Bergartsfysikk
Lågaregradsemne
- Studiepoeng
- 10
- Undervisningssemester
- Vår
- Emnekode
- GEOV218
- Talet på semester
- 1
- Undervisningsspråk
- Engelsk, norsk dersom berre norskspråklege studentar.
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
Mål: Hovedmålet med kurset er å gi studenten eit teoretisk grunnlag for tolking av geofysiske (seismiske og elektromagnetiske) data med tanke på både fysiske og mikrostrukturelle parameter, samt moderne metodar for dynamisk reservoarkarakterisering basert på integrasjon av 4D geofysiske data med historiske (reservoar) produksjonsdata. Et annet mål er å bidra til etablering av et felles språk for geofysikere, geologer og reservoaringeniører og anvendte matematikere, som ofte må samarbeide for å løse problemer relatert til petroleumsproduksjon, geotermisk energiproduksjon og CO2-lagring.
Innhold: Pensum inkluderer element av teorien for dei effektive eigenskapane til mikroinhomogene medium, oppskalering, mekaniske eigenskapar til tørre bergartar, væskestraum og permeabilitet, mekanisk oppførsel til væskemetta porøse medium, akustiske og seismiske eigenskapar, elektrisk leidningsevne, dielektriske eigenskapar, elektromagnetiske bølgjer og diffusjon, samt termisk leidningsevne og varmestraum. Det vil bli fokusert spesielt på analogiar mellom ulike fysiske fenomen, samt korrelasjonar mellom ulike fysiske eigenskapar.
Læringsutbyte
Studenten skal ved avslutta emne ha følgjande læringsutbyte definert i kunnskapar, ferdigheiter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Ved fullført emne skal studenten ha ei djupare forståing av relasjonane som eksisterer mellom geologiske prosessar, bergartenes mikrostruktur og dei effektive fysiske eigenskapene på ulike skalaer. Det vert lagt stor vekt på kunnskapar om analogiar mellom ulike fysiske eigenskaper, samt bruken av bergartsfysiske relasjonar i ulike tverrfaglege område, med vekt på seismisk bergartsfysikk.
Ferdigheter
Ved fullført emne skal studenten kunne:
- gjengi sentrale matematiske utleiingar i pensum
- vere i stand til å løyse nye problem basert på teorien frå pensum
- Implementere bergartsfysiske relasjonar på ei datamaskin
- demonstrere generelle evner i bergartsfysisk modellering
- forklare analogiar mellom ulike bergartsfysiske fenomen
- diskutere tverrfaglig bruk av bergartsfysiske relasjonar
Generell kompetanse
Studenten vil få trening i
- matematiske modellering av fysiske fenomener generelt og seismiske bølgefenomener spesielt
- bruk av Matlab for numeriske berekninger
- å arbeide sjølvstendeg og i samarbeid med andre
Studiepoeng, omfang
Studienivå (studiesyklus)
Undervisningssemester
Undervisningsstad
Krav til forkunnskapar
Instituttet kan vurdere fritak fra forkunnskapskravet ved søknad. Kontakt studiekonsulenten på Instituttet
Studiepoengsreduksjon
Krav til studierett
Arbeids- og undervisningsformer
- Førelesningar, 2 timar/veke
- Øvingar med hjelp, 2 timar/veke
Førelesningane fokuserer på utleiing av sentrale resultat frå pensumlista, men inkluderer òg uformelle demonstrasjonar og diskusjonar av meir anvendt karakter, spesielt retta mot integrert petroleumsforskning og relaterte emner som geofysisk overvåkning av CO2-lagring og geotermisk energiproduksjon. Det vert lagt vekt på at studentane skal kunne forstå og diskutere gjetningane bak og gyldighetsområdet til ulike bergartsfysiske modellar og tilnærmingar.
Øvingane fokuserer på implementering av sentrale delar av teorien i form av forskjellige Matlab-programmer, men inkluderer òg teorispørsmål og trening i utleiing og analyse av matematiske modellar for bergartsfysiske fenomen. Øvingane er designet slik at studentane får kontinuerleg hjelp og tilbakemelding frå foreleser, samt trening i å samarbeide med einannan.
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Studentane må levera inn flere skriftlege oppgåver som må vere bestått for å ta skriftleg eksamen. Desse oppgåvene er berre gyldige for semesteret kurset vert undervist og for påfølgjande semester (for tidleg eksamen påfølgjande semester).
Dei obligatoriske innleveringane skal vere godkjend. Tilbakemeldingane på dei obligatoriske øvingane fungerer som ei formativ evaluering.