Skriveveiledning og gruppeledelse
Masteremne
- Studiepoeng
- 15
- Undervisningssemester
- Haust
- Emnekode
- JUS329
- Talet på semester
- 2
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
Emnet tilbys til studenter som er ansatt som arbeidsgruppeledere ved fakultetet og kan inngå som valgfritt emne enten på 3. eller på 5. studieår i masterprogrammet i rettsvitenskap.
Formålet med emnet er at studenten skal utvikle selvstendighet, og vurderings- og formidlingsevne innenfor rammen av det enkelte emnet og juridisk metode. Opplæringen skal gjøre studentene bedre i stand til å lede diskusjoner i grupper, som utfordrer kunnskap og praksis i et fagområde. Dette vil gjøre studentene rustet til å kunne bidra til aktiv læring, skriveveiledning og problemløsning for studenter på lavere studieår, som undervisningsassistent.
Læringsutbyte
Studentene skal ha kunnskap om gruppedynamikk, gruppeledelse, og om det å skrive og gi tilbakemelding på juridisk fagtekst og tekstkvalitet. De skal oppnå ferdigheter i tekstanalyse innenfor sjangeren, forståelse for hvordan teksten kan bli bedre og hvordan en kan diskutere tekst i grupper. De skal også være i stand til å organisere, gjennomføre og lede undervisning i arbeidsgrupper. Gjennom å bruke dette som bakgrunn for å lede diskusjoner om andres tekster og forslag til problemløsning, skal studentene få kompetanse om problembasert læring og videreutvikling av juridisk fagtekst alene og i diskusjon med andre.
Undervisningssemester
Høst og vår
Undervisningsstad
Det juridiske fakultet, Bergen
Krav til forkunnskapar
Studenter må ha fullført 2. studieår på femårig masterprogram i rettsvitenskap ved Universitetet i Bergen og være ansatt som arbeidsgruppeleder ved Det juridiske fakultet ved Universitetet i Bergen i det aktuelle studieåret.
Krav til studierett
Femårig masterprogram i rettsvitenskap ved Universitetet i Bergen
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, seminarer og grupper
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Obligatorisk opplæring, praksis med å lede alle arbeidsgruppene i alle emner gjennom et studieår, oppfylling av de forpliktelser som går frem av inngått arbeidsavtale og deltakelse i kollegagruppe.
Vurderingsformer
Etter kurset blir det avlagt en hjemmeeksamen.
- Oppgavesvar skal leveres elektronisk via Inspera.
- Oppgaveformen ber om refleksjon over eget faglig utbytte, egen rolle og studentene sin læring.
- Oppgaven kan be om refleksjonsnotat eller videonotat.
- Oppgaven kan fastsettes for individuell vurdering eller gruppevurdering. Største gruppestørrelse fastsettes til inntil 4 studenter etter godkjenning fra emneansvarlig.
- Konkret tema blir gitt i begynnelsen av hvert vårsemester.
- Omfanget av refleksjonsnotat/videonotat fastsettes i oppgaven.
- Notatet skal svare på det aktuelle året sitt tema selv om praksisperioden ligger inntil ett år tilbake i tid. Tidligere praksis enn det kan ikke gi grunnlag for notat.
Karakterskala
Bestått/ikke bestått
Litteraturliste
- Lars Skjold Wilhelmsen/Asbjørn Strandbakken, Juristutdanningens faglige og pedagogiske utfordringer, side 151-161.
- Lars Skjold Wilhelmsen (Red.), Juridisk fagdidaktikk, kapittel 1, kapittel 2, side 47¿62 , kapittel 8 og side 240-246.
Emneevaluering
I samsvar med retningslinjer for evaluering av emner ved Det juridiske fakultet.