Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Offentlig statistikk og juridisk regulering

Hans Christian Farsethås disputerer tirsdag 10. desember for dr.philos.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Offentlig statistikk og juridisk regulering – en konstitusjonsanalyse av den registerbaserte næringsstatistikken."

Avhandlingen er motivert av den utstrakte bruken av statistikk vi ser i offentligheten og av at statistikk ofte blir avgjørende for hvordan vi oppfatter saksforholdet som blir diskutert. Langt på vei kan vi si at virkelighetsoppfatningen blir produsert gjennom bildene gjennom den offentlige statistikken. Det er derfor en viktig oppgave å analysere hvordan disse bildene blir til.

Avhandlingen tar for seg mange sider ved næringsstatistikken, men er særlig opptatt av hvordan næringsstatistikken gir oss en fortelling om at vi før levde i et jordbrukssamfunn, så i et industrisamfunn, mens vi nå lever i et tjenestesamfunn. Avhandlingen gir en kritisk analyse av hvordan disse bildene blir til og problematiserer særlig bruk av statistikk til å beskrive utvikling over tid.

Avhandlingen står i den fenomenologiske tradisjonen etter Husserl og er en filosofisk analyse. Den er et nytt bidrag både til forståelsen av den offentlige statistikken som kunnskapsform og til hvordan fenomenologi kan brukes til slike analyser.

Personalia

Hans Christian Farsethås har mastergrad i filosofi fra Universitetet i Bergen (2006). Siden 2006 har han undervist og veiledet studenter i filosofi, akademisk skriving og videreutdanningsemnet Norge som innvandringsland. Farsethås underviser også i rettslig argumentasjon og juridisk skrivemåte ved det juridiske fakultet i Bergen og det juridiske fakultet i Oslo.