Steinar Sætre
Stilling
Førstelektor, prosjektleder for CABUTE (NORHED II)
Tilhørighet
Forskergrupper
- Forskergruppe for undervisning og læring i kunstfag
- Griegakademiets forskergruppe for jazz og improvisasjon – GAIMPRO
- Forskningsgruppen for Undervisning og Læring i Høyere Utdanning
Forskning
Steinar Sætre sitt forskningsarbeid er i all hovedsak knyttet til jazzutdanning, hvor han forsker på ulike perspektiver på institusjonalisering av læringspraksiser i jazz. Dette arbeidet tar utgangspunkt i amerikansk jazzutdanning på universitetsnivå. Utenom dette jobber han med jazzhistoriske problemstillinger, samt kunstnerisk utviklingsarbeid (arrangør/komponist/jazzutøver).
Steinar Sætre er i perioden 2021-2026 også knyttet til Institutt for pedagogikk som prosjektleder for CABUTE, et NORAD-finansiert prosjekt for kapasitetsbygging i ugandisk lærerutdanning under NORHED II-programmet.
Undervisning
Steinar Sætre er knyttet til to studier ved Griegakademiet - Institutt for musikk: Hoveddelen av hans undervisning ligger i instituttets PPU, der han underviser i ulike emner innen pedagogikk og fagdidaktikk. Ved jazzstudiet underviser han i jazzhistorie og jazzteori (arrangering/komponering), og har hatt hovedansvar for alle studieturene for jazzstudentene.
Prosjekter
- CABUTE - Capacity Building for Research-Based Teacher Education - NORHED II-prosjekt for kapasitetsbygging av lærerutdanning i Uganda i fagene engelsk, matematikk, musikk og pedagogikk. Prosjektperiode 2021-2026. (NORAD-finansiert prosjekt).
- JAZZ AND ARTISTIC RESEARCH - Etablering av samarbeid på master-/PhD-nivå mellom Universitetet i Bergen, Griegakademiet og Loyola University, School of Music, New Orleans, USA. (Finansiert med støtte fra SIU - Senter for internasjonalisering av utdanning.)
- ARTISTIC RESEARCH AND INTERNATIONAL COOPERATION WITHIN HIGHER EDUCATION - Etablering av jazzkonsortium med Universitetet i Bergen og universiteter i Georgia, Sør-Afrika og USA. (Finansiert med støtte fra SPIRE - Strategig Programme for International Research and Education, UiB.)