Bergen Stress and Sleep Group, BSSG
Gjesteforelesning

Beyond humans and laboratory rodents: physiological and behavioural studies of sleep across phylogeny

Åpen gjesteforelesning i forbindelse med sommerskole innen døgnrytmer og søvn.

Professor Peter Meerlo fra Universitet i Groningen, Nederland, skal forelese om fysiologiske studier og atferdstudier på tvers av arter. Han er en internasjonalt anerkjent forsker innen søvn og døgnrytmer og har en lang rekke publikasjoner som omhandler søvnens rolle i nevral plastisitet og hukommelsesprosesser, nevrobiologiske konsekvenser av forstyrret og forkortet søvn, søvn på tvers av ulike arter og effektene av stress på søvnarkitektur, søvn-EEG, biologiske klokker og døgnrytme.

I forbindelse med sommerskole innen døgnrytmer og søvn inviterer vi alle kolleger og studenter til fem åpne gjesteforelesninger.

Gjesteforelesningene arrangeres av Norsk Forskerskole i Nevrovitenskap (NRSN), Den Internasjonale Forskerskolen i Integrativ Nevrovitenskap (IGSIN) og Bergen Stress and Sleep Group (BSSG) ved Universitetet i Bergen.