seminaret der advokat i Selmer og medlem av Energikommisjonen Liv Monica Stubholt, presenterte sentrale elementer fra kommisjonens rapport og arbeid? Se presentasjonen i opptak her!
Recirculating Aquaculture Systems (RAS) er energi intensive komponenter innen akvakultur. Dette prosjektet undersøker ulike tilnærminger til utfordringen med å redusere karbon-fotavtrykket til RAS anlegg og optimalisering av tiltak for bruk av en fornybar energiforsyning for RAS. Gikk du glipp av presentasjonen? Se den her!

Sider