Ut med språket!

Varselmelding

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there

National Publications

Journal articles

Hjorteland, M.-A., & Helland, T. (2012). Visuo-spatiale ferdigheter i tidlig skolealder kan predikere senere lese- og skriveferdigheter. Norsk tidsskrift for logopedi, 2, 34-42.

Lerøy, E., Helland, T., & Ofte, S. H. (2010). Arbeidsminne som ein tidleg markør hos barn i risikosona for å utvikle dysleksi. Norsk tidsskrift for logopedi, 56(2), 10-19.

Nysæter, R., Ofte, S. H., & Helland, T. (2010). Tidlige kognitive markører for utvikling av dysleksi. Norsk tidsskrift for logopedi, 56(3), 18-27.

Ofte, S. H., Helland, T., & Hugdahl, K. (2008). En kvalitativ rapport om gjennomføringen av "Ut med språket" (UMS), en longitudinell undersøkelse av barn fra 5 til 8 år som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker i skolen. Norsk tidsskrift for logopedi, 2, 27-32.

Ofte, S. H., & Helland, T. (2005). "Ut med språket!" En longitudinell studie av barn fra 5 til 8 år som står i fare for å utvikle lese-, skrive-, og matematikkvansker. Nevropsykologi, 8(1), 18-20.

Helland, T., & Ofte, S. H. (2004). Ut med språket! En longitudinell studie av barn i risikosonen for å utvikle vansker innen områdene lesing, skriving og matematikk. Norsk tidsskrift for logopedi, 3(50), 20-21.

Ofte, S. H., & Helland, T. (2004). Ut med språket! Norsk Tidsskrift for Logopedi, 3, 20-21.

Books and book chapters

Helland, T. (2012). Språk og dysleksi. Bergen: Fagbokforlaget.

Helland, T. (2012). Utvikling av dysleksi - illustrert ved det longitudinelle Bergens-prosjektet "Ut med språket!". In L. Pøhler (ed.) Dysleksi - en fælles nordisk udfordring (pp. 36-52): Landsforeningen af læsepædagoger.

Newspaper articles

Helland, T., Ofte, S. H., & Hugdahl, K. (25.september, 2007, ). Dysleksi kan forebygges. Aftenposten.

Helland, T., Ofte, S. H., & Hugdahl, K. (2007, 19. April). Ut med språket! Bergens Tidende.

Radio/TV

Hugdahl, Kenneth; Helland, Turid; Molvær, Gry. Schrødingers katt, prosjekt "Ut med språket!". NRK [TV] 08.09.2005

Hugdahl, Kenneth; Helland, Turid; Molvær, Gry. Dysleksi. Radioprogram Verdt å vite..  NRK, P2 [Radio] 09.09.2005