Hjem
Det juridiske fakultet
Sensur

Sensur og oppgaveretting ved Det juridiske fakultet

På denne siden finner du informasjon om sensurprosessen ved fakultetet, hvordan du kan bli sensor og andre elementer knyttet til sensur

Hovedinnhold

Her finner du den generelle informasjonen du har behov for når du skal sensurere. Informasjon som er spesifikk for den enkelte eksamen, som for eksempel frister, skal du ha fått på e-post. Mangler du noe tar du kontakt studieårsansvarlig for det aktuelle emnet.

Alt sensurarbeid er konfidensielt.

Oppgaveutvalg og eksamensoppgave

I følge Instruks om oppgåvegjeving og sensur for mastergraden skal det holdes et oppgaveutvalgsmøte minimum 14 dager før eksamen. Oppgaveutvalget skal kontrollere at eksamensoppgavene er formulerte klart og tydelig med tanke på faglig innhold og form for oppgavesvar. På møtet deltar kursansvarlig, én storgruppeleder i kurset og to studentrepresentanter (tidligere arbeidsgruppeledere oppnevnt av fakultetet). Det kan gjøres helt eller delvis unntak fra krav om studentdeltakelse i utvalget dersom man ikke kan fremskaffe studentrepresentanter.

Dersom det besluttes å gjøre store endringer i oppgaveteksten, avtales det tidspunkt for et eventuelt oppfølgingsmøte. Oppgaveteksten leveres tilbake til studieårsansvarlig for makulering umiddelbart etter møtet.

For valgemner og masteroppgave skal det ikke være oppgaveutvalg. Den emneansvarlige fastsetter oppgaver for valgemner.

Sensur av eksamensbesvarelser

Gjør deg godt kjent med innholdet i fakultetets Instruks om oppgåvegjeving og sensur.

Alle eksamener ved Det juridiske fakultet gjennomføres digitalt i Inspera Assessment. Har du spørsmål eller kommentarer til systemet, sensurprosessen, brukerstøtten eller andre ting knyttet til sensuren, setter vi stor pris på om du formidler dette til fakultetet.

Prosessen er i korte trekk slik:

  1. Studentene avlegger eksamen i Inspera.
  2. Sensur gjennomføres av én sensor. Sensorene får tilgang til besvarelsene i Inspera 1-3 dager etter eksamen. På obligatoriske emner er en vanlig kommisjon ca. 45 besvarelser. Kommisjonene kan i noen tilfeller være mindre dersom sensor ønsker det og emneansvarlig godkjenner det.
  3. Nivåkontroll (ca. 10 dager etter eksamensdagen).
  4. Sensor foretar eventuelle justeringer etter nivåkontroll.
  5. Studentene får tilgang til resultatene i Studentweb.
  6. Trefftid

Inspera Assessment

Når Inspera har lagt deg inn i systemet skal du motta en e-post med påloggingsinfo. Det er viktig at du prøver å logge inn i Inspera på tidligst mulige tidspunkt, slik at eventuelle påloggingsproblemer kan ordnes før sensuren er i gang. Hvis du støter på problemer du ikke finner svar på i Insperas veiledning for sensorer og trenger assistanse i forbindelse med sensuren, kontakt studieårsansvarlig for det aktuelle emnet. Brukerstøtte er dessverre ikke tilgjengelig i helgene.

Studenter med lese- og skrivevansker

Enkelte ganger kan du, etter ønske fra studenten selv, få beskjed om at hen har lese- og skrivevansker. Slike utfordringer kan for eksempel føre til flere skrivefeil og setninger/setningsoppbygging som ikke sammenfaller med norsk rettskriving. Du bes da om å i noen grad se vekk fra rettskrivingsfeil og feil i setningsoppbygging i din vurdering av besvarelsen. Dette gjelder for eksamener og innleveringer der godt språk og rettskriving ikke er vesentlige momenter i vurderingen.

Nivåkontroll

På obligatoriske emner tar emneansvarlig nivåkontroll, som skal bidra til å sikre karakternivået i sensuren og en upartisk, faglig betryggende prøving.

Prosessen starter 10-12 dager etter første sensurdag, og på dette tidspunktet skal alle sensorer ha gjennomgått samtlige besvarelser i sin kommisjon. Hver og én skal notere seg fem besvarelser som representerer den nedre grensen i et karakterintervall: en svak A, en svak B, en svak C, en svak D og en svak E. Inspera er per i dag ikke rigget for nivåkontroll, og du må av den grunn notere dine vurderinger av den enkelte kandidat i nivåkontrollskjemaet du får tilsendt fra den studieårsansvarlige.

Emneansvarlig er nivåkontrollør og får midlertidig tilgang til kommisjonene så lenge nivåkontrollen pågår.

Det skal ikke normalfordeles i kommisjonen eller i nivåkontrollen. Den emneansvarliges angivelse av karakternivået etter nivåkontrollen er bindende for sensorene. Dette betyr at du skal endre karakterfastsettingen i samsvar med nivåkontrollørens eventuelle merknader.

Strykbesvarelser

I utgangspunktet bedømmes besvarelsene av én sensor, men strykbesvarelser (F) skal i tillegg vurderes av emneansvarlig. Ta kontakt med vedkommende i god tid før protokollfrist hvis du har strykbesvarelser i kommisjonen din.

Sensurfrist

På eksamener i masterprogrammene i rettsvitenskap, med unntak av masteroppgavene, skal sensuren publiseres senest fem uker etter skoleeksamen jf. fakultetets forskrift om frister for sensur av eksamen, mens det for klagesensur er tre uker. Gjeldende frister for den enkelte sensur vil bli formidlet av den studieårsansvarlige. Det er svært viktig at alle frister overholdes, særlig av hensyn til studentene.

Protokoller

Karakterene legges direkte inn i Inspera, og hvordan du gjør dette finner du i brukerveiledningen. Når du er ferdig med vurderingen av samtlige kandidater i kommisjonen din vil en vurderingsprotokoll med karakterer være tilgjengelig i informasjonssiden i Inspera. Denne skal du signere digitalt.

Begrunnelse for sensurvedtaket (trefftid)

Rammene for dette fremgår av universitets- og høyskoleloven (uhl) § 5-3, så det er viktig at du gjør deg kjent med disse. 

(1) Kandidaten har rett til å få en begrunnelse for karakterfastsettingen av sine prestasjoner. (…) [K]rav om begrunnelse, dersom kandidaten får meddelt karakteren elektronisk og kan fremsette krav om begrunnelse på tilsvarende måte, fremsettes innen én uke fra karakteren ble kunngjort. (…)
(2) Begrunnelse skal normalt være gitt innen to uker etter at kandidaten har bedt om dette. I begrunnelsen skal det gjøres rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. (...)

Se også fakultetets utfyllende regler § 3-13.

Kandidatene kan altså kreve å få begrunnelse inntil én uke etter kunngjøring av sensuren. Det juridiske fakultet praktiserer regulerte trefftider for å minske forskjellene i klagefrist for de ulike kommisjonene og for å korte ned behandlingstiden for sensurklager. Vi ber deg derfor om å sette opp en avgrenset trefftid; minimum 4 timer for en kommisjon på 45 kandidater. Kan du fordele ringetiden på to dager er det flott. Det skal ikke gis begrunnelse til studenter etter fristens utløp, med mindre det er avtalt med fakultetet.

Kandidatenes mulighet til å kreve begrunnelse i løpet av den første uka etter sensur betyr at du faktisk må gi en kandidat begrunnelse selv om trefftiden du satte opp er utløpt.

Eksempel: Sensuren faller 1.6., og du har trefftid den 5.6. Ber en kandidat om begrunnelse dagen etter – altså den 6.6. – er du forpliktet til å gi det, i og med at det jf. uhl § 5-3(1) kan kreves begrunnelse inntil en uke etter kunngjøring av sensuren. Dette har imidlertid aldri vært noe stort problem – studentene er flinke til å forholde seg til de oppsatte trefftidene.

Se også fakultetets utfyllende regler § 3-13.

Du kan selv velge om du vil gi muntlig eller skriftlig begrunnelse. Trefftid og telefonnummer sendes på e-post til studieårsansvarlig innen oppgitt frist. Må du av spesielle årsaker ha trefftid etter fristen, avtaler du dette med studieårsansvarlig.

Begrunnelse for sensurvedtaket er en del av sensuren og innregnet i sensorhonoraret.

Husk at begrunnelse etter sensur er ikke en forhandling mellom sensor og kandidat, og sensor forutsettes å fastholde sitt vedtak og avgrense seg til kun å begrunne dette. Sensor bør ikke gi studenten råd om h*n bør klage på sensurvedtaket – kandidater som er misfornøyde med resultatet skal henvises til klageprosessen.

Utbetaling av honorar

Honorar utbetales snarest mulig etter at sensur har falt og digital kontrakt (som du får på epost) er signert med BankID. 

Retting av obligatoriske oppgaver

Her finner du den generelle informasjonen du trenger når du skal rette obligatoriske oppgaver. Informasjon som er spesifikk for det enkelte emne, som for eksempel frister, skal du ha fått på epost. Mangler du noe tar du kontakt studieårsansvarlig for det aktuelle emnet.

Retting/kommentering

I svært mange emner ved Det juridiske fakultet inngår en obligatorisk oppgave, og besvarelsen må være godkjent før studenten kan avlegge eksamen i emnet. Normalt er skriveperioden plassert omtrent midt i kurset, og oppgaven er derfor utformet med tanke på at studentene ikke er ferdige med emnet.

Besvarelsene leveres i Inspera og skal vurderes til Godkjent/Ikke godkjent. Det skal gis fortløpende kommentarer i teksten, og kommentarene er ment å skulle hjelpe studentene til videre utvikling i og forståelse av emnet. Du skal derfor kommentere på både det materielle og metodiske innholdet, samt gi en vurdering av hvorvidt besvarelsen karaktermessig ligger i øvre, midtre eller nedre sjikt. Karakterskala (A-F) skal altså ikke benyttes i denne sammenheng.

Studentene får besvarelsene tilbake med sensors vurdering (Godkjent/Ikke godkjent). Kommenteringen er ikke anonym.

Om kommenteringsverktøyet i Inspera

  • Kommenteringsverktøyet fungerer best i Microsoft Edge og Firefox (i Chrome og Opera mangler bl.a. hjelpetekster).
  • Husk å dele hver kommentar med Student for at de skal bli synlige for studentene når vurderingen er fullført.
  • Skriv om besvarelsen er Godkjent/Ikke godkjent i sluttkommentaren, slik at studentene kan se dette. Resultatet av vurderingen vil ikke være synlig for studentene i Inspera Assessment.

Skulle kommentarer forsvinne fra en besvarelse skal du ikke gjøre kommenteringen på nytt. Send oss kandidatnummerert det gjelder, så skal vi be om å få gjort kommentarene synlige i Inspera igjen. Hvis du legger inn nye kommentarer i en besvarelse der kommentarene har blitt borte, vil dette overskrive de opprinnelige kommentarene.

Ordgrense

Normalt er det en absolutt ordgrense for obligatoriske oppgaver. Ordgrense for den enkelte oppgave vil være gitt i oppgavesettet.

Studentene skal skrive antall ord i eget tekstbehandlingsprogram i starten av oppgaven. Dersom du er i tvil om besvarelsen faktisk er innenfor ordgrensen kontakter du studieårsansvarlig, slik at hen kan sjekke antall ord i originaldokumentet.

Besvarelser som overskrider den oppgitte grensen skal vurderes til Ikke godkjent.

Ikke godkjente besvarelser

Studentenes besvarelser skal bedømmes av én sensor. Besvarelser vurdert til Ikke godkjent skal likevel vurderes av to sensorer, og det er emneansvarlig som vurderer disse i andre hånd. Ta kontakt med h*n for nærmere avtale hvis du har slike besvarelser i kommisjonen innen fristen du har fått fra studieårsansvarlig. Emneansvarlig vil da gå inn i Inspera for å gjennomgå den aktuelle besvarelsen og vurdere om den står til stryk. Evneansvarligs beslutning er endelig.

Klage på kommentering

Studentene kan klage på kommenteringsnivået. I disse tilfellene må du sende studentens besvarelse med kommentarer til den studieårsansvarlige, slik at emneansvarlig får sett på kommenteringen. Dersom emneansvarlig gir studenten medhold i klagen må du påregne å gi utfyllende kommentarer til den aktuelle studenten.

Utbetaling av honorar

Honorar utbetales snarest mulig etter at kommenteringsfristens er utløpt og digital kontrakt (som du får på epost) er signert med BankID. Skal du både rette oppgaver og ha eksamenssensur i et emne, skjer utbetalingen snarest mulig etter at eksamenssensuren har falt.

Sensur av masteroppgaver

For sensur av masteroppgaver gjelder egne retningslinjer.

Klagesensur

Klager på sensurvedtak sendes til sensorene ca. tre uker etter at muntlig begrunnelse er gitt. Det gis i utgangspunktet ikke skriftlig begrunnelse for vedtaket i klagesaker; i stedet oppgis trefftid som for ordinær sensur.

Etter uhl § 5-3 fjerde ledd er det nå en felles ordning for klagesensur der klage på karakterfastsetting gjøres som blind sensur. Dette betyr at klagesensorene ikke lenger får tilgang til opprinnelig karakter, sensors begrunnelse for denne eller studentens begrunnelse for klagen.

Kunnskapsdepartementet vedtok i 2018 et nytt punkt i uhl § 5.3:

(6) Hvis karakteren ved ny sensur avviker med to eller flere karakterer fra opprinnelig sensur, skal utdanningsinstitusjonen foreta ytterligere en vurdering før endelig karakter fastsettes.

I slike tilfeller skal det altså opprettes en kontrollkommisjon som skal bestå av opprinnelig sensor og en av klagesensorene, og ledes av emneansvarlig. Komiteen må starte arbeidet på kort varsel og med kort frist – den skal være gjennomført og konkludert innen fristen for publisering av klagesensuren, som er ca. åtte uker etter at ordinær sensur har falt.

Vi ber våre sensorer om å ta vare på notatene sine, da de på et senere tidspunkt kan vise seg nyttige i en ev. kontrollkommisjon.

Deltagelse i kontrollkommisjon vil bli honorert etter egne satser.

Honorar

Honorar utbetales ved at du vil motta en e-post med kontrakt til signering fra DFØ, som signeres med BankID.

Kopi av kontrakten og lønnslipp blir tilgjengelig i Altinn.

Ønsker du å bli sensor?

Du finner all informasjon om kompetansekrav, søknad o.l. på denne siden. Har du spørsmål er du velkommen til å ta kontakt med Eline Maria Osdal.

Kontaktinfo

Spørsmål knyttet til en spesifikk sensurprosess rettes til studieårsansvarlig for det aktuelle studieåret.

Har du spørsmål vedrørende klagesensur kan du henvende deg til klagesensur@jurfa.uib.no.

Ved tekniske problemer knyttet til Inspera: sjekk Studieavdelingens hjelpesider.

Generell kontaktinfo til Det juridiske fakultet finner du her.