Hjem
Senter for digitale fortellinger
Presentasjon

CDN-lunsj: Jordan Magnuson – "Videogames Are Poems"

Fulbright-stipendiat ved Digital Kultur presenterar.

Front page of "Games Poems" book, by Jordan Magnuson
Foto/ill.:
Amherst College Press

Hovedinnhold

Om boken

Fra forlaget: "Forskere, kritikere og skapere beskriver visse videospill som "poetiske", men hva det betyr eller hvorfor det betyr noe diskuteres sjelden. I Game Poems: Videogame Design as Lyric Practice utforsker den uavhengige spilldesigneren Jordan Magnuson konvergensene mellom spillskaping og lyrisk poesi og kommer med det overraskende påstanden at videospill kan fungere som en slags poesi bortsett fra enhver avhengighet av språklige tegn eller symboler. Denne strenge og tilgjengelige korte boken undersøker først kjennetegn ved lyrisk poesi og utforsker hvordan visse videospill kan verdsettes mer fullstendig når de leses i lys av den lyriske tradisjonen - det vil si når de leses som "spilldikt." Magnuson legger deretter grunnlaget for de som ønsker å lage spilldikt i praksis, og gir praktiske tips og pekepinner sammen med verktøy og ressurser. I stedet for å foreslå et monolitisk rammeverk eller trekke en skarp linje mellom videospilldikt og poeter og deres ikke-poetiske motstykker, bringer Game Poems frem ny innsikt for videospill og for poesi ved å fremme kreativ dialog mellom ulike felt. Resultatet er en livlig beretning om poetisk spillskapende praksis."

Om forfatteren

Fra forlaget: "Jordan Magnuson er en uavhengig spilldesigner og forsker på nye medier hvis spill utforsker subjektive opplevelser, vanskelige emner og komplekse følelser. Arbeidet hans har blitt omtalt av Wired, PC Gamer, Le Monde og andre, vist på festivaler og utstillinger rundt om i verden, og nominert til priser som New Media Writing Prize og IndieCade Grand Jury Award. Du kan lære mer om Jordan og spillene hans på JordanMagnuson.com."