Formgiving og anvendt estetikk
Lågaregradsemne
- Studiepoeng
- 10
- Undervisningssemester
- Haust
- Emnekode
- DOR223
- Talet på semester
- 1
- Undervisningsspråk
- Norsk.
- Ressursar
- Timeplan
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
Studenten skal få erfaring med å bruke form både som prosessverktøy og som uttrykk, og skal gjennom en praktisk tilnærming jobbe med å utvikle sitt begrepsapparat for å kunne beskrive form og estetiske virkemidler.
Studentene får innføring i estetiske virkemidler og grunnleggende prinsipper for form som inkluderer teoretiske perspektiver på persepsjon, romlige- og visuelle virkemidler, proporsjoner, komposisjon og visuelt hierarki.
Det vil bli blitt gitt øvingsoppgaver hvor studentene får anledning til å utforske formale virkemidler, prototyping og formidlingsmåter.
Læringsutbyte
Kunnskap:
- Har kunnskap om kreative metoder for å utvikle idéer og konsepter
- Har kjennskap til begreper og terminologi knyttet til form
- Har kjennskap til romlige- og estetiske organisasjonsprinsipper.
Ferdigheter
- Bruker kunnskap om formgivning i designprosesser
- Integrerer visuelle kvaliteter i kombinasjon med brukbarhet og funksjonalitet i en prototype
- Benytter formelementer på en hensiktsmessig måte.
Generell kompetanse
- Identifiserer og reflekterer kritisk over faglige problemstillinger
- Kan presentere og gi velbegrunnet argumentasjon for formgivning i eget designprosjekt.
Fulltid/deltid
Studienivå (studiesyklus)
Undervisningssemester
Undervisningsstad
Krav til studierett
Opptak til dette emnet krever studierett i Bachelorprogrammet i design, studieretning møbeldesign og interiørarkitektur.
Arbeids- og undervisningsformer
- Forelesning
- Gruppearbeid og diskusjon
- Individuelt arbeid
- Veiledning
- Eksperimentering med fysisk modell
- Delgjennomganger og presentasjoner.
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Studenten skal gjennomføre en muntlig og visuell presentasjon av designprosjekt (20 min).
(ved bestått har studenten rett til vurdering i emnet)
Vurderingsformer
Mappeinnlevering. Mappa skal innehelde:
- Visuell dokumentasjon av eksperimenter, prosesser og- designprosjekt og prototype
- Fysisk prototype
- Kort skriftlig refleksjon med prosessbeskrivelse og refleksjon rundt læringsutbytte.