Institutt for fysikk og teknologi
Presentasjon

Radiation Protection and Energy Deposition Studies for FIREBALL-II

FIREBALL-II-eksperimentet ved CERN har som mål å undersøke visse ekstreme astrofysiske fenomener innen plasmafysikk i et laboratoriemiljø. Denne avhandlingen fokuserer på strålevernaspektene ved eksperimentet, spesielt simuleringer og analyser av strålevern som er nødvendige for godkjenning og sikker drift av eksperimentet. Ved bruk av Monte Carlo-simuleringsprogramvaren FLUKA ble flere scenarier modellert for å ta hensyn til ulike eksperimentelle kjøringer og avkjølingstider. På forskjellige steder rundt eksperimentområdet ble det gjort estimater for umiddelbar dose (uSv/puls) og ekvivalent fluens av høyenergihadroner (partikler/cm²/primær) under stråletiden, samt residual doseekvivalent (uSv/t) etter bestråling. Resultatene ble samlet i en radiologisk vurdering, uten hvilken eksperimentet ikke kunne gjennomføres. Studien sikrer at nødvendige radiologiske sikkerhetstiltak blir iverksatt på alle stadier av eksperimentet, både for personell og sensitivt utstyr.

Omtrent tidsplan:

• 12:30 – 12:40 – Introduksjon: PHYS298 og teknisk student programmet på CERN (Johan Alme)
  • 12:40 – 13:10 – Presentasjon FIREBALL-II (Emily Marie Andersen)
  • Spørsmål fra sensorer om prosjektet
  • 13:20 – 13:30 – Erfaringer og opplevelser som teknisk student på CERN (Emily Marie Andersen)

Alle som vil er velkommen til å høre på og det vil bli anledning til å stille spørsmål etter presentasjonene.