Studentsider
Arrangement

Studiestasjonen: Et nytt veiledningstilbud i skriving og studieteknikk

Studiestasjonen er et støttetilbud i skriving og studieteknikk for alle årsstudium og bachelorstudenter på UiB.

Bilde inne fra Bibliotek for humaniora. En pil viser hvor studiestasjonen er.
Du finner Studiestasjonen på Bibliotek for humaniora.
Universitetsbiblioteket

Hva kan du få hjelp med på Studiestasjonen?

Du kan bestille, eller droppe innom, for en 30 minutters veiledningstime i enten skriving eller studieteknikk hos en av våre to skrivementorer. Tilbudet har som mål å styrke studenter i akademisk skriving og tekstkyndighet, i tillegg til å hjelpe studenter med studieteknikk.

Hvor og når?

Når: Tilbudet er åpent hver tirsdag kl. 15.30-18.00
Hvor: Universitetsbiblioteket (humaniora) i første etasje. Du finner skrivementorene i poddene 1 og 2.

Hva kan skrivementorene hjelpe deg med?

Veiledning i skriving
Skrivementorene tilbyr ikke språkvask eller korrekturlesing, men vil sammen med deg se på hvordan teksten kan bli bedre både språklig og strukturelt, og hjelpe deg å forbedre egne skriveferdigheter. Du kan for eksempel få hjelp med:

• Oppgavestruktur

• Å finne den røde tråden i teksten

• Bruk av faglitteratur i tekst

• Drøfting og refleksjon

• Å definere en problemstilling

• Forbedring av språket (men ikke språkvask)

Veiledning i studieteknikk
Under disse veiledningstimene kan du få tips til gode studieteknikker, og sammen med skrivementoren kan dere se på hvordan du bedre kan strukturere studiehverdagen din. Du kan for eksempel få hjelp med:

• Notatteknikk

• Leseteknikk