Institutt for global helse og samfunnsmedisin

Alrek

Om IGS

Institutt for global helse og samfunnsmedisin (IGS) driver forskning og utdanning på et bredt spekter av fagområder; fysioterapi, genetisk veiledning, epidemiologi, samfunnsmedisin, statistikk, sykepleie, samfunnsfarmasi, etikk og allmennmedisin.

Nyhet
Bilde av Liv Kvalvik, Marie Gedde og Lone Holst som vant priser i Fakultetets dag

Tildelt fakultetspriser

Onsdag 17. april ble Fakultetets dag 2024 ved det medisinske fakultet avholdt. Der ble Liv Grimstvedt Kvalvik, Marie H. Gedde og duoen Reidun Kjome og Lone Holst hedret med priser i ulike kategorier.

Nyhet
Bilde av et auditorium med mange studenter.

Ny utdanningsstrategi for IGS

I 2024 har Institutt for global helse og samfunnsmedisin fått ny utdanningsstrategi. — Strategien gir føringer for hvor IGS ønsker å være i undervisning, veiledning og vurdering de neste fem årene, sier studieleder ved IGS, Øystein Ariansen Haaland.

Nyhet
Tiril Mork (medisin, UiB) Håkon Garnes Mjøs (medisin, UiB) Rebecca Lereim Hansen (folkehelse, HVL) i TVEPS sin studentinkubator.

TVEPS studentinkubator

Studentinkubatoren i TVEPS er en studentdrevet idé-inkubator med mål å fremme tverrfaglig og bærekraftig studentledelse.

Nyhet
bilde av stumept røyk i askebeger

Mindre røyking under pandemien

Tross økt stress og flere psykiske plager, ble det færre røykere under pandemien, viser en ny UiB-studie.

Nyhet
Foto av gravid mage og hender som holder rundt magen

Svangerskapskomplikasjoner gir høyere risiko for å dø av hjerte- og karsykdommer

Forskere fra Universitetet i Bergen har sett nærmere på 40 år gamle kvinners svangerskapshistorie og risikoen deres for å dø av hjerte- og karsykdommer.