Klage på karakter

Dersom du får et resultat på eksamen som du mener er feil, kan du klage på resultatet.

Vil du klage på karakteren?

Før du eventuelt sender inn en klage, bør du be om begrunnelse. Les også gjennom sensorveiledningen for eksamen og begrunnelsen, eller gå gjennom muntlig begrunnelse først. På denne måten får du et bedre grunnlag for å vurdere hvordan du har prestert og om det er grunnlag for å klage på resultatet. 

Hva skjer hvis du klager?

Dersom du klager på resultatet, blir eksamensbesvarelsen din vurdert på nytt, og du vil få et nytt resultat. Klagebehandlingen gjøres av to nye sensorer som verken får oppgitt opprinnelig karakter, begrunnelse for den opprinnelige karakteren, eller din begrunnelse for klagen (sensuren er «blind», se universitets- og høyskoleloven § 11-11 andre ledd). 

Klagesensorene gjør en ny vurdering av eksamensbesvarelsen din. Vurderingen kan gi et annet resultat enn det du har innhentet fra opprinnelig sensurkommisjon, emneansvarlig, eventuell nivåkontrollør eller andre fagpersoner ved eller utenfor fakultetet/instituttet. 

Du klager på sensuren på egen risiko, og eksamensresultatet etter klagebehandling kan bli bedre, dårligere eller det samme som karakterresultatet du klaget på. Det nye resultatet er endelig og du kan ikke klage på det endelige resultatet (se forvaltningsloven §28 tredje ledd).

Gruppeeksamen

Om du klager på en gruppeeksamen, klager du på vegne av deg selv, og ikke gruppen som helhet. Dersom resultatet blir endret etter klagebehandlingen, gjelder endringen kun for deg som har klaget.

Mappeeksamen

På mappeeksamen får du ett resultat som gjelder hele mappen. Om du klager på mappeeksamen, vil alle arbeidene dine i mappen (alle mappeelementene) bli vurdert på nytt, og du får ett ny resultat. På noen mappevurderinger er det ikke mulig å klage på karakter. Er du usikker på om det gjelder deg, så ta kontakt med din emneansvarlig.

Muntlig og andre ikke-etterprøvbare eksamener

Du kan ikke klage på resultatet ved muntlig eksamen, praksis, klinisk prøve, utstilling og konsert eller andre ikke-etterprøvbare prestasjoner (se universitets- og høyskoleloven § 11-10 fjerde ledd). Det er prestasjonen din under eksamen som vurderes av sensurkommisjonen. Siden en klagekommisjon ikke var til stede under prestasjonen din, har den heller ikke mulighet til å gjøre en vurdering av denne (prestasjonen er ikke etterprøvbar).

Klagebehandling

Hvordan klager jeg på karakter?

Du klager på eksamensresultatet i Studentweb. Logg inn og velg «Begrunnelse og klager» i menyen øverst til høyre. Eventuelt velg fanen «Mer» i menylinjen øverst og velg «Begrunnelse og klager». Velg det aktuelle emnet. Klikk på boksen «Klage på sensur» for å klage. 

Du kan velge om du vil begrunne klagen din eller ikke. Da beskriver du eventuelt hvorfor du mener eksamensresultatet er feil. Begrunnelsen blir kun lest og sendt videre til sensorene dersom karakteren som klagesensorene kommer frem til, avviker med to eller flere karakterer fra karakten du klaget på. 

Hva er fristen for å klage?

Fristen for å klage på eksamensresultatet er tre uker etter at resultatet er tilgjengelig for deg i Studentweb, eller tre uker etter du har fått begrunnelse. Dette gjelder også i julen, i sommerferien og på andre fridager. Etter at din frist for å klage er ute, kan du ikke lengre klage på karakteren i Studentweb.

Kan jeg trekke klagen min?

Etter du har klaget på eksamensresultatet, kan du velge å trekke klagen din frem til nytt sensurvedtak er tilgjengelig for deg i Studentweb. Du trekker klagen din i Studenweb, samme sted som du klaget. Velg den aktuelle eksamenen og velg «Trekk klage».

Hvor lang tid tar det før jeg får svar på klagen min?

UiB har som mål å behandle klager på eksamensresultat uten ugrunnet opphold slik det kreves i forvaltningsloven § 11 a.  

I de fleste fagmiljøene tar det vanligvis 3-8 uker før du får svar, mens i andre kan det ta opp mot 12 uker. Dersom det tar 12 uker før du får svar, kontakter vi deg og oppgir både forventet svardato og årsaken til lang saksbehandlingstid. 

Ved Det juridiske fakultet vil karakteren du klager på bli sperret i Studentweb senest tre virkedager etter klagefristens utløp og inntil nytt eksamensresultat foreligger. Du vil ikke få karakteren med på karakterutskrift mens den er sperret.

Generell saksbehandling

Det er studiekonsulenten som følger opp klager og behandlingen av disse, mens det er klagekommisjonen (nye sensorer) som fatter vedtak og avgjør klagen. Følgende punkter beskriver generell saksbehandling av innkomne sensurklagesaker:   

  • Studiekonsulenten kontakter nye interne og eksterne sensorer (klagekommisjonen) som skal sensurere besvarelsen på ny og gjør besvarelsen tilgjengelig for dem. Ved enkelte fagmiljøer, blant annet Det juridiske fakultet, starter klagekommisjonen sin vurdering først når alle klagene er kommet inn. 
  • Dersom klageresultatet avviket med to karakterer eller mer fra opprinnelig sensur, må det gjøres en tredje vurdering av besvarelsen. Denne kontrollsensuren er ikke blind, og skjer før klageresultatet blir endelig vedtatt. Se mer om Klagebehandling ved endringer på to eller flere karaktertrinn. 
  • Når klage- og eventuelt kontrollkommisjonen er ferdige med sin vurdering, overfører studiekonsulenten de nye resultatene og gjør dem tilgjengelig i Studentweb. Du kan nå se sensuren i Studentweb.
Faktorer som kan virke inn på behandlingstiden

I både små og store fagmiljø kan man ha emner med få eller mange klagesaker. Volum av klager, og perioden sensorer skal vurdere besvarelser påvirker behandlingstiden særlig. Nedenfor beskrives hovedårsaker til at det kan ta opp mot 12 uker før nytt resultat foreligger.   

  • Volum og kvalitetssikring: Besvarelsen skal vurderes på ny av sensorer som ikke har bidratt i ordinær sensur. I emner med et stort volum av sensurklager krever dette ekstra tid og kvalitetssikring. Ofte ønsker sensorene å kunne se besvarelser opp mot hverandre og samtidig kjenne til omfanget av arbeidet før de setter i gang. Her begynner klagekommisjonen sensuren først når de har mottatt alle klagene de skal behandle.  
  • Forlenget klagefrist i forbindelse med behandling av begrunnelse på sensur bidrar i mange tilfeller til en forlenget prosess.   
  • Ferieavvikling: Eksterne sensorer har som oftest full jobb ved siden av, og i mange tilfeller faller tidspunkt for sensur av klager i ferier. Dette bidrar særlig til lenger behandlingstid for klagesaker for vårsemestret der behandlingen forsinkes av sommerferie.  

Det jobbes kontinuerlig med å finne tiltak som kan redusere saksbehandlingstid samtidig som kvaliteten i sensurarbeidet opprettholdes.

Hvordan får jeg svar på klagen min?

Du får e-post når klagen din er ferdigbehandlet, og nytt resultat er tilgjengelig for deg i Studentweb. 

Du kan be om begrunnelse på klagesensur, men ikke i Studentweb. Du finner kontaktinformasjon for din eksamen i emnesiden på nett eller i MittUiB. Bruk denne kontaktinformasjonen om du ønsker å be om begrunnelse for klageresultatet.

Klagebehandling ved endringer på to eller flere karaktertrinn

Hvis karakteren ved ny sensur avviker med to eller flere karakterer fra opprinnelig sensur (eks. fra C til E), skal det foretas ytterligere en vurdering før endelig karakter fastsettes (se uhl § 11-11).  

Det blir da opprettet en kontrollkommisjon som gjennomfører en kvalitetskontroll av sensuren. Kontrollkommisjonen består vanligvis av representant fra ordinær sensorkommisjon og klagekommisjon i tillegg til emneansvarlig eller en annen fagperson som kjenner emnet godt. Kontrollkommisjonen har tilgang til all informasjon som foreligger, som sensur fra ordinær- og klagekommisjon og eventuell begrunnelse fra ordinær sensur og studenten som har klaget. Kontrollkommisjonen fastsetter endelig karakter for besvarelsen. Dette regnes ikke som en tredje sensur, men en ekstra kvalitetsgjennomgang av sensuren. I noen tilfeller vil klagebehandling ved endringer på to eller flere karaktertrinn medføre forsinkelse i sensuren.

Kontakt

Hvis du har spørsmål om eksamen eller klage på karakter, kan du ta kontakt med ditt fakultet. Husk å oppgi navnet og kandidatnummeret ditt, hvilket emne du har hatt eksamen i og dato for eksamen. 

Sist oppdatert: 06.02.2025