Utdanning
Forskerutdanning

Hva er ph.d?

En ph.d.-utdanning er en høyere utdanning man kan ta etter fullført mastergrad. Som ph.d.-kandidat vil du forske på et emne innen ditt felt gjennom en tre- til fireårsperiode.

Forsker som holder en pipette i hånden.
PH.D: Bli ekspert innen ditt felt.
Eivind Senneset, UiB

Ved Universitetet i Bergen (UiB) kan du velge å ta din ph.d grad ved et av våre syv fakulteter.

Hva er ph.d?

• En ph.d har en normert tidsramme på tre år, men kan vare lenger.

• Som stipendiat er du ansatt ved UiB og får lønn for forskningen du gjør.

• Ved slutten av programmet skal du legge frem forskningen din i en vitenskapelig avhandling, doktoravhandling.

• I løpet av programmet bidrar du også til det faglige miljøet, ofte som foreleser ved relevante studieprogram på bachelor- og masternivå.

Hvilken ph.d kan jeg søke på?

For å kvalifisere til et ph.d-program må du som oftest ha fullført en mastergrad. I søknaden til programmet må du også vedlegge en prosjektskisse

Ph.d-programmene utlyses på fakultetene sine sider, men også på UiB sin side for ledige stillinger.

Hvordan er det å ta en ph.d?

Som ph.d-kandidat er du en del av et aktivt fagmiljø. Du får samarbeide med noen av verdens beste forskere innenfor ditt felt som også er med på å veilede deg. Se videoen til tidligere ph.d. Marion Claireaux her:

Life as a PhD candidate at UiB

Produsent:
UiB

Veien videre

Etter en ferdig ph.d-grad stiller du sterkt på arbeidsmarkedet. Du kan fortsette karrieren som innenfor akademia, som f.eks. universitetslektor, postdoktor eller professor. En oppnådd ph.d.-grad vil òg gjøre deg mer ettertraktet i privat og offentlig sektor.