Program
Program for Lærernes dag 2024
Her finner dere informasjon om programmet på Lærernes dag i 2024, som ble arrangert 26. januar.
Foto/ill.:
UiB
Hovedinnhold
Vi var så heldige å ha et svært rikholdig program for Lærernes dag 2024. Under ser dere hele programmet for dagen
Musikkterapi og kunst
- Hva er et Kunstakademi? ved instituttleder Katrine Hjelde
- Å lære ved å være – samhandling i musikkterapi med autistiske barn ved førsteamanuensis Karin Mössler og masterstudent Sølvi Marie Berge
Norsk språk og litteratur
- Tvil, tru og tekst hos Jon Fosse - frå Naustet (1989) til Septologien (2019-2021) ved professor Christine Hamm
- Lag på lag - fra Latin til multietnolekt ved professor Agnete Nesse
- Bruk av metaforar under COVID-19 i Noreg ved stipendiat Anne Bredahl
- Korleis fekk vi faste etternamn i Noreg? Og korleis kan vi jobbe med etternamn i skolen ved førsteamanuensis Ivar Utne
- Det ulitterære teateret ved professor Frode Helmich Pedersen
- Protorasisme og Holberg ved professor Jørgen Sejerstedt
- "Mitt landssvik" ved professor Heming H. Gujord
- Ta ordet! i Norden og verden ved universitetslektor Mette Paust-Andersen og seniorkonsulent Elisabet Kolbrun Hansen
- Praktisk bruk av ordbøkene.no og norsk-ordbok.no i klasserommet ved forsker Margunn Rauset og forsker Klara Sjo, universitetsbibliotekar Terje Svardal
- Søk&Skriv ved universitetsbobliotekar Ingunn Rødland, universitetsbibliotekar Kathrine Cohen og universitetslektor Johannes Servan
Norsk som andrespråk
Engelsk og fremmedspråk
- 'Aesthetics og Microutopias' and 'Working Class Discourse': Case Studies from English Literature Research and Teaching ved professor Lene Johannessen og stipendiat Henriette Rørdal
- The Value of Cognate Translation for Language Acquisition ved universitetslektor Kimberly Skjelde
- From cacao to potato, a history of Latin America through food ved førsteamanuensis Ernesto Semán
- Vi er alle fleirspråklege! ved professor Åsta Haukås
- Ukrainsk: et kulturhistorisk dypdykk ved professor Ingunn Lunde
Historie
- Sannhets- og forsoningskommisjon: hva, hvorfor, hvordan og for hvem ved professor Astri Andresen og professor Teemu Ryymin
- Klimahistorie: Menneskene og klimaendringene etter siste istid ved professor Eivind Heldaas Seland
- Antikken i skolen - før og nå ved stipendiat Peter Sebastian Hatlebakk og stipendiat Annika Svendal Os
- Soya: fôr, fett og forsyning de siste 100 år ved professor Ines Prodöhl og dr. Berit Gehrke
Religion og filosofi
- Kan man leke med religion? Om profetier på kino og guder i lekekassa ved professor Sissel Undheim
- Fritak fra seksualitetsundervisning og pride i skolen ved stipendiat Christian Lomsdalen
- The human in human rights ved førsteamanuensis Jesse Tomalty
- Kunnskap for bærekraft ved professor Roger Strand, professor Kjetil Rommetveit, førsteamanuensis Jan Reinert Karlsen, forsker Anne Blanchard og postdoktor Caroline Engen
- Religion i moderne samfunn ved professor Gunnar Skirbekk
Samfunnskunnskap
- Klimapolitikk - de store tiltakene ved førsteamanuensis Endre Tvinnereim
- Partifloraen i farger: Nasjonale partier og lokale lister i kommunevalg ved professor Jacob Aars
- Turbulent tiår: Trendar frå Norsk medborgerpanel ved ph.d.-kandidat Marta Eidheim
- Hvem har innflytelse i norsk politikk? ved postdoktor Ruben Mathisen
- Unge Stemmer: Politisk Representasjon i en Ny Tidsalder ved postdoktor Jana Belschner
- Hvordan eliten ansetter – klasse, kultur og livsstil i rekrutteringspraksiser i den norske overklassen ved stipendiat Lisa M. B. Sølvberg
- Ta ordet! i Norden og verden ved universitetslektor Mette Paust-Andersen og seniorkonsulent Elisabet Kolbrun Hansen
- Er klimaendringer en god unnskyldning for ikke å holde avtaler? ved stipendiat Andreas Heian Slettevold
- Er alt lov i krig og kjærlighet? ved stipendiat Marthe Engedahl
Geografi
Mediefag
Jus, rettsvitenskap og personvern
- Elevvurderinger som personopplysninger? ved stipendiat Kristian Wederhus
- Er alt lov i krig og kjærlighet? ved stipendiat Marthe Engedahl
- Er klimaendringer en god unnskyldning for ikke å holde avtaler? ved stipendiat Andreas Heian Slettevold
- Personvern - hvorfor og hvordan skal jeg passe på mine personopplysninger? ved førsteamanuensis Malgorzata Cyndecka
Biologi
Kjemi
Fysikk
- Kjernekraft - spøkelse fra fortiden eller lys fremtid? ved professor Dieter Roehrich
- Prinsippark som verktøy i fysikk og realfag ved postdoktor Vegard Gjerde
- Smarttelefonen som hjelpemiddel i realfagsundervisningen ved professor Lars Egil Helseth
- Trådløs kommunikasjon ved professor Johan Alme
- Argument: Utprøvd modell for undervisning i tverrfaglige tema ved professor Stein Dankert Kolstø
Geofag
- Programmering med Ekte Data ved stipendiat Vår Dundas, universitetslektor Ragnhild Hannaas og seniorrådgiver Olaug Vetti Kvam
- Folgefonna smeltar - kva vert konsekvensane? ved professor Jostein Bakke
- Er klimaendringer en god unnskyldning for ikke å holde avtaler? ved stipendiat Andreas Heian Slettevold
Psykologi og pedagogikk
Digital kompetanse og kunstig intelligens
- Maskinsyn: hvordan endrer algoritmer måten vi ser verden? ved professor Jill Walker Rettberg
- Med hele verden som klasserom ved professor Cathrine Edelhard Tømte
- Intro til kunstig intelligens i utdanning ved professor Barbara Wasson
- Læring i språkmodellenes tid ved forsker Samia Touileb
- Kunstig intelligens i utdanningssektoren ved professor Rune Johan Krumsvik
Universitetsbiblioteket, Spesialsamlingene og Universitetsmuseet
- Universitetsbiblioteket
- Søk&Skriv ved universitetsbobliotekar Ingunn Rødland, universitetsbibliotekar Kathrine Cohen og universitetslektor Johannes Servan
- Praktisk bruk av ordbøkene.no og norsk-ordbok.no i klasserommet ved forsker Margunn Rauset, forsker Klara Sjo, forsker Gunn Inger Lyse Samdal, universitetsbibliotekar Terje Svardal og forsker Gyri Smørdal Losnegaard
- Spesialsamlingene
- Universitetsmuseet
SLATE, Raftohuset og Holbergprisen i skolen
- SLATE
- Raftohuset
- Holbergprisen i skolen
Timeplan - oversikt over tid og sted alle innlegg
Tilknyttet innhold
12.04.2024