Forskergrupper
- Undervisningsprofesjonalitet og pedagogikk
- Forskningsgruppen for Undervisning og Læring i Høyere Utdanning
Forskning
1. "Forskning på egen undervisning og studenters læring ved Universitetet i Bergen"
- Etablere kontakt mellom ulike miljø ved UiB som er engasjert i forskning på egen undervisning, herunder også meriterte undervisere og undervisningsmiljø, med sikte på å utvikle tettere dialog og samarbeid
- Identifisere tema og innsatsområder knyttet til pedagogisk utviklingsarbeid egnet for utvikling og forskning på tvers av ulike miljøer
- Stimulere og hjelpe fagmiljø til å søke interne og eksterne midler til forskning på, og utvikling av, undervisning generelt
- Støtte gjennomføring og evaluering av utviklings- og forskningsprosjekter rettet mot alternative undervisnings- og vurderingsformer
- Etablere forum for formidling av undervisningsforskning ved UiB
2. "The PhD journey: candidates and supervisors"
Samarbeidsprosjekt med Center for Undervisning og Læring ved Aarhus Universitet
Formidling
Om forholdet mellom læring, motivasjon og mestring.
Om eksamen og alternative vurderingsformer.
Digital vurdering.
Læring og læringsstrategier.
Sosialpsykologi.
Undervisning
Diverse kurs i universitetspedagogikk
Publikasjoner
Kronikk
- Kvernenes, Monika; Jeno, Lucas Matias; Kordts, Robert et al. (2024). Et høringsforslag som skroter utdanningsfaglig kompetanse?. (ekstern lenke)
- Vandvik, Vigdis; Jeno, Lucas Matias; Raaheim, Arild et al. (2020). Vi vil ha full revolusjon: Studiebarometeret 2.0!. (ekstern lenke)
- Jeno, Lucas Matias; Raaheim, Arild; Vandvik, Vigdis et al. (2017). Belønning og økt status kan gi bedre forelesere. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Vandvik, Vigdis; Førland, Oddfrid T. Kårstad et al. (2017). God undervisning kommer ikke fra hjertet. (ekstern lenke)
- Jeno, Lucas Matias; Raaheim, Arild; Vandvik, Vigdis (2016). Hvordan du faktisk presterer under press. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Fiksen, Øyvind; Jeno, Lucas Matias (2016). Mer enn forelesninger. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Fiksen, Øyvind; Jeno, Lucas Matias (2016). Vi bør gjøre noe med undervisningen. (ekstern lenke)
- Jeno, Lucas Matias; Raaheim, Arild; Vandvik, Vigdis (2016). Hvordan lese til eksamen?. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (1994). Fra elev til student. Kronikk. (ekstern lenke)
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
Vitenskapelig artikkel
- Mucunguzi, Boaz; Guti, Walker; Tumwine, Moreen et al. (2024). Ugandan optometry students' experiences of their clinical training: a qualitative study. (ekstern lenke)
- Hole, Torstein Nielsen; Velle, Gaute; Helleve, Ingrid et al. (2021). Learning and personal epistemologies among students in three work placement settings. (ekstern lenke)
- Jeno, Lucas Matias; Nyléhn, Jorun; Hole, Torstein N. et al. (2021). Motivational Determinants of Students’ Academic Functioning: The Role of Autonomy-support, Autonomous Motivation, and Perceived Competence. (ekstern lenke)
- Baerheim, Anders; Ness, Ingunn Johanne; Raaheim, Arild (2021). Reflexivity in Interprofessional Workplace Learning. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Nysveen, Herbjørn (2019). Studentaktiv læring Erfaringer fra et kurs i produktutvikling og design. (ekstern lenke)
- Heyn, Lena; Olsen, Unni Solveig Johansen; Phelps, Joshua et al. (2019). Taksonomitabellen - En oversettelse av The Taxonomy Table til norsk. (ekstern lenke)
- Baerheim, Anders; Raaheim, Arild (2019). Pedagogical aspects of interprofessional workplace learning: a case study. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Mathiassen, Ketil; Moen, Vegard et al. (2018). Digital assessment – how does it challenge local practices and national law? A Norwegian case study. (ekstern lenke)
- Jeno, Lucas Matias; Danielsen, Anne G.; Raaheim, Arild (2018). A prospective investigation of students’ academic achievement and dropout in higher education: a Self-Determination Theory approach. (ekstern lenke)
- Hole, Torstein Nielsen; Velle, Gaute; Riese, Hanne et al. (2018). Biology students at work: using blogs to investigate personal epistemologies. (ekstern lenke)
- Jeno, Lucas Matias; Raaheim, Arild; Kristensen, Sara M. et al. (2017). The relative effect of team-based learning on motivation and learning: a self-determination theory perspective. (ekstern lenke)
- Selvik, Sabreen; Raaheim, Arild; Øverlien, Carolina (2016). Children with multiple stays at refuges for abused women and their experiences of teacher recognition.. (ekstern lenke)
- Bondevik, Gunnar Tschudi; Holst, Lone; Haugland, Mildrid et al. (2015). Interprofessional Workplace Learning in Primary Care: Students from Different Health Professions Work in Teams in Real-Life Settings. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2015). Farewell to Innocence. Plagiarism and Cheating within Higher Education in Norway.. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2013). Lehren und Lernen – Variation der Vorlesungen und Versuch einer Typologie von Lehrenden. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2012). Undervisning og læring. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2009). Quality in Finnish university education. (ekstern lenke)
- Skøien, Anne Kari; Vågstøl, Unni; Raaheim, Arild (2009). Learning physiotherapy in clinical practice: Student interaction in a professional context. (ekstern lenke)
- Sunde, Eva; Raaheim, Arild (2009). When book lovers meet book haters. Emotional factors in the teacher-student relationship. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2009). Aber meine PowerPoint-Folien bekommen Sie nicht!. (ekstern lenke)
- Sunde, Eva; Raaheim, Arild (2009). "Jeg hadde en dårlig lærer ..." En undersøkelse av skoleerfaringer blant mannlige arbeidstakere med kort utdanning. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2008). Men PowerPoint plansjene mine får du ikke!. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2008). Initial entry training at the University of Bergen, Norway. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2008). Universitets- og høgskolepedagogisk basisutdanning. Noen tanker om organisering av virksomhet og nasjonale utfordringer. (ekstern lenke)
- Vågstøl, Unni; Skøien, Anne Kari; Raaheim, Arild (2007). Hvordan lærer fysioterapeutstudenter i praksis?. (ekstern lenke)
- Vågstøl, Unni; Skøien, Anne Kari; Raaheim, Arild (2007). Hvordan lærer fysioterapeutstudenter i praksis?. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2007). Eine Studie über die interrater-Reliabilität zur Prüfung beim Ertzjahresstudium der Psychologie. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Karjalainen, Asko (2007). På veg mot en disiplinerende pedagogikk innenfor høyere utdanning?. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2006). Do students profit from feedback?. (ekstern lenke)
- Lauvås, Per; Havnes, Anton; Raaheim, Arild (2000). Why This Inertia in the Development of Better Assessment Methods?. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2000). En studie av inter-bedømmer reliabilitet ved eksamen på psykologi grunnfag. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2000). Om eksamen og alternativ bruk av ekstern sensor. (ekstern lenke)
- Lauvås, P.; Havnes, A.; Raaheim, Arild (2000). Why this inertia in the development of better assessment methods?. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (1999). Med fokus på studenten. Tar vi godt nok vare på de nye studentene?. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (1996). Informasjon som virkemiddel i det forebyggende arbeid. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Raaheim, K.; Vatne, E. (1992). Førstegangsregistrerte studenter ved Universitetet i Bergen: "6-fakultetsundersøkelsen". (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (1991). Why choose psychology? Some results from a study among new psychology students at the University of Bergen, autumn 1990. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (1987). Learning to learn at university. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (1984). Can students be taught to study? An evaluation of a study skill programme directed at first year students at the University of Bergen.. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (1983). Universitetspedagogikken i søkelyset. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Kjell, Raaheim (1982). Hvem egner seg til å studere?. (ekstern lenke)
Fagbok
- Raaheim, Arild (2022). Utvikling, læring og mestring. En pedagogisk psykologisk innføring.. (ekstern lenke)
- Gray Jr, Robert; Nordmo, Ivar; Raaheim, Arild et al. (2016). Tools for the Development of Teaching at University. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2016). A Guide to Better Teaching at University. (ekstern lenke)
- Havnes, Anton; Raaheim, Arild (2006). Vurdering og eksamen. I: Strømsø, H. Lycke, K.H. & Lauvås, P. Når læring er det viktigste. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2005). Sosialpsykologi. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Raaheim, Kjell (2000). Læring hos voksne. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Raaheim, Kjell (2000). Læring hos voksne. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2000). Psykologiske fagord - fra engelsk til norsk. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Raaheim, K. (1996). Psykologiske fagord - fra engelsk til norsk (ny utgave). (ekstern lenke)
- Anderssen, Normann; Raaheim, Arild (1994). Utvikling av læringmiljøet ved prosjeketet helsefag hovedfag: oppfølging av studenter som får fjernundervisning gjennom å arrangere lokale fag-seminar. (ekstern lenke)
- Raaheim, K.; Raaheim, Arild (1992). Ulike perspektiver på psykologi som vitenskap. (ekstern lenke)
Vitenskapelig foredrag
- Raaheim, Arild; Gray Jr, Robert Morris (2022). Building a local and international SoTL community through collaborative research, development, and networking. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2022). Learning through assessment? Or: reinventing assessment? . (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2018). Quality in university education. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2018). Students’ learning and digital assessment. (ekstern lenke)
- Luth-Hanssen, Vivian; Raaheim, Arild; Sørensen, Elsebeth Korsgaard et al. (2018). DIGITAL ASSESSMENT IN HIGHER VOCATIONAL EDUCATION IN NORWAY – STUDENTS AS PARTNERS. (ekstern lenke)
- Luth-Hanssen, Vivian; Luth-Hanssen, Vidar; Raaheim, Arild et al. (2018). Co-creation of marking criteria. Students as partners in digital assessment.. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2018). Sustainable assessment and active learning. (ekstern lenke)
- Jeno, Lucas Matias; Raaheim, Arild; Kristensen, Sara Madeleine et al. (2018). A Self-Determination Theory approach to understanding the motivational dynamics of Team-Based Learning. (ekstern lenke)
- Andersson, Roy Oloph; Førland, Oddfrid T. Kårstad; Raaheim, Arild et al. (2017). "Good teaching comes from the heart". Resistance towards educational reforms - a case study. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2017). Flipped assessment – an alternative to the traditional university exam.. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Ulvik, Marit; Helleve, Ingrid et al. (2017). Together for better Learning. Transforming patterns of teaching and Learning through work placement for students. Results from four case studies.. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2016). Digital assessment – pedagogical possibilities. . (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2015). Keynote ved Copenhagen Business School: Den mulige læring og impact i praksis – mellem virksomhed, universitet og studerende.. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2012). Keynote ved «Fagligt Selskap for Undervisende Sygeplejersker (FSUS)» . (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2009). Quality in Finnish Higher Education.. (ekstern lenke)
- Vågstøl, Unni; Skøien, Anne Kari; Raaheim, Arild (2008). How do physiotherapy students learn in clinical placement?. (ekstern lenke)
- Skøien, Anne Kari; Vågstøl, Unni; Raaheim, Arild (2008). Learning physiotherapy in a professional context. (ekstern lenke)
- Lygren, Hildegunn; Graue, Marit; Haugland, Mildrid et al. (2007). Systematic implementation of evidence based practice in physiotherapy education -does it make a difference?. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Hauge, H. (1996). Educational Counselling: experiences from a Norwegian university. (ekstern lenke)
- Hauge, H.; Raaheim, Arild (1994). Health value and Health behaviour. Results from a survey of 2182 Norwegian schoolchildren aged 13-15. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Hauge, H. (1993). Memory and Health. An experimental study of differences in memory between smokers and non-smokers. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (1992). Studying and teaching psychology in Norway. (ekstern lenke)
- Matthiesen, S.B.; Raaheim, Arild; Hellesøy, O.H. (1991). Job satisfaction and Health among Norwegian offshore oil workers. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Matthiesen, S.B.; Lewicka, M. (1991). Health perception and optimism. A comparison between Norwegian and Polish students.. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Raaheim, K. (1990). Health promotion at the worksite: is it really such a good idea?. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Matthiesen, S.B.; Hellesøy, O. H. (1989). Health behaviour, work environment and coping. A study of different organisational settings in Norway. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (1989). Are Health promotion programmes effective? A survey of Norwegian Research.. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (1989). Attitudes, smoking behaviour and work environment. A study among employees at a Norwegian ferroalloy plant.. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (1988). Lifestyle changes in industrial work settings: how realistic are they? A social psychological analysis.. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Raaheim, Kjell (1986). Intelligence and the solution of New tasks.. (ekstern lenke)
Faglig foredrag
Rapport
- Raaheim, Arild; Grepperud, Gunnar; Olsson, Thomas et al. (2020). Evaluering av NTNUs system for utdanningsfaglig merittering ISBN 978-82-690813- 1-2. (ekstern lenke)
- Nerheim, Magnus Svendsen; Balevik, Stine Beate; Boge, Cecilie et al. (2019). Vurderingsstrategi og retningslinjer for vurdering - Rapport fra arbeidsgruppen. (ekstern lenke)
- Hole, Torstein Nielsen; Jeno, Lucas Matias; Holtermann, Kristin et al. (2016). bioCEED Survey 2015. (ekstern lenke)
- Pirttilä, Anneli; Olausson, Carin; Autio, Joni et al. (2011). Auditering av kvalitetssäkringssystemet vid Arcada – Nylands svenska yrkeshögskola, 10:2011. (ekstern lenke)
- Lundqvist, Ragnar; Löfström, Erika; Hokkanen, AnneSophie et al. (2010). Auditering av kvalitetssäkringssystemet vid Åbo Akademi. 4:2010. (ekstern lenke)
- van de Ven, Maarten; Koltcheva, M; Raaheim, Arild et al. (2008). Educator Develpment: Initial Entry Training Policy and Characteristics. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; van de Ven, Maarten (2008). On the Organisation of Educationale Development Centres. (ekstern lenke)
- Dysthe, Olga; Raaheim, Arild; Lima, Ivar Andreas Åsland et al. (2006). Evaluering av Kvalitetsreformen: DELRAPPORT 7: Undervisnings- og vurderingsformer: Pedagogiske konsekvenser av Kvalitetsreformen. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Radford, John (1998). Undervisning og læring ved Universitetet i Bergen. Resultater fra en spørreundersøkelse. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (1998). Psykologi grunnfag ved Universitetet i Bergen. Noen tanker om kontroll, kvalitet, læring og eksamen. (ekstern lenke)
- Solholm, Roar; Raaheim, Arild (1996). Kvalitetssikring av intern praksis ved Poliklinikk for barn - Insitutt for klinisk psykologi. Evaluering av tiltak. (ekstern lenke)
- Kleven, E.; Dille, K.; Gjerland, U. et al. (1996). Analyseredskap til bruk ved kartlegging av forståelsesvanskenes natur hos autister og mennesker med Asperger syndrom. (ekstern lenke)
- Anderssen, Norman; Johnston, M.; Laberg, J.C. et al. (1995). Programme and Abstract Book, the 9th Conference of the European Health Psychology Society, Bergen, August 28-30. (ekstern lenke)
- Hauge, H.; Raaheim, Arild (1994). Spørreskjemaundersøkelse ved Det juridiske fakultet ved Universitetet i Bergen - høsten 1993. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Hauge, H. (1994). Ressursgruppen - et aksjonsrettet tiltak for flergangsstrykere for å øke gjennomstrømmingen ved 3. avd. jus ved Universitetet i Bergen. (ekstern lenke)
- Hauge, H.; Raaheim, Arild (1994). Spørreskjemaundersøkelse ved det juridiske fakultet ved Universitetet i Bergen. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Hauge, H. (1994). Rapport om tiltak for å øke gjennomstrømmingen ved 3. avd. jus ved Universitetet i Bergen. (ekstern lenke)
- Matthiesen, S.B.; Raaheim, Arild (1993). Risikofaktorer ved kranføring. Empirisk undersøkelse. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Raaheim, K. (1991). Studenter og studievalg. Nye studenter ved Det psykologiske fakultet høsten 1990. (ekstern lenke)
- Børve, T. A.; Gjestad, R.; Raaheim, Arild et al. (1991). Studenter og studievalg. Nye studenter ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet høsten 1990. (ekstern lenke)
- Børve, T. A.; Gjestad, R.; Raaheim, Arild et al. (1991). Studenter og studievalg. Nye studenter ved Det odontologiske fakultet høsten 1990. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Raaheim, K. (1991). Studenter og studievalg. Nye studenter ved Universitetet i Bergen høsten 1990. (ekstern lenke)
- Børve, T. A.; Gjestad, R.; Raaheim, Arild et al. (1991). Studenter og studievalg. Nye studenter ved Det juridiske fakultet høsten 1990. (ekstern lenke)
- Gjestad, R.; Børve, T. A.; Raaheim, Arild et al. (1991). Studenter og studievalg. Nye studenter ved Det historisk/filosofiske fakultet høsten 1990. (ekstern lenke)
- Gjestad, R.; Børve, T. A.; Raaheim, Arild et al. (1991). Studenter og studievalg. Nye studenter ved Det matematiske/naturvitenskapelige fakultet høsten 1990. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Raaheim, K. (1991). Studenter og studievalg. Nye studenter ved Det medisinske fakultet høsten 1990. (ekstern lenke)
- Hellesøy, O. H.; Raaheim, Arild; Skogstad, A et al. (1990). Arbeidsmiljøutvikling i støperiet ved Norzink - Odda 1990. Rapport fra en intervjuundersøkelse.. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Aarø, Leif Edvard (1990). Forskning om forebyggende helsearbeid. En oppsummering av norske undersøkelser.. (ekstern lenke)
- Matthiesen, S.B.; Raaheim, Arild; Hellesøy, O.H. (1989). Arbeidsmiljø, trivsel og helse på Valhall. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Skogstad, A. (1988). Familie og yrker - kvinner og menn 1988. Kursevaluering. Statistisk Sentralbyrå. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Myklebust, E. (1988). Røykeavvenningskurs. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (1987). Arbeidsmiljø og livsstil. Undersøkelse ved Fiskaa Verk. (ekstern lenke)
- Matthiesen, S.B.; Raaheim, Arild (1986). Arbeidsplass Statfjord. Jobbtilfredshet på Statfjordfeltet. Delrapport 5. (ekstern lenke)
Short communication
Doktorgradsavhandling
- Hole, Torstein Nielsen; Raaheim, Arild; Velle, Gaute et al. (2019). Learning through practice in biology education. (ekstern lenke)
- Jeno, Lucas Matias; Raaheim, Arild; Danielsen, Anne G. (2018). The antecedents and consequences of students´ autonomous motivation. The relation between need-support, motivation, and academic achievement. (ekstern lenke)
- Selvik, Sabreen; Øverlien, Carolina; Raaheim, Arild (2018). A childhood at refuges: Children with multiple relocations at refuges for abused women. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (1995). Health perception and health behaviour : theoretical considerations, empirical studies, and practical implications. (ekstern lenke)
Vitenskapelig monografi
- Raaheim, Arild (2019). Eksamensrevolusjonen. Råd og tips om eksamen og alternative vurderingsformer. 2. utgave.. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2016). Eksamensrevolusjonen. Råd og tips om eksamen og alternative vurderingsformer.. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2013). Råd og tips til deg som underviser. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Karjalainen, Asko (2012). Centres of excellence in university education Finland 1999-2012. An evaluation. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2010). Læring og undervisning. (ekstern lenke)
- Raaheim, Kjell; Wankowski, Janek; Raaheim, Arild (2003). Man lærer så lenge man har elever. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Raaheim, Kjell (2002). Eksamen - en akademisk hodepine. En håndbok for studenter og lærere. (ekstern lenke)
Lærebok
Poster
- Grimeland, Tiril; Baerheim, Anders; Østenstad, Bjørn Henning et al. (2017). Law students in teams with health professional students. The experiences from students and nursing home staff. (ekstern lenke)
- Holst, Lone; Baerheim, Anders; Haugland, Mildrid et al. (2012). Interdisciplinary training in patient counselling. (ekstern lenke)
- Baerheim, Anders; Bondevik, Gunnar Tschudi; Haugland, Mildrid et al. (2012). Practical learning sits in my body. (ekstern lenke)
- Olsen, Nina Rydland; Lygren, Hildegunn; Haugland, Mildrid et al. (2007). Implementation of EBP among first year physiotherapy bachelor students. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Havnes, A. (2000). Innovations in assessment at Norwegian universities: Do we need the external examiner?. (ekstern lenke)
- Hauge, H.; Raaheim, Arild (1994). Health value and health behavior. A study of relationship between the value of health and health behavior. Result from a survey of 2182 schoolchildren aged 13-15 years in Bergen, Norway. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Hauge, H. (1994). Ressursgruppen - et aksjonsrettet tiltak for flergangsstrykere for å øke gjennomføringen ved 3. avd. jus ved Universitetet i Bergen. (ekstern lenke)
Populærvitenskapelig artikkel
- Raaheim, Arild (2017). Til forsvar for studentene.. (ekstern lenke)
- Lauvås, Per; Havnes, Anton; Raaheim, Arild (1998). Nytenkning med mindre vekt på eksamen. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (1998). Eksamen - på tide å gå nye veier?. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (1990). Røykeavvenning på arbeidsplassen. En utfordring.. (ekstern lenke)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
- Raaheim, Arild; Havnes, Anton (2016). Eksamen, vurdering og læring. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2011). Mellommenneskelig kommunikasjon. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Hauge, Helge (2007). Eksamen og eksamensangst. (ekstern lenke)
- Dysthe, Olga; Raaheim, Arild; Lima, Ivar Andreas Åsland et al. (2006). Undervisnings- og vurderingsformer. Pedagogiske konsekvenser av Kvalitetsreformen. (ekstern lenke)
- Dysthe, Olga; Raaheim, Arild (2006). Pedagogiske endringer som følge av Kvalitetsreformen. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2000). Læring og læringsmiljø. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2000). Learning, knowledge and assessment at university. Using assignment essays as an alternative to traditional exams. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2000). Mellommenneskelig kommunikasjon. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (2000). Menneskelig hukommelse - muligheter og begrensninger. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (1997). Helsepsykologi. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Raaheim, K. (1996). Universitetspsykologisk forsknings- og utviklingsarbeid. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild (1996). Helsepsykologi. (ekstern lenke)
- Raaheim, Arild; Manger, Terje (1995). Problem solving and academic achievement. (ekstern lenke)