Protokoll fra møte i universitetsstyret 29.8.2013
Hovedinnhold
UNIVERSITETSSTYRET
UNIVERSITETET I BERGEN
PROTOKOLL fra møte i universitetsstyret 29.8.2013. Møtet ble holdt i Kollegierommet, Muséplass 1 og varte fra kl 10.00 til kl 15.30, med et internt styreseminar fra kl 10.30 – 14.00.
Til stede fra universitetsstyret:
Dag Rune Olsen, Kari Amble (til kl 14.00), Anne Kverneland Bogsnes, Mathias Ulrik Seip Bratz-Queseth, Kjersti Fløttum, Heidi Fuglesang, Peter M. Haugan, Synnøve Myhre, Joakim Palme og Katharina Wolff
Forfall:
Oddny Miljeteig og Johan Fredrik Odfjell,
Til stede fra rektoratet:
Anne Lise Fimreite, Oddrun Samdal og Anne Christine Johannessen
Til stede fra administrasjonen:
Kari Tove Elvbakken, Silje Nerheim og Mona Viksøy
I Godkjenning av sakliste
Saker merket * ble behandlet i lukket møte
Sak nr. 2009/12995
Det var ingen merknader og saklisten ble godkjent.
II Protokoll fra møte i universitetsstyret 20.6.2013 (utsendt i brev av 25.6.2013).
Sak nr. 2009/12996
Det var ingen merknader til protokollen og den ble godkjent. I kommende møter vil det gis en oversikt over status for saker som følges opp etter vedtak i styret
54 Universitetsstyret 1.8.2013- 31.7.2017 - konstituering
Saksforelegg datert 20.8.2013
Sak nr. 2012/14144
Vedtak:
1. Styret konstitueres med prorektor som rektors stedfortreder og vara
2. Styret vedtar følgende møteplan: 13.2., 10.4, 28.5., 25.9., 22.-23.10., 27.11. Møtet 5.12.2013 flyttes til torsdag 28.11.13
3. Styrets medlemmer med unntak av rektor, gis et honorar på 100 000 kroner per år så lenge de sitter i vervet. Honoraret avkortes forholdsmessig ved eventuell fratreden i løpet av valgperioden
4. Stipendiater som velges som styremedlemmer får anledning til å få stipendiatperioden forlenget med inntil 2 måneder
5. "Utfyllende bestemmelser til retningslinjer for tilsetting som stipendiat ved UiB" datert 25.11.1993, oppheves
6. Studentrepresentantene får i tillegg til honoraret utbetalt differansen mellom lønnstrinn 19 og 100.000 kroner
7. Første varamedlem for vitenskapelige tilsatte får 50 000 kroner i honorar
8. Øvrige varamedlemmer honoreres med kroner 8000 per møte
55 Oppnevninger til utvalg og råd i perioden 2013-2017
Saksforelegg datert 21.8.2013
Sak nr. 2013/9172
Vedtak:
1. Følgende oppnevnes i universitetets forskningsutvalg for perioden 1.8.2013-31.7.2017. Stipendiaten og studentene oppnevnes frem til 31.7.2014.
Medlem |
Varamedlem |
Prorektor Anne Lise Fimreite |
Viserektor for internasjonalisering |
Prodekan Einar Thomassen |
Visedekan Claus Huitfelt |
Prodekan Berte-Elen R. Konow |
Professor Thomas Eeg |
Visedekan Lise Øvreås |
Prodekan Jarl Giske |
Prodekan Robert Bjerknes |
Professor Roland Jonsson |
Prodekan Inger Hilde Nordhus |
|
Prodekan Annelin Eriksen |
Instituttleder Svein Olaf Dahl |
Museumsdirektør Henrik von Achen |
Instituttleder Kari Loe Hjelle |
Stipendiat Håvard Haarstad |
|
Student Tone G. Bjørndal |
Student Mikkel Andreas Eriksen |
Student Håvard Øristland Eggestøl |
Student Eivind Valestrand |
Student Erlend Jorunson Sand |
Student (mangler forslag) |
2. Følgende oppnevnes i universitetets utdanningsutvalg for perioden 1.8.2013-31.7.2017.. Studentene oppnevnes frem til 31.7.2014:
Medlem |
Varamedlem |
Viserektor for utdanning |
Viserektor for internasjonalisering |
Visedekan Claus Huitfeldt, HF |
Prodekan Einar Thomassen |
Juss – visedekan ikke utpekt enda |
|
Visedekan Harald Walderhaug, MN |
Dekan Helge K. Dahle |
Visedekan Arne Tjølsen, MO |
|
Visedekan Kariane T.Westrheim, PS |
|
Visedekan Knut Hidle, SV |
Instituttleder Karen Christensen |
|
|
Student Erlend Jorunson Sand |
Student Mikkel Andreas Eriksen |
Student Njaal Neckelmann |
Student Vegard Asbjørnsen |
Student Ingrid Hovland Holm |
Student (mangler forslag) |
3. Følgende oppnevnes i universitetets læringsmiljøutvalg for perioden 1.8.2013-31.7.2017. Studentene oppnevnes frem til 31.7.2014.
Medlem |
Varamedlem |
Viserektor for utdanning |
Viserektor for internasjonalisering Anne Christine Johannessen |
Avdelingsdirektør Christen Soleim, |
Underdirektør Ingvild Greve Studieadministrativ avdeling |
Avdelingsdirektør Even Berge, Eiendomsavdelingen |
Administrasjonssjef Ove Botnevik |
Dekan Knut Helland, |
Dekan Nina Langeland |
Førstekonsulent Siri Bjerkestrand |
Seniorkonsulent Hilde Elin Haaland-Kramer |
Student Øydis Lebiko |
|
Student Tommy Mo Årethun |
|
Student Hilde Kristine Moe |
|
Student Eivind Brandt |
|
Student Susann Strømsvåg |
4. Senterleder Matthias Kaiser, Senter for vitenskapsteori, gjenoppnevnes som medlem i Redelighetsutvalget for perioden 1.8.2013-31.7.2017. Prorektor leder utvalget
5. Reglene for forskningsutvalget og utdanningsutvalget endres slik at det presiseres at prorektor blir fast observatør i utdanningsutvalget og viserektor for utdanning blir fast observatør i forskningsutvalget. Samtidig oppdateres navn på administrative avdelinger. I reglene for forskningsutvalget punkt 2 endres 6 prodekaner til 6 pro-/visedekaner. Det er direktøren for universitetsmuseet som skal være observatør i forskningsutvalget, ikke styreleder.
6. Kommunikasjonsrådgiver Marion Solheim oppnevnes som medlem i styret for På Høyden for perioden fram til 30.9.2015
7. Styret gav rektor fullmakt til å oppnevne resterende medlemmer og varamedlemmer i utvalgene.
56 Etatsstyringsmøtet 2013 – departementets tilbakemelding
Saksforelegg datert 7.8.2013
Sak nr. 2011/14477
Vedtak:
Universitetsstyret tar departementets tilbakemelding fra etatsstyringsmøtet til etterretning. Departementets tilbakemeldinger vil bli drøftet og fulgt opp i arbeidet med rapport for 2013 og planer for 2014, til styremøtet i februar 2014. Styret imøteser forslag til handlingsplan for å redusere midlertidighet.
57 Endring i reglene for og oppnevning av Den sentrale klagenemnd
Saksforelegg datert 13.8.2013
Sak nr. 2013/9171
Vedtak:
1. I "Regler for Den sentrale klagenemnd ved Universitetet i Bergen" føyes følgende til som nytt siste punkt: "Klagesaker i henhold til bestemmelsene om klage i "Forskrift for graden philosophiae doctor (Ph.d.) ved Universitetet i Bergen"".
2. Endringen trer i kraft straks.
3. Følgende oppnevnes som medlemmer av den sentrale klagenemnd for perioden 1.8.2013- 31.12.2017:
Tingrettsdommer Beate Blom (leder) |
Tingrettsdommer Berit Sangolt (vara nestleder) |
Førsteamanuensis Espen Gamlund, |
Professor Anders A. Johansson |
Professor Tanja Barth, |
Professor Ståle Pallesen |
Student Hanna Marie Sinnes |
|
Student Sindre Dueland |
|
58 Om studiestart og studentmottaket 2013
Saksforelegg datert 19.8.2013
Sak nr. 2012/13680
Vedtak:
1. Styret tar oppsummeringen til orientering
2. Styret ber om at det faglige samarbeidet særlig vektlegges og at kurstilbudet videreutvikles for neste år
59 Utvidet sensurfrist ved mastergradsstudiet i rettsvitenskap
Saksforelegg datert 14.8.2013
Sak nr. 2009/8038
Vedtak:
"Forskrift om frister for sensur av eksamen ved Det juridiske fakultet" forlenges til og med 31.12.2013
60 Universitetsbibliotekets styringsorganer
Saksforelegg datert 19.8.2013
Sak nr. 2013/9168
Vedtak:
1. Universitetsstyret opphever Regler for bibliotekutvalg, fastsatt 15.6.1989 og forutsetter at Universitetsbiblioteket ivaretar kontakten med brukerne og fagmiljøene, samt den bibliotekfaglige virksomheten på en fullt ut tilfredsstillende måte
2. Det oppnevnes et interimsstyre for perioden inntil 31.07.14. Interimstyret skal ivareta oppgavene til styret for universitetsbiblioteket etter reglementet
3. Prorektor oppnevnes som leder av interimsytret. Rektor og universitetsdirektør gis fullmakt til å oppnevne medlemmer til styret fra fakultetene, biblioteket og fra studentene
4. Interimsstyret bes om å foreslå nye regler for biblioteket.
61 Orienteringssak Diverse referater m.v.
Saksforelegg datert 21.8.2013
Sak nr. 2009/11171
Styret tok saken til orientering.
62 Orienteringer
Rektor informerte om at:
a) Institutt for biologi er i finalen til å bli senter for fremragende utdanning
b) NOKUT er i ferd med å evaluere UiB, det er farmasiutdanningen og phd utdanningen som blir evaluert
c) Professor Bruce Kapferer (Institutt for sosialantropologi) har oppnådd ERC Advanced Grants
Universitetsdirektøren informerte om:
d) Samarbeid med Helse Bergen om opprydding i Innovest AS, jf. punkt i brevet fra departementet etter etatsstyringsmøtet 30.5.13
e) Status etter oppfølging av brev fra Sivilombudsmannen om klage i forbindelse med ph.d. avhandling
Eventuelt
Ingen saker
02.09.2013/ Mona Viksøy/ Silje Nerheim
Det var ikke kommet inn merknader til protokollen innen fristen. Vi gjør for ordens skyld oppmerksom på at endelig godkjenning av protokollen vil finne sted i neste møte i universitetsstyret.