Øre-nese-hals, øye og nevrologi
Masteremne
- Studiepoeng
- 15
- Undervisningssemester
- Haust, Vår
- Emnekode
- MED7-INT
- Talet på semester
- 1
- Undervisningsspråk
- Norsk
- Ressursar
- Timeplan
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
MED7-INT består av fagområdene øyesykdommer (oftalmologi), nevrologi og Øre-nese-hals, og er en del av emnet MED7.
OFTALOMOLGI
Øyesykdommer (oftalmologi) omfatter sykdommer som utelukkende er lokalisert i øyeregionen, samt en rekke lidelser hvor øyesymptomene forekommer i tilslutning til sykdom annet sted i kroppen. I sistnevnte tilfeller kan øyeundersøkelsen spille en stor rolle for riktig diagnose av grunnsykdommen og være et viktig ledd i vurderingen av hvordan denne utvikler seg. Det undervises i generell oftalmologisk undersøkelsesteknikk, samt oftalmologiske sykdommer og skader. Betydningen av symptombasert oftalmologisk diagnostikk vektlegges.
ØRE-NESE-HALS
Øre-Nese-Hals (ØNH) omfatter sykdommer og skader som rammer det øre, nese (inkludert bihuler), munnhulen og svelg samt halsen. Det undervises i generell ØNH-undersøkelsesteknikk, samt ØNH-sykdommer og -skader. Betydning av symptombasert ØNH diagnostikk og oppstart av behandling vektlegges. Undervisningen gis i form av forelesninger, pasientdemonstrasjoner, innøving av undersøkelsesteknikk, samt gruppeundervisning med egne undersøkelser av pasienter.
NEVROLOGI
MED7-INT gir studentene inngående kunnskap om sykdom og skade innenfor temaene nevrologi og nevrokirurgi. Det undervises i generell undersøkelsesteknikk knyttet til temaene, og betydningen av symptombasert diagnostikk og oppstart av behandling vektlegges.
Læringsutbyte
OFTALOMOLGI
Ferdigheter - etter fullført emne kan studenten:
-Utføre målrettet oftalmologisk anamneseopptak og klinisk undersøkelse med de hjelpemidler som normalt er tilgjengelig i allmennpraksis
-Gi informasjon om de vanligste oftalmologiske sykdommene, og om aktuelle behandlingsalternativer både utenfor sykehus og i spesialisthelsetjenesten.
-Diagnostisere og behandle enklere øyesykdommer og mindre øyeskader
-Kjenne og beherske prinsippene for fjerning av overfladiske konjunktivale og korneale fremmedlegemer
-Undersøke og bedømme pasientenes synsfunksjon, spesielt i forhold til førerkortforskriftenes synskrav
-Bruke, kontrollere og rense Schiøtz tonometer
-Utføre enkel refraksjonering med sfæriske glass samt bruk av stenopeisk hull
Generell kompetanse - studenten skal:
-Ha innsikt i den praktiske betydningen av ulike oftalmologiske symptomer og funn.
-Ha innsikt i hvordan det er å leve med oftalmologisk sykdom
-Ha innsikt i hjelpetiltak og hjelpemidler for svaksynte og blinde
-Ha innsikt i etiske problemstillinger knyttet til diagnostikk, og behandling av pasienter med alvorlige oftalmologiske sykdommer
-Ha innsikt i og kunne utvikle holdninger som skaper kontakt, trygghet og tillit i lege-pasient-forholdet
-Ha innsikt i og kunne utvikle gode samarbeidsrelasjoner til andre yrkesgrupper i helsevesenet
-Ha innsikt i pasientrettigheter
-Ha innsikt i betydningen av dokumentasjon og behovet for begrunnelse av avvik fra vanlig praksis
Læringsutbytte for tilknyttede fag:
-Anatomi relatert til ved øyesykdommer - studentene skal erverve:
o Kunnskap om øyets anatomi
-Allmenn medisin ved øyesykdommer studentene skal erverve:
-Kunnskap om diagnostikk og behandling av de vanligste øyesykdommene i allmennmedisin.
-Kunnskap om symptomer og tegn på øyesykdommer som krever henvisning og behandling i spesialisthelsetjenesten.
-Kunnskap om målrettet klinisk øye-undersøkelse tilpasset forholdene i allmennpraksis, samt førstehjelpsbehandling ved alvorlige øyeskader og sykdommer i allmennpraksis.
ØRE-NESE-HALS
Ferdigheter - etter fullført emne kan studenten:
-Utføre målrettet anamneseopptak og gjøre en fullstendig ØNH-undersøkelse av pasienter med ØNH-sykdom eller skader, inkludert:
o Otoskopi
o Vurdering av hørselstap ved hjelp av stemmegaffel
o Rhinoskopia anterior
o Rhinoskopia posterior
o Munn og svelg undersøkelse
o Indirekte laryngosopi
o Inspeksjon og palpasjon av collum
-Gi informasjon om de vanligste ØNH-sykdommer og om aktuelle behandlingsalternativer både utenfor sykehus og i spesialisthelsetjenesten.
-Diagnostisere og behandle vanlig og enkle ØNH-sykdommer og skader
-Utføre korrekt prøvetaking for mikrobiologisk diagnostikk
Generell kompetanse - studenten skal:
-Ha innsikt i den praktiske betydningen av de ulike ØNH-symptomer
-Ha innsikt i hvordan det er å leve med ØNH-sykdom
-Ha innsikt i etiske problemstillinger knyttet til diagnostikk, og behandling av pasienter med alvorlige ØNH-sykdommer
-Ha innsikt i og kunne utvikle holdninger som skaper kontakt, trygghet og tillit i lege-pasient-forholdet
-Ha innsikt i og kunne utvikle gode samarbeidsrelasjoner til andre yrkesgrupper i helsevesenet
-Ha innsikt i pasientrettigheter
-Ha innsikt i betydningen av dokumentasjon og behovet for begrunnelse av avvik fra vanlig praksis
Læringsutbytte for tilknyttede fag:
-Anatomi relatert til ved ØNH-sykdom - studentene skal erverve:
o Kunnskap om ØNH-anatomi
-Allmennmedisin ved ØNH-sykdom
o Kunnskap om diagnostikk og behandling av de vanligste ØNH-sykdommer i allmennmedisin.
o Kunnskap om symptomer og tegn på ØNH-sykdommer som krever henvisning og behandling i spesialisthelsetjenesten.
o Kunnskap om målrettet klinisk ØNH-undersøkelse tilpasset forholdene i allmennpraksis, samt førstehjelpsbehandling ved alvorlige ØNH-skader og sykdommer i allmennpraksis.
NEVROLOGI
Ferdigheter - studentene skal etter gjennomført undervisning:
-Kunne utføre målrettet nevrologisk anamneseopptak og undersøkelse som inkluderer undersøkelse av mental status, hjernenerver, motilitet, koordinasjon, reflekser, sensibilitet
-Kunne gi informasjon om de vanligste nevrologiske sykdommene, og om aktuelle behandlingsalternativer både utenfor sykehus og i spesialisthelsetjenesten.
-Kunne plassere nevrologiske symptomer og utfall til riktige områder i nervesystemet
-Kunne diagnostisere og behandle vanlig og enkle nevrologiske sykdommer og skader
Generell kompetanse - studentene skal erverve:
-Innsikt i den praktiske betydningen av de ulike nevrologiske symptomer og utfall
-Innsikt i hvordan det er å leve med nevrologisk sykdom
-Innsikt i etiske problemstillinger knyttet til diagnostikk, og behandling av pasienter med alvorlige nevrologiske sykdommer
-Innsikt i og kunne utvikle holdninger som skaper kontakt, trygghet og tillit i lege-pasient-forholdet
-Ha innsikt i og kunne utvikle gode samarbeidsrelasjoner til andre yrkesgrupper i helsevesenet
-Innsikt i pasientrettigheter
-Innsikt i betydningen av dokumentasjon og behovet for begrunnelse av avvik fra vanlig praksis
Undervisningssemester
Krav til studierett
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen gis i form av forelesninger, pasientdemonstrasjoner, TBL, gruppeundervisning med innøving av undersøkelsesteknikk og undersøkelser av pasienter. Det forutsettes stor egenaktivitet fra studentenes side når det gjelder å øve undersøkelsesteknikk på hverandre.
Fagleg informasjon via Mitt UiB/e-post.
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Forelesninger med pasientdemonstrasjon, teambasert læring (TBL), kurs, praktiske øvelser og pasientrettet smågruppeundervisning er obligatorisk. Rene plenumsforelesninger bør følges, men kan være valgfrie.
Fremmøte/deltakelse må dokumenteres i tjenestekort for uke-tjeneste, utplassering, teambasert læring (TBL), praktiske kurs/øvelser og pasientrettet gruppeundervisning.
Godkjent tjenestekort må foreligge før man kan gå opp til eksamen.
Vurderingsformer
Digital skriftleg eksamen
MED7-INT er ein del av MED7-eksamen på totalt 5 timar med spørsmål frå alle tema for 7. semester. For MED7-INT er det satt av 4 timer. Ein må bestå minst 60 % av eksamen for å bestå. Ved stryk må skriftlig eksamen tas på ny.
Munnleg/praktisk eksamen
Kvar student skal opp i eitt av tre hovudtema i MED7-INT; enten Nevrologi, Øyre-Nase-Hals eller Auge. Ved stryk må munnleg eksamen tas på ny.
Obligatoriske arbeidskrav undervegs i semesteret må vere godkjende for å få gå opp til semestereksamen.