Hva må klagen inneholde?
I klagen må du beskrive hvorfor du klager. Det vil si hvilke feil som skjedde og hvordan dette påvirket din prestasjon på eksamen eller sensureringen av besvarelsen. Det er en fordel om du tar med når tid feilen skjedde, og hva du ønsker skal bli rettet opp.
Du må ta med navn på emnet, eksamensdato, eksamensform, og kontaktinformasjonen din. Du sender klagen til post@uib.no.
Hva kan bli utfallet av klagen?
Dersom UiB mener det er begått feil som kan ha hatt betydning for din prestasjon eller for sensurvedtaket, skal UiB oppheve karakteren.
Dersom feilen kan rettes ved ny sensur av eksamensbesvarelsen din, skal det gjennomføres ny sensur. Dersom ikke feilen kan rettes ved ny sensur, må du ta ny eksamen med nye sensorer. Dette er bestemt av Universitets- og høyskoleloven, § 11-9.
Utfallet av medhold er aldri at sensor gir en mildere vurdering av eksamen eller prøven på grunn av formelle feil. Sensor kan kun vurdere den eksamensbesvarelsen som faktisk foreligger og ikke hva du kunne ha prestert om feilen ikke hadde skjedd.
Dersom klagen blir avvist, blir det verken ny eksamen eller sensur for den som klager.
Hvordan behandles klagen?
Det er fakultetet som er førsteinstans for klage på formell feil. Fakultetet innhenter relevante opplysninger om situasjonen du klager på. Dette er for eksempel informasjon og uttalelse fra eksamenslokalet, fagansvarlig, instituttet, sensor etc. Når fakultetet har etablert et godt saksgrunnlag, vil de vurdere om det har skjedd en formell feil som påvirket prestasjonen din på eksamen eller sensureringen av besvarelsen. Dersom fakultetet vurderer at dette er tilfelle, vil du få medhold.
Dersom fakultetet vurderer at det ikke har forekommet en feil, sender fakultetet saken videre til Den sentrale klagenemnd ved UiB. I brevet fakultetet oversender, er det en redegjørelse av saken og fakultetets vurdering. Alle dokumenter i saken vedlegges, og klager får oversendt kopi av oversendelsen med vedlegg.
Klagenemda vurderer saken og treffer vedtak om enten medhold eller avvisning av klagen (se faktaboks).
Trekk av klage
En klage over formelle feil kan trekkes så lenge det ikke er fattet vedtak i saken. Grunner til å ønske å trekke en klage kan for eksempel være at det formelle forholdet du har klaget på ikke har påvirket presentasjonen likevel, eller tatt høyde for når du leser sensorveiledningen.
For å trekke klagen, kan du sende en e-post til post@uib.no der du ber om at saken kan avsluttes fordi du ikke ønsker å opprettholde klagen likevel. Du må oppgi navn, emnekode og presisere at du trekker klage over formell feil ved eksamen i e-posten.