Institutt for sosialantropologi
masteroppgave

"It’s just for fun" - Unge voksnes rekreasjonsrus i Dublin

Masteroppgave levert ved Institutt for sosialantropologi, våren 2024.

Av: Amalie Rausand Søllesvik
Veileder: Førsteamanuensis Geir Henning Presterudstuen

Denne avhandlingen er resultat av et antropologisk studie av unge voksnes forhold til rekreasjonsrus i Dublin, Irland, basert på 6 måneders etnografisk feltarbeid våren 2023. Gjennom omfattende deltakende observasjoner og intervju analyserer jeg rekreasjonsrus som en sentral og meningsfulle sosial praksis i unge voksnes selvidentifisering og erfaringen av livsfasen som ung voksne. I diskusjonen fokuserer jeg særlig på konseptualiseringer som ‘‘set and setting’’, fritid og liminoid for å analysere hvordan livsfasen som ung voksen konstrueres og erfares som midlertidig og eksperimentell, men samtidig innenfor klare, egendefinerte sosiale rammer. Jeg dokumenterer hva de unge voksene selv definerer som rekreasjonsrusmidler, hvordan de skiller mellom akseptabel og ikke akseptable rusbruk, og hvordan dette sanksjoneres gjennom et sosialt system med klare normer og regler.

Gjennom etnografien viser jeg hvordan rusmidler, inkludert alkohol, produserer en egen form for sosialitet blant unge voksne, og hvordan puber, utesteder og hjemmefester fungerer som viktige arenaer hvor rusmidler bidrar til sosiale bånd. Dette perspektivet viser hvordan rusmidler er sentrale i produksjonen av sosialt fellesskap og brukes aktivt for å skape et temporalt og kvalitativt skille mellom hverdag og fritid. Jeg argumenterer også for at det er en balanse mellom kontroll og frihet i unges bruk av rusmidler. Dette perspektivet fremhever rusmidlenes rolle som en måte å håndtere livets utfordringer på, spesielt i denne unge voksne fasen som er preget av overganger og usikkerhet.

Samlet sett har jeg med mitt feltarbeid og denne avhandlingen understreket viktigheten av å se på rusmidler i lys av deres sosiale betydning og utvikle en forståelse av rusmiddelbruken på premissene til dem som bruker de, i dette tilfellet unge voksen i Dublin.