Forskergrupper
Forskning
AI and Education: Layers of Trust (EduTrust AI)
Delta i Data!: Data og KI Literacy gjennom spillbasert læring (Prosjektleder)
EU Erasmus + Data Literacy for Citizenship (DALI) (Arbeidspakkeleder)
Doktorgradsprosjekt: The teaching apparatus: Understanding the material entanglement of practices in the upper secondary classroom
Forskningsinteresser
- Sosiomaterielle, romlige og kroppslige perspektiv på læring
- Forskningsetikk: Informert samtykke i forskning
- Utdanning, undervisning og læring
- Teknologi og læring
- Digital, data- og AI-literacy
- Spillbasert læring
- Video-etnografisk metode
Formidling
PRESENTASJONER
2025
Erfaringer med 'Delta i data!’: Kan analoge spill fremme digital læring og deltakelse? Lærernes dag 2025, Universitetet i Bergen (UIB)
2024
Delta i Data!' - Data literacy gjennom spill- Konferanse for lærere og skoleledere, opplæringsavdelingen i Rogaland Fylkeskommune, Quality Maritim Hall, Haugesund
Spillbasert læring for data literacy. Samling for Biblioteksdidaktikere ved Universitetsbiblioteket, UIB
Learning about data through social connection: Game-based strategies in a continuing education workshop, Læringskonferansen: Connection, Community, Inclusion, UIB
Beyond the Digital: Analogue Games´ Creative Potential in Deepening Data Literacy. 18th European Conference on Games Based Learning (ECGBL). Aarhus Universitet
'Delta i Data!' - Læring med KI! - Konferanse for lærere, opplæringsavdelingen i Vestland Fylkeskommune, i Grieghallen, Bergen og Førde
Digital Transformation Through Non-digital Game-based Learning. (Juni) International Conference of the Journal Scuola Democratica: Education and/for Social Justice. University of Cagliari, Italy
Hvordan fremme data literacy gjennom spill: Lærernes dag 2024, UiB; Samling for digitalpedagoger og skoleledere, Vestland Fylkeskommune, Fagskolen.
2023
Fantastiske data! Forstå dine digitale spor gjennom analoge spill, DALI Project Multiplier Event, Bergen Offentlige Bibliotek (November 2023)
Tale på vegne av de nye doctores, Doktorpromosjon, Universitetsaulaen, Universitetet i Bergen. (April, 2023)
PEER REVIEW
Learning, Media & Technology (3)
Nordisk Tidsskrift for Pedagogikk og Kritikk (1)
CHAIR
Oxford Ethnography and Education Conference (OEEC), New College, Oxford (2019)
Undervisning
DIGI610: Fantastiske data (EVU, Continuing Education course) - 2024
PhD SEIS Summer school Bergen, (UiB) - 2022
Master- og bachelorprogrammet i Pedagogikk (UiB) - 2015-2021
- Forskningsmetode
- Pedagogikk
- Pedagogisk filosofi
- Pedagogiske perspektiv på læring
Lærerutdanningene: PPU og lektorutdanningen (UiB) - 2015-2016
- Praktisk pedagogikk
- Praksisveiledning
Publikasjoner
Faglig foredrag
- Klykken, Fride Haram (2025). Erfaringer med 'Delta i data!’: Kan analoge spill fremme digital læring og deltakelse?. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram; Barendregt, Rosaline Danielle Erica (2024). Delta i Data! En spillpakke for Data Literacy. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram (2024). Delta i Data! En spillpakke for Data Literacy. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram (2024). Hvordan fremme data literacy gjennom spill. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram (2024). Delta i Data! Læringsspill for Data Literacy i skolen. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram; Barendregt, Rosaline Danielle Erica (2024). Spillbasert læring for digital kompetanse . (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram (2023). Tale på vegne av de nye doctores. (ekstern lenke)
Vitenskapelig foredrag
- Klykken, Fride Haram; Barendregt, Rosaline Danielle Erica; Ness, Ingunn Johanne (2024). Learning about data through social connection: Game-based strategies in a continuing education workshop. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram (2024). Digital Transformation Through Non-digital Game-based Learning. (ekstern lenke)
- Ness, Ingunn Johanne; Klykken, Fride Haram (2024). Presentation- Beyond the Digital: Analogue Games´ Creative Potential in Deepening Data Literacy. (ekstern lenke)
- Ness, Ingunn Johanne; Klykken, Fride Haram; Barendregt, Rosaline Danielle Erica (2024). Presentation - Beyond the Digital: Analogue Games´ Creative Potential in Deepening Data Literacy. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram (2023). What can sociomaterial theories bring to discussions of the quality of educational practice?. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram (2023). Fantastiske data! Forstå dine digitale spor gjennom analoge spill. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram (2019). Ethnography of the present and the role and meaning of participant observation. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram (2017). Material-discursive perspectives on classroom practices. (ekstern lenke)
Vitenskapelig artikkel
- Castañeda, Linda; Arnab, Sylvester; Tur, Gemma et al. (2024). Co-creación pedagógica de juegos para la alfabetización en datos. (ekstern lenke)
- Ness, Ingunn Johanne; Klykken, Fride Haram; Barendregt, Rosaline Danielle Erica et al. (2024). Beyond the Digital: Analogue Games´ Creative Potential in Deepening Data Literacy. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram (2023). The teaching apparatus: A material-discursive entanglement of tasks and friendship in the upper-secondary classroom. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram (2021). Implementing continuous consent in qualitative research. (ekstern lenke)
- Klykken, Fride Haram (2021). ‘Are we going to do that now?’ Orientations and response-abilities in the embodied classroom. (ekstern lenke)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Doktorgradsavhandling
Se en full oversikt over publikasjoner i Cristin
Klykken, F. H. (2024). Undervisning som kroppslig og romlig praksis – en video-etnografisk undersøkelse. Uttrykk som gjør inntrykk. Læring for estetisk danning. A. M. Sæverot, H. Sæverot, M. Ulvik and A. G. S. Antun, Universitetsforlaget: 86-102. https://doi.org/10.18261/9788215069463-24-05
Ness, I. J., Klykken, F. H., Barendregt, R., Steinsund, S., & Wasson, B. (2024). Beyond the Digital: Analogue Games´ Creative Potential in Deepening Data Literacy. Proceedings of the 18th European Conference on Game-Based Learning: ECGBL 2024. https://doi.org/10.34190/ecgbl.18.1.2973
Castañeda, L., Arnab, S., Tur, G., Klykken, F., Wasson, B., Haba-Ortuño, I., Maloszek, R. & de Benito-Crosetti, B. (2024). Co-creating pedagogically informed games for data literacy. Revista de Educación, 405, 37-66. https://recyt.fecyt.es/index.php/Redu/article/view/100713/78798
Klykken, F. H. (2023). The teaching apparatus: A material-discursive entanglement of tasks and friendship in the upper-secondary classroom. Critical Studies in Education, 65(1), 1–19. https://doi.org/10.1080/17508487.2023.2207607
Klykken, F. H. (2022). Implementing continuous consent in qualitative research. Qualitative Research, 22(5), 795-810. https://doi.org/10.1177/14687941211014366
Klykken, F. H. (2021). ‘Are we going to do that now?’ Orientations and response-abilities in the embodied classroom. Pedagogy, Culture & Society, 31(5), 1079–1095. https://doi.org/10.1080/14681366.2021.1998794
Prosjekter
AI and Education: Layers of Trust (EduTrust AI)
Delta i Data!-prosjektet: Data Literacy gjennom spillbasert læring (Prosjektleder). Samarbeid med Vestland Fylkeskommune.
- Spillpakken: Delta i Data! (Offisiell nettside)
- SLATE Launching AI and Data-Focused Game Package for Schools!
- Learning about data through social connection, UIB Læringskonferanse.
- Beyond the Digital: Analogue Games´ Creative Potential in Deepening Data Literacy. 18th European Conference on Games Based Learning (ECGBL)
- UIB Innovasjonsfestival
- Digital Transformation Through Non-digital Game-based Learning, International Conference of the Journal Scuola Democratica: Education and/for Social Justice, University of Cagliari.
- Erfaringer med 'Delta i data!’: Kan analoge spill fremme digital læring og deltakelse? Lærernes dag 2025
- Teachers’ Day: SLATE Shares Data Literacy Game Package Experiences
- Hvordan fremme data literacy gjennom spill, Lærernes dag 2024
Data Literacy for Citizenship (DALI) (Arbeidspakkeleder) EU Erasmus+ prosjekt
- Toolkit.dalicitizens.eu
- Forskningsartikkel: Co-creating pedagogically informed games for data literacy
- DALI-prosjektet: Data literacy for voksne gjennom spill | EPALE (europa.eu)
- Policyanbefalinger fra DALI: Hvordan kan vi fremme data literacy? (EPALE)
- Empowering adult learners for the digital world through games (EPALE)
- DALI Project Board Game Prototype Testing in Bergen (uib.no)
- The DALI project has concluded (uib.no)
Doktorgradsprosjekt: The teaching apparatus: Understanding the material entanglement of practices in the upper secondary classroom
- Klykken, F. H. (2023). The teaching apparatus: A material-discursive entanglement of tasks and friendship in the upper-secondary classroom. Critical Studies in Education, 65(1), 1–19. https://doi.org/10.1080/17508487.2023.2207607
- Klykken, F. H. (2022). Implementing continuous consent in qualitative research. Qualitative Research, 22(5), 795-810. https://doi.org/10.1177/14687941211014366
- Klykken, F. H. (2021). ‘Are we going to do that now?’ Orientations and response-abilities in the embodied classroom. Pedagogy, Culture & Society, 31(5), 1079–1095. https://doi.org/10.1080/14681366.2021.1998794