Nye doktorgrader

Holdninger til tobakkskontroll i Georgia

George Bakhturidze disputerer torsdag 22. juni 2017 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: “Public Participation in Tobacco Control Policy-making in Georgia”.

En av tre innbyggere i Georgia røyker tobakk og en av fem dør av tobakksrelaterte sykdommer. Georgia har innført tobakkskontrolltiltak i tråd med Verdens helseorganisasjons ‘’Framework Convention on Tobacco Control’’, men gjennomføringen av tiltakene er mangelfull. Forskning viser at det gir best effekt å gjennomføre mange tiltak parallelt. Erfaring i andre land viser at iverksetting kan påvirkes positivt når publikum støtter tobakkskontroll og politikere er informert om dette. Inntil nylig har ingen studier blitt utført i Georgia som kartlegger publikums holdninger rundt tobakkskontroll.

Bakhturidzes avhandling utfyller kunnskapshullene med en befolkningsbasert undersøkelse og en kvalitativ studie, som sammen utreder graden av befolkningsstøtte for tobakkskontroll og myndighetenes og politikeres bevissthet overfor befolkningens holdninger (intervjustudie).

Funnene fra den befolkningsbaserte undersøkelsen viser at majoriteten støtter lovreguleringer som røykfrie serveringssteder og reklameforbud, informasjons- og holdningskampanjer og økonomiske virkemidler som høye avgifter. Dette ble funnet også blant røykere. Samtidig antyder intervjustudien at myndigheter og politikere ikke er kjent med publikums faktiske holdninger. Dette skyldes til dels mangel på data siden ingen tidligere studier har vært utført i Georgia. Funnene fra intervjustudien viser i tillegg at folkemeningen er tillagt liten vekt i den politiske diskusjonen rundt folkehelsen, samt at diskusjonen er svært påvirket av tobakksindustriens særinteresser.

Avhandlingen konkluderer med at folkemeningen støtter omfattende iverksetting av eksisterende helsefremmende lovreguleringer inkludert røykfrie serveringssteder, reklameforbud og økonomiske virkemidler. Disse funnene bør bidra til fremtidige informasjonskampanjer rettet mot Georgias helsemyndigheter og politikere, for å orientere dem om folks faktiske meninger om tobakkskontroll.

Personalia

George Bakhturidze er fra Tbilisi, Georgia. Han er utdannet lege og jurist og har mastergrad i helsefremmende arbeid fra Hemil-senteret, UiB. Han har vært ph.d.-kandidat ved Hemil-senteret i perioden 2011-2017. Hovedveileder for avhandling har vært Maurice B. Mittelmark; bi-veileder har vært Leif Edvard Aarø.