Fride Haram Klykken

Stilling

Postdoktor

Tilhørighet

Forskergrupper

Forskning

AI and Education: Layers of Trust (EduTrust AI)

Delta i Data!: Data og KI Literacy gjennom spillbasert læring (Prosjektleder)

EU Erasmus + Data Literacy for Citizenship (DALI) (Arbeidspakkeleder)

Doktorgradsprosjekt: The teaching apparatus: Understanding the material entanglement of practices in the upper secondary classroom

 

Forskningsinteresser

  • Sosiomaterielle, romlige og kroppslige perspektiv på læring
  • Forskningsetikk: Informert samtykke i forskning
  • Utdanning, undervisning og læring
  • Teknologi og læring
  • Digital, data- og AI-literacy
  • Spillbasert læring
  • Video-etnografisk metode
Formidling

PRESENTASJONER

2025

Erfaringer med 'Delta i data!’: Kan analoge spill fremme digital læring og deltakelse? Lærernes dag 2025, Universitetet i Bergen (UIB)

2024

Delta i Data!' - Data literacy gjennom spill- Konferanse for lærere og skoleledere, opplæringsavdelingen i Rogaland Fylkeskommune, Quality Maritim Hall, Haugesund

Spillbasert læring for data literacy. Samling for Biblioteksdidaktikere ved Universitetsbiblioteket, UIB

Learning about data through social connection: Game-based strategies in a continuing education workshop Læringskonferansen: Connection, Community, Inclusion, UIB

Beyond the Digital: Analogue Games´ Creative Potential in Deepening Data Literacy. 18th European Conference on Games Based Learning (ECGBL). Aarhus Universitet

'Delta i Data!' - Læring med KI! - Konferanse for lærere, opplæringsavdelingen i Vestland Fylkeskommune, i Grieghallen, Bergen og Førde

Digital Transformation Through Non-digital Game-based Learning. (Juni) International Conference of the Journal Scuola Democratica: Education and/for Social Justice. University of Cagliari, Italy

Hvordan fremme data literacy gjennom spill: Lærernes dag 2024, UiB; Samling for digitalpedagoger og skoleledere, Vestland Fylkeskommune, Fagskolen.

UIB Innovasjonsfestival

 

2023

Fantastiske data! Forstå dine digitale spor gjennom analoge spill, DALI Project Multiplier Event, Bergen Offentlige Bibliotek (November 2023)

Tale på vegne av de nye doctores, Doktorpromosjon, Universitetsaulaen, Universitetet i Bergen. (April, 2023)

 

PEER REVIEW

Learning, Media & Technology (3)

Nordisk Tidsskrift for Pedagogikk og Kritikk (1)

 

CHAIR

Oxford Ethnography and Education Conference (OEEC), New College, Oxford (2019)

Undervisning

DIGI610: Fantastiske data (EVU, Continuing Education course) - 2024

PhD SEIS Summer school Bergen, (UiB) - 2022

Master- og bachelorprogrammet i Pedagogikk (UiB) - 2015-2021

  • Forskningsmetode
  • Pedagogikk
  • Pedagogisk filosofi 
  • Pedagogiske perspektiv på læring 

Lærerutdanningene: PPU og lektorutdanningen (UiB) - 2015-2016

  • Praktisk pedagogikk
  • Praksisveiledning
Publikasjoner
Faglig foredrag
Vitenskapelig foredrag
Vitenskapelig artikkel
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Doktorgradsavhandling

Se en full oversikt over publikasjoner i Cristin

Klykken, F. H. (2024). Undervisning som kroppslig og romlig praksis – en video-etnografisk undersøkelse. Uttrykk som gjør inntrykk. Læring for estetisk danning. A. M. Sæverot, H. Sæverot, M. Ulvik and A. G. S. Antun, Universitetsforlaget: 86-102. https://doi.org/10.18261/9788215069463-24-05

Ness, I. J., Klykken, F. H., Barendregt, R., Steinsund, S., & Wasson, B. (2024). Beyond the Digital: Analogue Games´ Creative Potential in Deepening Data Literacy. Proceedings of the 18th European Conference on Game-Based Learning: ECGBL 2024.  https://doi.org/10.34190/ecgbl.18.1.2973

Castañeda, L., Arnab, S., Tur, G., Klykken, F., Wasson, B., Haba-Ortuño, I., Maloszek, R. & de Benito-Crosetti, B. (2024). Co-creating pedagogically informed games for data literacy. Revista de Educación, 405, 37-66. https://recyt.fecyt.es/index.php/Redu/article/view/100713/78798 

Klykken, F. H. (2023). The teaching apparatus: A material-discursive entanglement of tasks and friendship in the upper-secondary classroom. Critical Studies in Education, 65(1), 1–19. https://doi.org/10.1080/17508487.2023.2207607

Klykken, F. H. (2022). Implementing continuous consent in qualitative research. Qualitative Research, 22(5), 795-810. https://doi.org/10.1177/14687941211014366

Klykken, F. H. (2021). ‘Are we going to do that now?’ Orientations and response-abilities in the embodied classroom. Pedagogy, Culture & Society, 31(5), 1079–1095. https://doi.org/10.1080/14681366.2021.1998794 

Prosjekter

AI and Education: Layers of Trust (EduTrust AI)

Delta i Data!-prosjektet: Data Literacy gjennom spillbasert læring (Prosjektleder). Samarbeid med Vestland Fylkeskommune.

 

Data Literacy for Citizenship (DALI) (Arbeidspakkeleder) EU Erasmus+ prosjekt

 

Doktorgradsprosjekt: The teaching apparatus: Understanding the material entanglement of practices in the upper secondary classroom