Det juridiske fakultet

Varselmelding

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there

PhD theses in Law

Overview of all doctoral degrees in law at the University of Bergen.

2004

Thomas Eeg (dr.juris): Deling av ektefellers formuer ved separasjon og skilsmisse

Synne Sæther Mæhle (dr.juris): Grenser for rettsanvendelsesskjønn - om rettslig legitimitet i et spenningsfelt mellom flertallsmakt og rettighetsvern

Filip Truyen (dr.juris): Aksjonærenes myndighetsmisbruk - en studie av asl./asal. § 5-21 og uskrevne misbruksprinsipper

2003

Bjarne Andreas Meidell (dr.juris): International contracts and currency exchange rate fluctuations - A study in the anational legal approach to interantional contracts

Morten Kinander (dr.juris): The view from within. An analysis and critique of legal realism and descriptive jurisprudence.

Asbjørn Strandbakken (dr.juris): Uskyldspresumsjonen: "In dubio pro reo".

Bjarte Askeland (dr.juris): Erstatningsrettslig identifikasjon

Torstein Frantzen (dr.juris): Arveoppgjør ved internasjonale ekteskap: studier i norsk internasjonal privatrett med særlig vekt på gjenlevende ektefelles rettsstilling.

Tore Lunde (dr.juris): God forretningsskikk næringsdrivande imellom

1999

Arnfinn Bårdsen (dr.juris): Krenkelser og klager: vilkårene for realitetsbehandling av private klager ved Den europeiske menneskerettighetsdomstolen.

Terje Einarsen (dr.juris): Retten til vern som flyktning: med hovedvekt på FNs flyktningbegrep: de historiske traktatforutsetninger og gjeldende rett.

Berte-Elen Reinertsen Konow (dr.juris): Løsørepant over landegrenser

1998

Henriette Sindig Aasen (dr.juris): Pasientens rett til selvbestemmelse ved medisinsk behandling: om selvbestemmelsesrettens grunnlag, innhold og rekkevidde.

1995

David Roland Doublet (dr.juris): Rett, vitenskap og fornuft: et systemteoretisk perspektiv på den rettslige argumentasjons verdimessige forutsetninger.

Alice Kjellevold (dr.juris): Sosialhjelp på vilkår: om bruk av vilkår og avtaler ved tildeling av sosiale ytelser.

Rune Sæbø (dr.juris): Innsidehandel med verdipapir

1994

Johan Giertsen (dr.juris): Generasjonsskifte: kontrakts- og arverettspørsmål som oppstår når et foretak overføres til livsarving.

Jørgen Aall (dr.juris): Rettergang og menneskerettigheter: den europeiske menneskerettighetskonvensjons artikkel 6 og norsk straffeprosess.

Erling Johannes Husabø (dr.juris): Rett til sjølvvalt livsavslutning?

Ørnulf Rasmussen (dr.juris): Kommunikasjonsrett og taushetsplikt i helsevesenet

1991

Gudrun Holgersen (dr.juris): Tilbake til arbeid?: folketrygdens regler om ytelser under attføring med hovedvekt på de sentrale vilkår.

1990

Ernst Nordtveit (dr.juris): Oppdragssamarbeid: joint ventures i oppdragsindustri, entreprenørverksemd, forsking og utvikling.

1988

Hanne Sophie Greve (dr.juris): Kampuchean refugees "between the tiger and the crocodile": international law and the overall scope of one refugee situation.

1986

Arne Fanebust (dr.juris): Oppsigelse i arbeidsforhold: krav om "saklig grunn", forhandlings- og søksmålsordningen, sanksjonssystemet.

Kåre Lilleholt (dr.juris): Personskifte i husleigeforhold

Magnus Matningsdal (dr. juris): Inndragning

Henry John Mæland (dr.juris): Æreskrenkelser

1983

Kristian Huser (dr.juris): Avtaletolking: en innføring i avtaletolkingslærens alminnelige del.

1979

Jan Fridthjof Bernt (dr.juris): Avtale og offentlig myndighetsutøving: avtalemessig tilsagn om fremtidig utøving av diskresjonær forvaltningsmyndighet og av myndighet til å pålegge skatter og avgifter - kompetansespørsmål og rettsvirkninger.

Mons Sandnes Nygard (dr.juris): Eigedomsavhending i norsk rettshistorie

Nils Nygaard (dr.juris): Aktløysevurderinga i norsk rettspraksis

1973

Sverre Tønnesen (dr.juris): Retten til jorden i Finnmark: rettsreglene om den såkalte "Statens umatrikulerte grunn": en undersøkelse med særlig sikt på samenes rettigheter.