Machine Vision var et femårig prosjekt støttet av ERC og ledet av Professor Jill Walker Rettberg. Målet til prosjektet var å utvikle et teoretisk rammeverk for å forstå hvordan hverdagslig bruk av maskinsyn påvirker oss som samfunn og enkeltmennesker. I tillegg til teoretisk og historisk arbeid brukte prosjektgruppen estetiske analyser av dataspill, fortellinger og digital kunst som tematiserer eller gjør bruk av maskinsyn, samt etnografisk feltarbeid med brukere og utviklere for å skape en rik humanistisk forståelse av hvordan det 21. århundrets maskinsyn endrer vår forståelse av verden omkring oss.
Databasen Machine Vision in Art, Games and Narratives database samler informasjon og analyser av 500 dataspill, kunstverk og fortellinger (filmer, romaner osv) som handler om eller bruker maskinsynsteknologier. I 2022 publiserer vi datasettet åpent, og arbeider videre med analyser av dataene.
Dette prosjektet har mottatt finansiering fra Det europeiske forskningsrådet (ERC) under EUs Horisont 2020 forsknings- og innovasjonsprogram (avtale nr. 771800).