Grunnkunnskap om Kunstig Intelligens

Lågaregradsemne

Emnebeskrivelse

Mål og innhald

Kunstig intelligens (KI) har de siste årene fått økende betydning på alle samfunnsområder. Dette emnet gir en introduksjon til utviklingen av KI, en grunnleggende forståelse av teknologien bak ulike anvendelser av KI, og en forståelse av noen av de etiske og samfunnsmessige utfordringene KI kan reise.

Emnet gir en ikke-teknisk introduksjon til KI, og målet er å gi grunnleggende forståelse av sentrale begreper og eksempler, knyttet til disse tema:

  • Utviklingen av KI: KI-historien med vekt på de siste 25 årene 
  • Om rollen til data: ulike datakilder og deres roller i ulike anvendelser, tilrettelegging av data, data som representasjon av virkeligheten, skjevhet
  • Rollen til maskinlæring i moderne KI: betydningen av prediksjon, former for maskinlæring, noen sentrale maskinlæringsmodeller, betydningen av nevrale nett
  • Generativ KI: KI-modeller som skaper språklige og visuelle representasjoner 
  • KI som kan handle på våre vegne: muligheter og utfordringer knyttet til autonome KI-agenter
  • Noen sentrale etiske og samfunnsmessige utfordringer, behovet for regulering

Læringsutbyte

Kunnskap. Studenten skal ha en grunnleggende forståelse av ulike tilnærminger til KI, prinsippene bak viktige KI-baserte anvendelser i dag, betydningen av data i ulike KI-modeller, forstå betydningen av maskinlæring i moderne KI og hva som kjennetegner ulike former for maskinlæring, forstå til hva autonomi kan bety i forbindelse med KI, kjenne til noen sentrale etiske og samfunnsmessige utfordringer knyttet til KI, og vite om forsøk på å regulere KI.

Ferdigheter. Studenten skal kunne gjøre rede for hovedtrekk i utviklingen av KI i nyere tid, forklare hvordan utviklingen av en KI-modell og hvordan den benyttes i ulike anvendelser, forklare på et grunnleggende nivå ulike tilnærminger til maskinlæring og gjøre rede for hovedprinsippene bak ulike metoder i maskinlæring og deres rolle i ulike anvendelser, gjøre rede for noen sentrale utfordringer knyttet til bruk av KI på ulike områder.

Generell kompetanse. Studenten skal kunne reflektere omkring hva KI er, både praktisk og teoretisk, og bidra i diskusjon  av hvordan og på hvilke områder KI kan benyttes for å løse ulike problemer.

Studiepoeng, omfang

2,5 studiepoeng

Studienivå (studiesyklus)

Etter- og vidareutdanning, lavere grad

Undervisningssemester

Vår og haust - uregelmessig

Undervisningsstad

Digitalt, UiB læringsplattform
Krav til forkunnskapar
Ingen
Tilrådde forkunnskapar
Ingen
Studiepoengsreduksjon
2,5 studiepoengreduksjon i kombinasjon med AIKI100, INFO180, DIGI114. DIGI614 kan ikkje gi fritak for emnet. Vi anbefaler studentar på studieprogram som tek eit eller fleire av dei nemde emna til IKKJE å ta emnet, då dette vil gi poengreduksjon. 
Krav til studierett
Videreutdanningskurs. Opent for dei som har fått opptak til emnet gjennom UiB Videre.
Arbeids- og undervisningsformer
Digitale forelesninger og oppgåveløysing.
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Ingen
Vurderingsformer

Mappevurdering, digital mappe med 4-8 oppgåver som må vere fullført og godkjent innan ei gitt frist (sjå eksamensdato). 

Eksamensoppgåvene vil bli gitt på undervisningsspråket i emne.

Karakterskala
Bestått/ikkje bestått
Vurderingssemester

Eksamen vert tilbydd i undervisningssemesteret.

Studenter med gyldig fravær slik det er definert i UiB-forskriften § 5-5 kan søke om utsatt innleveringsfrist til eksamen.infomedia@uib.no. Søknaden må sendes før fristen for å levere er gått ut.

Litteraturliste
Litteraturlista vil vere klar innan 01.07 for haustsemesteret og  01.12 for vårsemesteret.
Emneevaluering
Alle emne blir evaluert i tråd med UiBs kvalitetssystem for utdanning.
Hjelpemiddel til eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Programansvarleg
Programrådet har ansvar for fagleg innhald og oppbygging av studiet og for kvaliteten på studieprogrammet og alle emna der.
Administrativt ansvarleg
Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Institutt for informasjons- og medievitenskap har det administrative ansvaret for emnet.